Citat:
Ursprungligen postat av
BeatriceCenci
Om vi antar att din mamma hamnar i koma efter en olycka så kan hon inte heller överleva utan hjälp av respirator. Skulle du stänga av respiratorn för henne så att hon dog, om du visste att hon skulle vakna till liv 9 månader senare? För det är precis vad en abort är. Man släcker ett liv som är i behov av livmoder men som kommer kunna andas och äta själv 9 månader senare.
Om ”respiratorn” innebar att en annan individ tvingades må illa, vara trött och ha ont i 9 månader? Och sedan genomgå en utdragen tortyrliknande smärta, och riskerade att få skador för resten av sitt liv i form av inkontinens, framfall och sexuell dysfunktion? Och den individ som skulle drabbas av allt detta inte frivilligt ställde upp utan var tvingad av någon? Jag skulle nog stängt av respiratorn. Tror inte min mamma hade velat leva med det på sitt samvete.
Och då är ändå min mamma någon som vet hur det är att leva. Som är älskad och uppskattad av ett extremt stort antal människor. Som har drömmar, framtidsplaner och förhoppningar inför framtiden.
Ett foster har inget av det. Inga planer, inga drömmar, inga förväntningar. Ingen känner det. Ingen kommer att sakna det. Det själv vet ingenting om livet utanför livmodern.
Tror du på ett liv efter döden? Om inte, skulle du bli besviken om det inte fanns något liv efter döden? Skulle du sakna det? Skulle du ha bestulits på något om du inte fick det?
Tror du att foster har något koncept om ett ett liv utanför livmodern?