• 1
  • 2
2019-05-16, 18:30
Medlem
Hur gör man det?

Finns det något program man kan ladda ner? Auktoriserade verkstäder tar snormycket och jag vill bara bli av med skiten.

Sen kan det vara så att något annat blivit fel på kretskortet och liknande men just nu vill jag bara nolla allt eller återställa eller vad man nu gör för att komma förbi den blinkande lampan.

Edit - ser nu att min fråga nog hamnat i fel delforum.
Citera
2019-05-16, 22:42
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Hur gör man det?

Finns det något program man kan ladda ner? Auktoriserade verkstäder tar snormycket och jag vill bara bli av med skiten.

Sen kan det vara så att något annat blivit fel på kretskortet och liknande men just nu vill jag bara nolla allt eller återställa eller vad man nu gör för att komma förbi den blinkande lampan.

Edit - ser nu att min fråga nog hamnat i fel delforum.
Om inte startspärren fungerar kan det bli underkänt på besiktning. Och sen kan det vara allmänt tjurigt att prata om startspärrsbortkodning och hur man gör detta på vissa bilmodeller.
Har själv letat (skulle stoppa en annan motor i en bil) men kom inte fram till något vettigt. Utan allt verkade ske bakom slutna dörrar och ingen sa vem var hur.
Citera
2019-05-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Om inte startspärren fungerar kan det bli underkänt på besiktning. Och sen kan det vara allmänt tjurigt att prata om startspärrsbortkodning och hur man gör detta på vissa bilmodeller.
Har själv letat (skulle stoppa en annan motor i en bil) men kom inte fram till något vettigt. Utan allt verkade ske bakom slutna dörrar och ingen sa vem var hur.

Med tanke på att bilen inte ens startar så kommer jag inte till besiktningen.

Har också fått en känsla av att det är en hemlig klubb där ingen utomstående vet. Skriver någon att det låter konstigt från motorn så kommer det 100 svar på två minuter, skriver någon om en startspärr så är det stor förvirring. Eller som i det här fallet helt tyst.
Citera
2019-05-16, 23:49
Medlem
Citat:
Med tanke på att bilen inte ens startar så kommer jag inte till besiktningen.

Det handlar alltså egentligen inte om att koppla bort startspärren för gott för att du inte gillar konceptet, utan mer om att få bilen att starta?
Har du googlat och testat dig fram? En tråd på ett Renaultforum om just en Megane -05 där "felet" bara var taskigt batteri: http://forum.clubrenaultsverige.com/...ic.php?t=14598

Själv fipplade jag igång en Megane -99 med hjälp av nödkod enligt anvisningarna på den här sidan: http://www.lindqvist.com/koppla-forb...enault-scenic/
Det funkar faktiskt, även om det är lite bökigt att sitta och slå in koden med hjälp av centrallås-knappen varje gång man ska starta... Vet dock inte om det funkar på nyare modeller med nyckelkort och så.
Citera
2019-05-17, 08:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
skriver någon om en startspärr så är det stor förvirring. Eller som i det här fallet helt tyst.

är det inte ganska självklart? Biltillverkarna har lagt mycket tid på att göra bilarna svårare att stjäla och all information om hur man kommer runt det hålls inom sekretess.

Ge mera information om varför den aktiverats istället, har du originalnyckel? har bilen larm eller fjärr? Har du meckat med elsystemet? Tändningslåset? Har du bogserat eller lyft bilen? Har den stått utan batteri?
Citera
2019-05-17, 09:08
Medlem
ormbitens avatar
OBD Tuning i Karlstad kanske kan...??? Eller någon annan liknande firma typ Actronics.se... ??
Citera
2019-05-17, 09:20
Medlem
Till att börja med. Har du kollat vad som är fel?
Jag fick rådet en gång o då på en Volvo V40 av äldre modell att tejpa fast delen i nyckeln med delen i bilen för att kringå systemet.
Fråga mig inte hur men jag nämner det mest för att det var i detta forum jag fick tipset. Kanske är helt andra saker på din bil.
Citera
2019-05-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det handlar alltså egentligen inte om att koppla bort startspärren för gott för att du inte gillar konceptet, utan mer om att få bilen att starta?
Har du googlat och testat dig fram? En tråd på ett Renaultforum om just en Megane -05 där "felet" bara var taskigt batteri: http://forum.clubrenaultsverige.com/...ic.php?t=14598

Själv fipplade jag igång en Megane -99 med hjälp av nödkod enligt anvisningarna på den här sidan: http://www.lindqvist.com/koppla-forb...enault-scenic/
Det funkar faktiskt, även om det är lite bökigt att sitta och slå in koden med hjälp av centrallås-knappen varje gång man ska starta... Vet dock inte om det funkar på nyare modeller med nyckelkort och så.

Har tittat på de trådarna innan, dock inget som jag direkt fick hjälp av. Vet inte heller hur det funkar med nyckelkort. Tack för ditt svar!
Citera
2019-05-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
OBD Tuning i Karlstad kanske kan...??? Eller någon annan liknande firma typ Actronics.se... ??

Tack för tips.
Citera
2019-05-17, 18:55
Medlem
Sök lite, finns mängder med apparater för just detta ändamål.
Citera
2019-05-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Till att börja med. Har du kollat vad som är fel?
Jag fick rådet en gång o då på en Volvo V40 av äldre modell att tejpa fast delen i nyckeln med delen i bilen för att kringå systemet.
Fråga mig inte hur men jag nämner det mest för att det var i detta forum jag fick tipset. Kanske är helt andra saker på din bil.

Bilen har varit inne på felsökning och det är startspärren som är problemet. Mecken kan inget om startspärrar så jag hoppades kunna få bort den för att se ifall bilen startar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att tejpa delen i nyckel med delen i bilen?
Citera
2019-05-17, 21:16
Medlem
Citat:
Bilen har varit inne på felsökning och det är startspärren som är problemet. Mecken kan inget om startspärrar så jag hoppades kunna få bort den för att se ifall bilen startar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att tejpa delen i nyckel med delen i bilen?
Inte jag heller. Jag minns inte felet på den bilens startspärr vid tillfället men minns rådet.
Genom att skriva det så kunde den som tipsade mig se det o minnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in