2019-05-17, 09:39
Medlem
Är villrådig, så hoppas på seriösa svar
Jag är medelålders med fast jobb. Min bror är 60 och ska börja ta ut Pension till hösten.
Bror hade tidigare eget företag i Sverige, men sålde det och flyttade för 10-12 år sedan ut på vischan i södra Europa, så han har inte haft inkomst sista 10-12 åren, utan levt på sparat kapital.
Han har ingen familj eller barn.
Enligt honom är det oerhört komplicerat att få ett bankkonto där nere (tror också att Pension ska gå till ett svenskt konto !?) , och han vill inte ha ett svenskt konto (enligt honom kommer ingen bank att vilja ge honom ett konto eftersom han inte haft inkomst på länge).
Han har nu som förslag att Jag ska starta ett konto i mitt eget namn, dit hans Pension ska utbetalas. Till kontot ska jag koppla ett Visa eller dylikt, som han får tillgång till, och således kan använda där nere.
Jag tror inte att han har några baktankar med denna idé, utan litar "hyfsat" på honom, det är ju ändå min bror.
(Eftersom han inte har familj, så vill han att jag ska få tillgång till pengarna/kontot om han dör).
Men får man juridiskt sett göra så ??
Finns det nåt man måste beakta och som kan vara riskfyllt ??
Bl.a. undrar jag om Jag kommer att få hans pensionsinbetalningar på kontot som Kapitalinkomst och därmed åka på skatt på deklaration ??

Hoppas nån av Er kan ge råd !
Citera
2019-05-17, 12:55
Medlem
Om han lever på sparat kapital måste han väl ha ett bankkonto någonstans? Han kan väl inte ha kapitalet i kontanter.
Citera
2019-05-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazyl
Enligt honom är det oerhört komplicerat att få ett bankkonto där nere (tror också att Pension ska gå till ett svenskt konto !?) , och han vill inte ha ett svenskt konto (enligt honom kommer ingen bank att vilja ge honom ett konto eftersom han inte haft inkomst på länge).

Låter som skitsnack. Vilken bank skulle neka en om man går in och säger "hej jag vill öppna ett konto där min pension kan betalas ut"?
Citera
2019-05-17, 21:35
Medlem
Vad baserar han sin teori på att han inte får öppna ett konto? Handlar det enbart om att han inte vill ha ett konto? Han vill ju uppenbarligen ha ett konto nu så det skälet verkar inte väga särskilt tungt.
Kontakta valfri bank och fråga om han får öppna ett konto där för sin pension.

Även om jag inte tror det är någon risk så är det ändå bäst att han har sitt eget konto för sina pengar. Då slipper man allt eventuellt strul som man inte tänkt på. Ponera att du skulle bli allvarligt skadad och sjukskriven och få sjukersättning och att det då samtidigt sätts in pengar på ett konto som tillhör dig. Försök då övertyga någon att din brors pension sätts in på ditt konto. Man vet aldrig vad som händer i livet så strula inte till det i onödan.
Citera
2019-05-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
Om han lever på sparat kapital måste han väl ha ett bankkonto någonstans? Han kan väl inte ha kapitalet i kontanter.
Han har varit sambo med en svensk tjej under denna tid, och det sparade kapitalet har han haft på hennes konto. Men dom har delat på sig nyligen, så nu har han inget eget konto.
Citera
2019-05-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Låter som skitsnack. Vilken bank skulle neka en om man går in och säger "hej jag vill öppna ett konto där min pension kan betalas ut"?
Ja, jag vågar inte svara på detta, är inte tillräckligt insatt. Men han låter bergsäker när han säger det, Att svenska banker är väldigt restriktiva om man inte kan bevisa att man har en stabil fast inkomst.
Citera
2019-05-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad baserar han sin teori på att han inte får öppna ett konto? Handlar det enbart om att han inte vill ha ett konto? Han vill ju uppenbarligen ha ett konto nu så det skälet verkar inte väga särskilt tungt.
Kontakta valfri bank och fråga om han får öppna ett konto där för sin pension.

Även om jag inte tror det är någon risk så är det ändå bäst att han har sitt eget konto för sina pengar. Då slipper man allt eventuellt strul som man inte tänkt på. Ponera att du skulle bli allvarligt skadad och sjukskriven och få sjukersättning och att det då samtidigt sätts in pengar på ett konto som tillhör dig. Försök då övertyga någon att din brors pension sätts in på ditt konto. Man vet aldrig vad som händer i livet så strula inte till det i onödan.
Hmmm, bra poäng. Som sagt, många aspekter att ta i beaktande.
Vad gäller hans eventuella ”ovilja” att ha eget svenskt konto, så vågar jag inte svara till 100%. Om jag ska spekulera vilt, så kanske det kan ha nåt att göra med att allt kanske inte gick helt vitt till på den tiden. Du vet, glada 90-talet, var många sedelkuvert under bordet i offentliga Upphandlingar. Och om han nu är orolig att verkligheten å skatteverket ska komma ifatt så äre nog tryggare för honom att inte ha eget konto. Men vad vet jag, spekulationer som sagt.
Citera
2019-05-18, 02:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Är villrådig, så hoppas på seriösa svar
Jag är medelålders med fast jobb. Min bror är 60 och ska börja ta ut Pension till hösten.
Bror hade tidigare eget företag i Sverige, men sålde det och flyttade för 10-12 år sedan ut på vischan i södra Europa, så han har inte haft inkomst sista 10-12 åren, utan levt på sparat kapital.
Han har ingen familj eller barn.
Han har nu som förslag att Jag ska starta ett konto i mitt eget namn, dit hans Pension ska utbetalas. Till kontot ska jag koppla ett Visa eller dylikt, som han får tillgång till, och således kan använda där nere.
Jag tror inte att han har några baktankar med denna idé, utan litar "hyfsat" på honom, det är ju ändå min bror.
(Eftersom han inte har familj, så vill han att jag ska få tillgång till pengarna/kontot om han dör).
Men får man juridiskt sett göra så ??
Finns det nåt man måste beakta och som kan vara riskfyllt ??
Bl.a. undrar jag om Jag kommer att få hans pensionsinbetalningar på kontot som Kapitalinkomst och därmed åka på skatt på deklaration ??

Hoppas nån av Er kan ge råd !
Med tanke på lagen om penningtvätt och bankernas tvång att "känna sina kunder" skulle jag dra mig för att öppna ett konto i mitt namn där (svenska) pengar kommer in på kontot och som spenderas på vad-som-helst utomlands som jag inte har någon aning om skulle jag dra öronen åt mig.

Med tanke på att du befinner dig i Sverige samtidigt som pengar (som står i ditt namn) spenderas i södra Europa regelbundet så är det mycket möjligt att banken börjar undra. Kan du inte ge bra svar (vilket denna tråd visar på att du inte kan) så riskerar du att samtliga dina konton fryses. Ingen kul sits att vara i.

Är det dessutom lite solkiga affärer som spökar i bakgrunden vete sjutton om de inte synar det hela rejält och under tiden sitter du utan tillgång till dina egna pengar.

Visst ska man hjälpa familjen men i detta fall kan det gå väldigt fel.
Citera
2019-05-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ja, jag vågar inte svara på detta, är inte tillräckligt insatt. Men han låter bergsäker när han säger det, Att svenska banker är väldigt restriktiva om man inte kan bevisa att man har en stabil fast inkomst.

Okej.

Jag gissar på att du är en försiktig person som vill undersöka detta (vilket är bra) och att din brorsa har levt inom livets gråskala så att säga. Utan att veta någonting om er så får jag en känsla av att din brorsa tänker att han kan sko sig lite på sin naive bror och låta honom ta smällen för diverse skattefiffel eller liknande.

Låt honom öppna sitt konto själv är mitt råd. Visst familj är familj men det finns gränser där med.

Inget illa menat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in