• 6
  • 7
2019-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrigaerN
Jag har sedan ett par år tillbaka ett staket runt min tomt på baksidan i en hyreslägenhet. Nu i vår fick min granne för sig att han skulle bygga staket. Fram till mitt, och ville väl förmodligen spara pengar och har nu skruvat fast sitt i en av mina stolpar istället för att sätta egen stolpe och fortsätta sitt staket in mot husväggen.
Han är ej hemma, vart där och ringt på 2 dagar i rad och kommer fortsätta tills han öppnar.
Blir så jävla förbannad, visst fan måste väl detta bryta mot någon regel?!?!?
Väntar ett par dagar till sen kommer jag avlägsna hans staket från mitt på eget bevåg
Svensken i ett nötskal 👆👆
Citera
2019-05-17, 22:08
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Nice try, du kämpade hårt men förgäves. Du är och förblir lam i huvudet.

Men va faaan, nu försöker du ju inte ens. Ge inte upp, din hyresrätt kan bli ombildad till en bostadsrätt! Räta på ryggen, fixa en arbetsintervju till nästa vecka, och njut av en oförtjänt helg!
Citera
2019-05-17, 23:16
Medlem
tigerrakets avatar
Så du får ha ett staket, men inte grannen? Och när detta påpekas för hyresvärden så är det DU som plockar bort det? Borde det inte åligga hyresvärden att ta diskussionen med grannen, och om möjligt göra det "tillåtet"?

Ja, man har ju blivit anmäld för egenmäktigt förfarande för mindre saker. Står där saker i mitt källarförråd som varken jag eller hyresvärden har godkänt, då får jag ju inte röra sakerna enligt lagens mening. Men visst, spring du och ta ner grannens ägodelar så mycket du vill

Sedan att du springer och påpekar regler och liknande, det är sådant paragrafrytteri som jag hatar. Har en granne som springer och pekar på stadgarn stup i kvarten. Senast han kom förbi och ville ta en diskussion över hur min buske växer ut över trottoaren då flippade jag och bad honom dra åt helvete.

Nä, det saknas mycket saker i detta pussel...
Citera
2019-05-18, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ts kan äga staketet trots att det är hyresrätt, ungefär som att du fortfarande äger din soffa fast den står i en hyresrätt
Nope, han äger staketet lika mycket som han skulle ägt tapeterna han eventuellt hade tapetserat om med!
Citera
2019-05-18, 08:18
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nope, han äger staketet lika mycket som han skulle ägt tapeterna han eventuellt hade tapetserat om med!

Staketet kan han ta med sig när han flyttar, det är svårt med tapeter då det skadar ytskiktet.
Man äger också persienner om man sätter in det men får återställa när man flyttar ut... hyllor kan man också äga fast man kanske får betala för de överdrivna hålen man borrar när man sätter upp det.

Ett staket är inte lika svårt att avlägsna snyggt som en tapet...
Citera
2019-05-18, 08:20
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Staket är fast egendom, en soffa är lös egendom.

Kanske arrenderas marken staketet står på?

Fast tar ts betalat för sitt staket äger han det. Det går omöjligt att ändra på oavsett om det är hyresrätt eller ej.
Citera
2019-05-18, 11:30
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast tar ts betalat för sitt staket äger han det. Det går omöjligt att ändra på oavsett om det är hyresrätt eller ej.
Föstår inte på vilket sätt man skulle ta betalt för sitt staket? En bra kompromiss om inte hyresvärden vill betala för hela staketet kan vara att hyresvärden betalar för materialet och hyresgästen bjuder på arbetet.

JB 2 kap
1 § Till en fastighet hör

byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
Citera
2019-05-19, 09:16
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Föstår inte på vilket sätt man skulle ta betalt för sitt staket? En bra kompromiss om inte hyresvärden vill betala för hela staketet kan vara att hyresvärden betalar för materialet och hyresgästen bjuder på arbetet.

JB 2 kap
1 § Till en fastighet hör

byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,

“Har ts betalat” skulle det stå.
Citera
2019-05-20, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Eftersom det är en hyresrätt är det hyresvärdens bekymmer, det är hyresvärden som har gett Ts tillstånd att sätta upp staketet , det är hyresvärden som bestämmer om det skall monteras ner, Ts har inget att säga till om i frågan, Ts tror han äger staketet, det gör han inte!

Är du dum i huvudet på riktigt? "tror" jag äger staketet? Klart som fan jag gör när jag köpte hela staketet med stolpskor, beslag, skruvar, allt, själv för mina egna pengar på Bauhaus efter hyresvärdens godkännande att jag fick bygga det på min baksida.... Pucko
Senast redigerad av KrigaerN 2019-05-20 kl. 02:52.
Citera
2019-11-01, 16:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrigaerN
Är du dum i huvudet på riktigt? "tror" jag äger staketet? Klart som fan jag gör när jag köpte hela staketet med stolpskor, beslag, skruvar, allt, själv för mina egna pengar på Bauhaus efter hyresvärdens godkännande att jag fick bygga det på min baksida.... Pucko

Så enkelt är det inte, det finns en möjlighet att staketet har blivit fastighetstillbehör.

Grovt förenklat, du kan ha byggt ett staket åt fastighetsägaren.

https://www.google.com/search?q=fast...obile&ie=UTF-8

Vem äger marken som du har byggt staketet på? Det är inte säkert att det är din hyresvärd.
Ett exempel:

https://www.svt.se/nyheter/konsument...kommunens-mark
Senast redigerad av trottwell 2019-11-01 kl. 17:15.
Citera
2019-11-02, 07:49
Medlem
Skattebrotts avatar
1. Ja, helst borde han ha växlat något ord innan han använde din stolpe som faktiskt du äger.

2. Men gör detta verkligen dig något? Om inte, varför gör du en så stor sak av det? Grannsämjan borde väl vara viktigare? Men om inte, visst, begär 3 kr och 50 öre som ersättning för stolpskadan om du verkligen tycker att du bryr dig.

Misstänker trolltråd...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in