• 1
  • 2
2019-05-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tradera har vansinnit dåliga villkor i såna fall för KÖPAREN.
Ett bör ju vara polisanmälan.
Hade själv en dispyt med Tradera men de ville inte ens lämna ut några uppgifter om säljare så jag kunde gå vidare.
Vad ev Polisen gör vet jag inte. Antagligen läggs det ner direkt....

Min slutsats är att det bara går att göra affärrer på större belopp med gamla Traderasäljare och med en stort fläckfri omdömeslista.

Det var en säljare med runt tusen bra omdömen. Kontot var som sagt hackat så omöjligt för mig i den situationen att misstänka en bedragare.
Citera
2019-05-17, 10:37
Medlem
miikoss avatar
Nej, endast kronofogden kan plocka pengar ifrån andras bankkonton.

Men problemet är ju att pga banksekretessen så kan du ju inte veta vem som har ett kontonummer, så det är svårt att veta vem man ska kräva pengar ifrån.

1. Man kan be om hjälp ifrån banken, de brukar skicka en förfrågan till kontoinnehavaren där de frågar om beloppet kan skickas tillbaka.

2. Men om detta är ett bedrägeri så vill de säkert inte betala tillbaka, och pengarna finns säkerligen inte kvar på kontot hur som hellst. Polisanmäl och berätta att du önskar skadestånd.

3. Polisen kan begära ut vem som har kontot, skulle det leda till att en person åtalas och döms för bedrägeri, och du tilldöms skadestånd, så kan du ta hjälp av kronofogden, men om det finns några pengar att hämta vet man ju inte.

Osäker på om hemförsäkringen täcker förluster av bedrägeri eller ej, om du har en sådan så kan du ju kontrollera där. Men misstänker att sådant här inte täcks. Och självrisk finns ju ex.

Bästa är nog i framtiden att använda en förmedlartjänst, ex. Klarna, paypal och Tradera-betalning går att använda vid köp hos en del annonser vid Tradera. Annonser med betalningsalternativen, Swish (direkt till säljaren), bankkonto, postförskott och kontant på brev, osäkare då betalar man på egen risk.
Senast redigerad av miikos 2019-05-17 kl. 10:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in