• 1
  • 2
2019-05-16, 14:35
Medlem
Etta.Places avatar
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som har någon aning om hur mycket rörmokare tar för att dra in vatten och avlopp till ett gästhus?

Det finns alltså redan vatten och avlopp på tomten, vi vill koppla in det till gästhuset för att bygga toalett och på sikt kök. Själva bygget av toalett och kök hoppas vi på att kunna klara av själva, men dragningen av avlopp och vatten och koppla in det till det kommunala nätet vågar vi oss inte på själva. Avgiften för att koppla in till kommunala nätet har jag redan kollat upp.

Det är ett gammalt hus med torpargrund.

Och jag vet självklart att jag kan få veta detta genom att ta in offerter. Men min erfarenhet är att de då vill komma hit och titta och sen ligger på för att få uppdraget, och i nuläget vill jag bara veta på ett ungefär vad det kan kosta så att vi kan sitta och räkna på om/när det är realistiskt.
Senast redigerad av Etta.Place 2019-05-16 kl. 14:38.
Citera
2019-05-16, 15:55
Medlem
ekmannens avatar
Den enda informationen du ger är att du vill veta va det kostar att dra avlopp och vatten till ditt gästhus? Hur tänker du att man ska ge ett pris på de. Finns ju ingenting att gå på. Kanske finns en anledning att rörläggaren vill se de på plats.
Citera
2019-05-16, 15:59
Medlem
Hur långt är ett snöre?
Citera
2019-05-16, 16:23
Medlem
Etta.Places avatar
Jag förväntar mig inte ett exakt svar utan vill bara höra vad andra betalat eller vad du fakturerat om du gjort ett sådant jobb, är det 10 k, 50 k, 100 k, 150 k?

Det är ca 5 meter till anslutningspunkt och vi behöver väl två avloppshål i huset och bara en vattenledning indragen i huset någonstans.
Citera
2019-05-16, 16:24
Medlem
Etta.Places avatar
Det blir ju onödigt att släpa hit en rörmokare om ett sånt jobb kostar 200 000 för det kan vi inte lägga ändå
Citera
2019-05-16, 17:17
Bannlyst
Det är ingen rörmokare du behöver utan en markentreprenör. Räkna med 2-3000 kr per meter + 10-15000 kr för material. Men som sagt, det kan bli mycket dyrare beroende på markens beskaffenhet.
Citera
2019-05-16, 17:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som har någon aning om hur mycket rörmokare tar för att dra in vatten och avlopp till ett gästhus?

Det finns alltså redan vatten och avlopp på tomten, vi vill koppla in det till gästhuset för att bygga toalett och på sikt kök. Själva bygget av toalett och kök hoppas vi på att kunna klara av själva, men dragningen av avlopp och vatten och koppla in det till det kommunala nätet vågar vi oss inte på själva. Avgiften för att koppla in till kommunala nätet har jag redan kollat upp.

Det är ett gammalt hus med torpargrund.

Och jag vet självklart att jag kan få veta detta genom att ta in offerter. Men min erfarenhet är att de då vill komma hit och titta och sen ligger på för att få uppdraget, och i nuläget vill jag bara veta på ett ungefär vad det kan kosta så att vi kan sitta och räkna på om/när det är realistiskt.

Tror jag betalade 10 000 kr för att få 50 m vattenledning nergrävd på 1.5m djup.
Då var jag med själv och la slangen och jobbade samt fixade materialet själv. Det var i stenfri lerjord så det var lättgrävt.

Skall det bara vara sommarvatten så kan du hyra en minigrävare och fixa det själv.
Senast redigerad av tnem 2019-05-16 kl. 17:27.
Citera
2019-05-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Själva bygget av toalett och kök hoppas vi på att kunna klara av själva, men dragningen av avlopp och vatten och koppla in det till det kommunala nätet vågar vi oss inte på själva. Avgiften för att koppla in till kommunala nätet har jag redan kollat upp.
Kan ni inte koppla till huset där vatten/avlopp finns i nuläget? Känns onödigt att betala den avgiften en gång till.
Citera
2019-05-16, 19:00
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikermatte
Det är ingen rörmokare du behöver utan en markentreprenör. Räkna med 2-3000 kr per meter + 10-15000 kr för material. Men som sagt, det kan bli mycket dyrare beroende på markens beskaffenhet.

För att gräva ner avlopp och vattenledning!?

Ja möjligen blir det de summorna om du slår ut det på 5meter, det dyra är ju att få dit grävaren.
Skulle snarare säga runt 1000kr metern
Citera
2019-05-16, 19:13
Medlem
Bongomans avatar
Är marken inte för tung handgräver man det på några helger. Jag grävde 10 meter lera på två dagar, ner till frostfritt. Annars hyr man en minigrävare och gör det på en helg. Det svåra är att gräva runt det befintliga avloppet och få ut det utan att förstöra något. Man måste hitta en rensbrunn och rota runt lite.

Man lägger vattnet rakt under avloppet. Vatten på 1,20 till 1,50 och avloppet så djupt det nu behövs. Lagom fall är skitviktigt för annars fastnar bajset på vägen.
Citera
2019-05-16, 20:00
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikermatte

Tack för svar! Gräva kan jag iofs tänka mig att göra själv om det gör stor skillnad för priset. I så fall tänker jag mig att man hyr någon sorts liten grävskopa. Det är vanlig trädgårdsmark, har iaf grävt någon meter ner med spade för att plantera saker utan problem.

Men själva avlopps- och vattenrören kostar ungefär 10-15000 för fem meter alltså? Det är bra att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tror jag betalade 10 000 kr för att få 50 m vattenledning nergrävd på 1.5m djup.
Då var jag med själv och la slangen och jobbade samt fixade materialet själv. Det var i stenfri lerjord så det var lättgrävt.

Skall det bara vara sommarvatten så kan du hyra en minigrävare och fixa det själv.

Tack för info! Vi kan absolut tänka oss att hjälpa till att göra saker, vill bara inte ta på oss själva ansvaret för att det blir rätt. Vi vill helst ha vatten hela året, har tänkt att ev hyra ut det.

Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Kan ni inte koppla till huset där vatten/avlopp finns i nuläget? Känns onödigt att betala den avgiften en gång till.

Får man göra så? Så vitt jag har kunnat förstå det så får man inte det. Sen kanske man kan fuska och göra det ändå? Anslutningsavgiften är 30 000 så kan man skippa den vore det ju nice.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Är marken inte för tung handgräver man det på några helger. Jag grävde 10 meter lera på två dagar, ner till frostfritt. Annars hyr man en minigrävare och gör det på en helg. Det svåra är att gräva runt det befintliga avloppet och få ut det utan att förstöra något. Man måste hitta en rensbrunn och rota runt lite.

Man lägger vattnet rakt under avloppet. Vatten på 1,20 till 1,50 och avloppet så djupt det nu behövs. Lagom fall är skitviktigt för annars fastnar bajset på vägen.

Ja, gräva kan jag tänka mig att göra om det blir billigare, men det där med att hålla koll på lagom fall och att koppla in till den där anslutningen känner jag mig inte kompetent till att göra. Vill inte ha en bajskatastrof i trädgården.
Citera
2019-05-16, 20:24
Medlem
scontris avatar
Gräv själv, det sparar du mycket pengar på. Är inkommande vatten lättåtkomligt i huset kopplar du vidare dig därifrån, men du får inte koppla in dig före vattenmätaren såklart. Men det är klart du får lägga en kulvert till en attefallare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in