2019-05-16, 01:46
Medlem
Jag köpte aktier i KappAhl 2011, och därefter har det varit två nyemissioner, som jag varit med på.

Under 2018 löstes en del av KappAhl-aktierna in automatiskt efter beslut av årsstämman.
Skatteverket vill ha mitt "omkostnadsbelopp" för detta.

Enligt https://www.skatteverket.se/privat/s...080005330.html
samt exemplet här https://www.skatteverket.se/download...l%C3%B6sen.pdf
ska jag "överföra" 15% av mitt omkostnadsbelopp till inlösenaktierna.
Jag började fylla i en massa uppgifter på skatteverkets hemsida, men aktierna har även varit med om en omvänd split, något som fuckade up allt när jag försökte fylla i det...

Men... Kan jag helt enkelt inte bara ta vad jag köpt aktierna för + det jag betalat vid nyemissionerna, som mitt omkostnadsbelopp, och sedan ta 15% av denna summa...?
Detta låter liksom lite för enkelt att kunna göra såhär med tanke på hur krånglig blanketten de skickade hem till mig ser ut...

Och det här med att "föra över" en summa till inlösenaktierna, det är inget jag "behöver göra", utan helt enkelt bara ha koll på att det är 85% kvar för mina kvarvarande aktier?

Och varför använder man just/endast 15% av omkostnadsbeloppet för inlösenaktierna? Jag vill minnas att det var en högre summa än 15% av värdet av aktierna som löstes in...
Citera
2019-05-16, 10:25
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Jag köpte aktier i KappAhl 2011, och därefter har det varit två nyemissioner, som jag varit med på.

Under 2018 löstes en del av KappAhl-aktierna in automatiskt efter beslut av årsstämman.
Skatteverket vill ha mitt "omkostnadsbelopp" för detta.

Enligt https://www.skatteverket.se/privat/s...080005330.html
samt exemplet här https://www.skatteverket.se/download...l%C3%B6sen.pdf
ska jag "överföra" 15% av mitt omkostnadsbelopp till inlösenaktierna.
Jag började fylla i en massa uppgifter på skatteverkets hemsida, men aktierna har även varit med om en omvänd split, något som fuckade up allt när jag försökte fylla i det...

Men... Kan jag helt enkelt inte bara ta vad jag köpt aktierna för + det jag betalat vid nyemissionerna, som mitt omkostnadsbelopp, och sedan ta 15% av denna summa...?
Detta låter liksom lite för enkelt att kunna göra såhär med tanke på hur krånglig blanketten de skickade hem till mig ser ut...

Och det här med att "föra över" en summa till inlösenaktierna, det är inget jag "behöver göra", utan helt enkelt bara ha koll på att det är 85% kvar för mina kvarvarande aktier?

Och varför använder man just/endast 15% av omkostnadsbeloppet för inlösenaktierna? Jag vill minnas att det var en högre summa än 15% av värdet av aktierna som löstes in...

Du är lite sent ute för att deklarera?

Men ja, du ska göra exakt det som Skatteverket skriver att du ska göra. Och sedan ska du notera detta noga, för om du i framtiden säljer dina KappAhl-aktier, så ska värdet du får på inlösensaktien här dras bort från omkostnadsbeloppet när du skattar för försäljningen. Skatteverket hittar alltid på belopp för inlösensaktier.

Jag har tidigare haft inlösensaktier, och behöll då beräkningen bland mina deklarationspapper år för år, för att kunna hålla reda på hur mitt omkostnadsbelopp (≈ inköpspris) ändrades.
Citera
2019-05-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Du är lite sent ute för att deklarera?

Men ja, du ska göra exakt det som Skatteverket skriver att du ska göra. Och sedan ska du notera detta noga, för om du i framtiden säljer dina KappAhl-aktier, så ska värdet du får på inlösensaktien här dras bort från omkostnadsbeloppet när du skattar för försäljningen. Skatteverket hittar alltid på belopp för inlösensaktier.

Jag har tidigare haft inlösensaktier, och behöll då beräkningen bland mina deklarationspapper år för år, för att kunna hålla reda på hur mitt omkostnadsbelopp (≈ inköpspris) ändrades.

Jag tänkte bara godkänna min deklaration men så stod det att jag hade bilagor att godkänna. Fick 2 veckors anstånd med deklarationen, vilket man får automatiskt ifall man ansöker om det.

Men det enda jag inte är helt klar över är det här med att det är just 15%..
Jag antar att jag MÅSTE använda 15%, för inte kan jag själv välja att använda olika delar av omkostnadsbeloppet för aktierna jag har kvar, och för de inlösta aktierna, väl?
Citera
2019-05-16, 17:44
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Jag tänkte bara godkänna min deklaration men så stod det att jag hade bilagor att godkänna. Fick 2 veckors anstånd med deklarationen, vilket man får automatiskt ifall man ansöker om det.

Men det enda jag inte är helt klar över är det här med att det är just 15%..
Jag antar att jag MÅSTE använda 15%, för inte kan jag själv välja att använda olika delar av omkostnadsbeloppet för aktierna jag har kvar, och för de inlösta aktierna, väl?

Exakt. Skatteverket har tagit ett beslut att det ska vara 15%, och efter deras beslut så får du räkna om ditt nya omkostnadsbelopp för dina vanliga aktier, som inte blivit automatiskt inlösta, och som du har kvar.

Vinsten på dina inlösta aktier, kvittas mot de 15% av omkostnadsbeloppet som nu är dessa inlösensaktiers fiktiva inköpskostnad. Jag tror dock att du sparar courtagekostnaden till när du slutgiltigt säljer dina aktier, om detta någonsin sker. Förut brukade Skatteverket besluta en summa, typ att 3:28 SEK skulle överföras till varje inlösensaktie, så att man slapp fundera över sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in