2019-05-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Fast ditt påstående stämmer ju inte. Det är ju inte olagligt att få missfall i El Salvador. Saken är ju den att de berörda kvinnorna var åtalade för olagliga aborter maskerade som missfall.

Det är svårt att se skillnad på en abort och ett missfall. Där kvinnor straffas för aborter kommer de även att bli straffade för missfall.

Förr i tiden hade vi dödsstraff för fosterfördrivning i Sverige. Fick en kvinna missfall och var ogift räckte dessa två faktum som bevisning för att det handlat om en illegal abort.
Citera
2019-05-16, 22:41
Medlem
Vansterpartiets avatar
Varför skulle det vara "kört" för kvinnorna. Man måste inte bli sprutad i fittan.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Läs gärna på lite om vilka fysiska besvär och åkommor som ofta följer med graviditet och förlossning.

https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/vanliga-graviditetsbesvar/

Abort har inget med föräldraskap att göra. Abort handlar om att slippa genomgå en graviditet. Annars hade man lika gärna kunnat föda och adoptera bort barnet. Anledningen till att kvinnor inte väljer det idag handlar om att en graviditet är en tuff påfrestning för din kropp.

Hm. Många kvinnor gör abort för att just slippa föräldraskapet. Inte för att det gör ont att skaffa barn med sin man.
Citera
Medlem
Citat:
Hur medveten är en nyfödd eller ettåring om sin existens? Hur medveten om sin existens är en person i koma eller en person som ligger och sover? Får jag döda en person som ligger och sover?

En nyfödd har sett världen. Den vet att det existerar något utanför livmodern. Samma med någon som är i koma eller sover. Det finns en förväntan om fortsatt liv.
Citera
2019-05-16, 22:43
Medlem
Citat:
Hur medveten är en nyfödd eller ettåring om sin existens? Hur medveten om sin existens är en person i koma eller en person som ligger och sover? Får jag döda en person som ligger och sover?

Koma samt sovande, har dom haft ett medvetande innan dom insomnar?
Citera
2019-05-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hm. Många kvinnor gör abort för att just slippa föräldraskapet. Inte för att det gör ont att skaffa barn med sin man.

Många asylsökande kommer till Sverige för att bygga en ekonomisk framtid för sig själva här. Det innebär inte att asylrätten är en rätt till ekonomiskt motiverad migration. Lika lite som aborträtten är en rätt att slippa föräldraskap. Aborträtten är en rätt att slippa genomgå en graviditet.
Citera
2019-05-16, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, hur är det med dem? Som det ser ut idag så krävs jag på underhåll, så skyldigheterna finns. Men inga rättigheter.
Så var det nu igen med rätten att stoppa in snoppen?
Citera
2019-05-16, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det är svårt att se skillnad på en abort och ett missfall. Där kvinnor straffas för aborter kommer de även att bli straffade för missfall.

Förr i tiden hade vi dödsstraff för fosterfördrivning i Sverige. Fick en kvinna missfall och var ogift räckte dessa två faktum som bevisning för att det handlat om en illegal abort.
Ja, det var det jag försökte få svar på tidigare vilka misshandelsframkallande aktiviteter en kvinna skulle ha rätt att ägna sig åt.
Citera
2019-05-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så var det nu igen med rätten att stoppa in snoppen?

Det är kvinnan som blir gravid, inte mannen, naturen har inte rättat sig efter radikalfeminismen.
Citera
2019-05-16, 22:53
Medlem
Vi har helt tappat greppet om abortdebatten.

Debatten handlar endast om en fråga, inget annat är värt att diskutera om man inte är eniga i denna fråga;

I vilket stadie anses fostret vara ett fullvärdigt liv med egna mänskliga rättigheter?

Idag går vi ofta vidare och för resonemang utan att vara överens om den premissen vilket är helt värdelöst om du vill övertyga en meningsmotståndare.

Du kan exempelvis inte övertyga någon om att abort handlar kvinnliga rättigheter om du inte först övertygar dem att acceptera premissen att abort inte är att ta ett fullvärdigt människoliv med egna rättigheter. Annars påstår du i princip att det är en kvinnlig rättighet att ta andra människors liv.

Lata abortförespråkare vill helst skippa den debatten och påtvinga motståndarna sina premisser genom mobbing i den allmänna debatten. Jag ser sällan abortförespråkare som är villiga att ha en ärlig och intellektuell debatt om grundfrågan vilket också är tydligt i denna tråden.
Citera
2019-05-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker du de tär fräscht att käka mögel?

För jag antar du vet var penicillin kommer ifrån?
‌Inga problem. Men att få babylik insprutat i kroppen? Nej tack!
Citera
2019-05-16, 22:54
Medlem
Citat:

Får jag ta din ena lunga om jag behöver den för att överleva? Varesig du vill eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in