• 1
  • 2
2019-05-16, 03:54
Medlem
Mubutus avatar
Vad är detta? Har inte fått röstsedel till EU valet!? Röstade SD till riksdagsvalet! Och enbart fått
Brev från SD med deras valsedlar!!?

Vad är det som händer???

Valfusk som pågår?? Jag antar det!! Fan va skrämmande!
Senast redigerad av Mubutu 2019-05-16 kl. 03:58.
Citera
2019-05-16, 04:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubutu
Vad är detta? Har inte fått röstsedel till EU valet!? Röstade SD till riksdagsvalet! Och enbart fått

Vad är det som händer???

Röstkort har du väl ändå fått? (Borde alla röstberättigade fått sedan några dagar tillbaka i brevlådan).

Valsedlar etc. är "reklam" om man syftar på "få hem i brevlådan". I vallokalen finns alla valsedlarna.
Alla partier bryr sig inte att "kosta på" valsedlar de skickar hem till folk, valsedlar de flesta ändå slänger.
Citera
2019-05-16, 04:04
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Röstkort har du väl ändå fått? (Borde alla röstberättigade fått sedan några dagar tillbaka i brevlådan).

Valsedlar etc. är "reklam" om man syftar på "få hem i brevlådan". I vallokalen finns alla valsedlarna.
Alla partier bryr sig inte att "kosta på" valsedlar de skickar hem till folk, valsedlar de flesta ändå slänger.
Nej på riktigt jag har INTE fått röstkort, Och det enda partiet jag fått röstsedlar från i posten är SD...
Citera
2019-05-16, 04:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej på riktigt jag har INTE fått röstkort, Och det enda partiet jag fått röstsedlar från i posten är SD...

Gå till vilken röstlokal som helst (vallokaler finns bara på valdagen). Det räcker att du har ett ID-kort, körkort eller pass. Har du inte ens ID, så kan du ta med dig din morsa/farsa/bror etc. som kan intyga att du är du.

Kolla mer här hur du ska gå till väga.

-Du kanske bara har kass brevbärare...
Citera
2019-05-16, 04:53
Medlem
Eoppoyzs avatar
På Valmyndighetens hemsida finns det en fråga rörande uteblivet röstkort. Både frågan och svaret ses nedan eller på följande länk:

Citat:
Uteblivet kort
Hej,
Jag har inte fått mitt röstkort. Panik!!

Ska rösta på valdagen.

Maja
9 Maj

Valmyndigheten
Hej,
Du behöver röstkort endast om du tänker förtidsrösta i Sverige, ska du rösta i din vallokal på valdagen behöver du inget röstkort.

Ska du förtidsrösta i Sverige och inte har tillgång till ditt röstkort, kan du beställa ett så kallat dubblettröstkort, antingen via länken nedan eller genom att kontakta Valupplysningen 020-825 825.

Beställ dubblettröstkort

Hälsningar,
Eric

https://fragor.val.se/org/valmyndigh...teblivet-kort/
Citera
2019-05-16, 08:46
Medlem
ekerilars avatar
Jag fick heller inget röstkort. Jag kontaktade valansvarige i min kommun i måndags, och fick röstkort i min brevlåda igår.
Senast redigerad av ekerilar 2019-05-16 kl. 08:53.
Citera
2019-05-16, 10:35
Medlem
Citat:

Vad är det som händer???

Valfusk som pågår?? Jag antar det!! Fan va skrämmande!
Jag gillar verkligen att du använder både utropstecken och flera frågetecken efter meningarna. Du tror på riktigt att det är en konspiration. Det är faktiskt sådana här inlägg som gör det värt att läsa flashback då och då.

Som sagt, du behöver inte röstkort och de flesta partier har inte skickat ut valsedlar. Jag har också bara fått från SD.
Citera
2019-05-16, 13:44
Medlem
Exakt samma för mig som för TS. Röstade också på SD i riksdagsvalet och har nu till EU valet ännu inte mottagit något röstkort.. Skandal egentligen men med tanke på hur våra "folkvalda" talar sig varma inför sin egen maktfullkomlighet så borde man väl egentligen inte vara förvånad..
Citera
2019-05-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxal
Exakt samma för mig som för TS. Röstade också på SD i riksdagsvalet och har nu till EU valet ännu inte mottagit något röstkort.. Skandal egentligen men med tanke på hur våra "folkvalda" talar sig varma inför sin egen maktfullkomlighet så borde man väl egentligen inte vara förvånad..
Tror du på fullaste allvar att våra folkvalda är de som sitter o skickar ut röstkort?
Citera
2019-05-16, 19:06
Medlem
killenmedkexs avatar
Röstade blankt i riksdagsvalet och har ej fått röstkort ännu heller, ta av dig foliehatten.
Citera
2019-05-17, 00:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Tror du på fullaste allvar att våra folkvalda är de som sitter o skickar ut röstkort?

Postnord är nog boven i dramat som i så fall har slarvat. Men som jag tidigare sa, inga problem med att gå med sitt ID-kort (enbart) och rösta.

Generellt sett så lägger inte svenska partier så mycket "krut" (pengar) på EU/EP-valet. Kan nästan jämföras med vad de lägger ner i "entusiasm" på kyrkovalet..

Edit: Kyrkovalet är det minst sexiga valet, som ingen egentligen "bryr sig om". Alltså bryr sig inte partierna heller om någon stor valkampanj. End edit.

-Inte ens röstningslokalerna är faktiskt lika många..

Men ingen "konspiration" alltså. Vad fan är en enskild röst egentligen värd, med tanke på att EU har väl typ 300.000.000 röstberättigade medborgare, och Sverige har 20 platser i parlamentets typ 700 att "slåss om"?

Jag har i alla fall röstat. Gick bra.
Senast redigerad av kraftfoder 2019-05-17 kl. 00:08.
Citera
2019-05-17, 19:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
På Valmyndighetens hemsida finns det en fråga rörande uteblivet röstkort. Både frågan och svaret ses nedan eller på följande länk:

https://fragor.val.se/org/valmyndigh...teblivet-kort/

Behövs inte ens röstkort till de flesta/många röstlokaler, eftersom de är uppkopplade mot valmyndighetens system och kan skriva ut röstkortet på plats, vid uppvisande av legitimation.
Röstkortet behövs (antingen utskrivet på plats eller det "man har med sig", eftersom röstkortet tillsammans med ens röst läggs i ett kuvert/försändelse som under valdagen skickas till ens vallokal.

Vissa röstlokaler verkar fortfarande sakna direkt uppkoppling till valmyndighetens centraldator, därför skriver man detta "generellt" på valmyndighetens sida att man ska ha med sig röstkortet om man röstar "förtida". Men löses på plats utan röstkort i nio fall av tio. (Röstmottagarna skriver helt enkelt ut ett nytt röstkort när man är där och röstar/"försöker" rösta.)
Senast redigerad av kraftfoder 2019-05-17 kl. 20:15. Anledning: fixade typo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in