Är villrådig, så hoppas på seriösa svar

Jag är medelålders med fast jobb. Min bror är 60 och ska börja ta ut Pension till hösten.
Bror hade tidigare eget företag i Sverige, men sålde det och flyttade för 10-12 år sedan ut på vischan i södra Europa, så han har inte haft inkomst sista 10-12 åren, utan levt på sparat kapital.
Han har ingen familj eller barn.
Enligt honom är det oerhört komplicerat att få ett bankkonto där nere (tror också att Pension ska gå till ett svenskt konto !?) , och han vill inte ha ett svenskt konto (enligt honom kommer ingen bank att vilja ge honom ett konto eftersom han inte haft inkomst på länge).
Han har nu som förslag att Jag ska starta ett konto i mitt eget namn, dit hans Pension ska utbetalas. Till kontot ska jag koppla ett Visa eller dylikt, som han får tillgång till, och således kan använda där nere.
Jag tror inte att han har några baktankar med denna idé, utan litar "hyfsat" på honom, det är ju ändå min bror.
(Eftersom han inte har familj, så vill han att jag ska få tillgång till pengarna/kontot om han dör).
Men får man juridiskt sett göra så ??
Finns det nåt man måste beakta och som kan vara riskfyllt ??
Bl.a. undrar jag om Jag kommer att få hans pensionsinbetalningar på kontot som Kapitalinkomst och därmed åka på skatt på deklaration ??
Hoppas nån av Er kan ge råd !