• 1
  • 2
2019-05-16, 14:40
Avstängd
Har ett sommarjobb i norge där jag kommer köra bil dagligen. Kommer polisen i norge se att mitt svenska körkort är draget?
Citera
2019-05-16, 14:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Har ett sommarjobb i norge där jag kommer köra bil dagligen. Kommer polisen i norge se att mitt svenska körkort är draget?
Om du inte kan visa upp ditt körkort vid en kontroll så lär du ryka. Eller har du kvar själva kortet trots att det är "draget"?
Citera
2019-05-16, 14:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om du inte kan visa upp ditt körkort vid en kontroll så lär du ryka. Eller har du kvar själva kortet trots att det är "draget"?

jag har kvar körkortet. Är utredning om att ta det pga bruk av naroktika i festsammanhang.
Citera
2019-05-16, 14:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
jag har kvar körkortet. Är utredning om att ta det pga bruk av naroktika i festsammanhang.
Om du ger fan i att köra för fort & bryta mot trafikreglerna så lär risken att åka fast vara minimal. Skulle du bli stoppad i en rutinkontroll så tror jag knappas dom ringer & kollar med Sverige ifall du har ett friskt körkort att visa upp.
Citera
2019-05-16, 15:00
Medlem
Jag har för mig att Norge och Sverige har samkörda körkortsregister, så om ditt körkort är indraget i Sverige ser de det i Norge.
Citera
2019-05-16, 15:01
Medlem
Kollar dom så kommer dom att se ja.

Sen om du vill ta risken det avgör du själv. Hade personligen aldrig gjort det.
Citera
2019-05-16, 15:26
Medlem
Citat:
Även i Norge behöver man körkort för att köra bil. Så är ditt körkort indraget i Sverige så är det även det i Norge. Idag är det inga svårigheter för myndigheter i ett land att kommunicera med ett annat lands dito. Därtill så lär du få sparken på stående fot av din arbetsgivare och polisanmäld om de kommer på att du kör deras bil utan körkort. Vet inte hur de gör i Norge men i Sverige kollar arbetsgivare ofta deras anställdas körkort som kör yrkesmässigt. Händer det en olycka så gäller inte försäkringen och då blir du personligen ersättningsskyldig.
Citera
2019-05-16, 16:32
Medlem
En kompis till mig körde bil i många år i både Sverige och Norge, trots indraget körkort.
Han har dock dubbelt medborgarskap så när han blir stoppad i Sverige uppger han sitt norska personnummer och norska i Sverige utan att visa något körkort. Funkat varje gång och så vitt jag vet har det skett minst två gånger i Norge och en handfull gånger i Sverige.
Citera
2019-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 27071988
En kompis till mig körde bil i många år i både Sverige och Norge, trots indraget körkort.
Han har dock dubbelt medborgarskap så när han blir stoppad i Sverige uppger han sitt norska personnummer och norska i Sverige utan att visa något körkort. Funkat varje gång och så vitt jag vet har det skett minst två gånger i Norge och en handfull gånger i Sverige.

Tvivlar inte på uppgiftens äkthet men var är han mantalskriven?
Citera
2019-05-17, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tvivlar inte på uppgiftens äkthet men var är han mantalskriven?

Så vitt jag vet så har han en postboxadress på en ort i Sverige. Jag vet inte hur han gjort i Norge.
Citera
2019-06-13, 08:12
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27071988

Norge tillåter inte dubbla medborgarskap, han ljög antagligen.
Citera
2019-06-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Även i Norge behöver man körkort för att köra bil. Så är ditt körkort indraget i Sverige så är det även det i Norge. Idag är det inga svårigheter för myndigheter i ett land att kommunicera med ett annat lands dito. Därtill så lär du få sparken på stående fot av din arbetsgivare och polisanmäld om de kommer på att du kör deras bil utan körkort. Vet inte hur de gör i Norge men i Sverige kollar arbetsgivare ofta deras anställdas körkort som kör yrkesmässigt. Händer det en olycka så gäller inte försäkringen och då blir du personligen ersättningsskyldig.
Lär även gälla de som inte kör yrkesmässig trafik, med personbil är det inte så många som kör yrkesmässigt, det är taxi och vissa budbilar.
Vid en trafikolycka där det kommer fram att föraren till den bil som är vållande saknar körkort blir bilens ägare ansvarig, försäkringen är i Sverige städse kopplad till fordonet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in