• 1
  • 2
2019-05-15, 18:28
Medlem
Tjenare

Jag köpte en iPhone XS max på tradera igår kväll och betalade för varan. Imorse fick jag ett Mail från tradera att säljarens konto blivit avstängt pga att kontot blivit hackat och sålt varor under säljarens namn.

Tänkte bara kolla om någon vet hur man kan gå till väga för att få tillbaka pengarna. Kan banken kliva in och göra något om jag har bevis att jag blivit bedragen? (Bedragaren hade nämligen samma bank som mig). Finns det någon försäkring som kanske täcker en viss summa osv?
Citera
2019-05-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
Tjenare

Jag köpte en iPhone XS max på tradera igår kväll och betalade för varan. Imorse fick jag ett Mail från tradera att säljarens konto blivit avstängt pga att kontot blivit hackat och sålt varor under säljarens namn.

Tänkte bara kolla om någon vet hur man kan gå till väga för att få tillbaka pengarna. Kan banken kliva in och göra något om jag har bevis att jag blivit bedragen? (Bedragaren hade nämligen samma bank som mig). Finns det någon försäkring som kanske täcker en viss summa osv?

Polisanmäl är min första gissning. Detta är bedrägeri alltså nån som säljer nått som inte finns.
Citera
2019-05-15, 18:42
Medlem
Min kompis blev blåst av ett annat hackat konto på Tradera. Han poisnmälde men det lades ner. Summan 3500:- var för liten för dom skulle bry sig.
Citera
2019-05-15, 18:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tjenare

Du förskotts betalade väl inte
Citera
2019-05-15, 19:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Du förskotts betalade väl inte

Läste du det du citerade ens? Ja, TS förskottsbetalade, tyvärr.
Citera
2019-05-15, 21:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Läste du det du citerade ens? Ja, TS förskottsbetalade, tyvärr.
Förlåt.
Citera
2019-05-15, 22:10
Medlem
Hänt mig flera gånger på eBay men får alltid återbetalning av eBay. Har inte Tradera"money-back guarantee" som eBay?
Citera
2019-05-15, 22:17
Medlem
Tradera har vansinnit dåliga villkor i såna fall för KÖPAREN.
Ett bör ju vara polisanmälan.
Hade själv en dispyt med Tradera men de ville inte ens lämna ut några uppgifter om säljare så jag kunde gå vidare.
Vad ev Polisen gör vet jag inte. Antagligen läggs det ner direkt....

Min slutsats är att det bara går att göra affärrer på större belopp med gamla Traderasäljare och med en stort fläckfri omdömeslista.
Citera
2019-05-15, 23:42
Medlem
Dina pengar är borta
Citera
2019-05-15, 23:46
Medlem
mjps avatar
Jag hotade en idiot för att få tillbaka på tradera och han sa , ställ dig i kö
Citera
2019-05-15, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tjenare

Kontakta Tradera vad de menar.
Kontrollera villkoren.
Kontrollera också att det verkligen var Tradera som skickade det "tråkiga" mailet till dig.

Men som flera andra sagt, polisanmäl! (Inte för att det "hjälper", men i alla fall..)
Citera
2019-05-16, 11:29
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Tjenare

Vad du kan göra beror helt på hur du betalade. Vilken betalmetod använde du? Om kreditkort eller paypal har du goda möjligheter att få tillbaka pengarna, om kontoöverföring eller swish så är pengarna förlorade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in