• 1
  • 2
2019-05-15, 14:12
Medlem
zoombos avatar
Jag stör mig big time på att merparten av alla s k sponsrade annonser i Facebookflödet numera använder TV-kändisar som Skavlan, Filip Hammar, Rickard Sjöberg, Jessica Almenäs m fl och så har dom ett screenshot från en TV-sändning med nån text i stil med "Här avslöjar han hur han drog ihop en förmögenhet på kort tid" och klickar man på fanstyget så hamnar man i nån sida som är fake från början till slut där samma person sägs berätta om hur han satsade på Bitcoins och nu har tjänat snuskigt med pengar. Sidan är helt plagierad från Expressen, DN, AB, DI eller någon annan existerande riktig sida som gör ekonomiska inslag - med den skillnaden att hela texten är hopdiktad och alla klickbart på sidan leder till Bitcoin-företaget.
Scam? Visst.
Oetiskt? Absolut.
Klick-bait? Om...
Otillåtet? Ja, eftersom personerna som citeras inte står bakom detta och man har förfalskat andra tidningars sidor.

Jag har anmält detta till TV4 och dom bara suckar och säger att dom är medvetna om det men har svårt att göra nåt åt det. Inte minst för att det dyker upp nya hela tiden.
Jaså, om dom som stor mediemogul har svårt så borde det vara nästan hopplöst för enskilda personer (dom som drabbas).

Jag anmäler i snitt 2-5 såna här fejkannonser till Facebook dagligen - sammanlagt nu säkert 2-300 st - omväxlingsvis som Skräppost, Falska nyheter eller Vilseledande eller bedrägeri och det enda som då händer är att man får en notis om att dom ska granska detta och att man inte kommer att få mer annonser från denna källa.
Sen kan man få en notis från FB där det står så här:
"Du gjorde rätt som informerade oss om detta. Vi har granskat annonsen som du rapporterat och trots att den inte bryter mot våra annonsregler förstår vi att du kanske inte vill se annonser som denna. Vi kommer inte att visa denna annons för dig i framtiden."

Inte bryter mot våra annonsregler? Källgranskar dom aldrig sina annonsörer? Ringer det inga klockor om samma personer dyker upp hos hundratals annonsörer och verkar gagga om samma sak? Om det dessutom kommer in anmälningar? Eller blundar dom bara för att annonsören faktiskt betalat för detta?

Det måste ju sitta en "fabrik" någonstans och skapa dessa annonsörer på löpande band och sen trycka ut dyngan så snabbt dom bara hinner, det behövs väl ingen doktorshatt för att fatta detta? Men Facebook reagerar inte och går inte att nå, går varken maila eller ringa så det verkar vara ett olösligt problem?

Hur får man stopp på dyngan?
Senast redigerad av zoombo 2019-05-15 kl. 14:14.
Citera
2019-05-15, 14:18
Medlem
Ganonitos avatar
Varför inte bara använda Adblock?
Citera
2019-05-15, 14:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför inte bara använda Adblock?

Det gör jag redan men den tar inte sånt som finns i FB-flödet.
Citera
2019-05-15, 14:24
Medlem
Mackan52s avatar
Facebook är horor, de är inte särskilt dyra horor heller. Enda kravet de har i realiteten är "inget som vi tycker är kränkande".

I övrigt, anything goes så länge man betalar räkningen.

Fuckerberg får säkert fina kickbacks under bordet också för att vända ett blint öga.
Citera
2019-05-15, 15:36
Medlem
zoombos avatar
Nu var det ju inte Facebooks existens och berättigande som sådant som tråden gällde och det går knappast att blunda för att det är det överlägset största sociala mediet out there så diskussionen om att vara med eller inte får ni ta någon annanstans.

Rent juridiskt bör dom vara ansvariga för det som publiceras där (särskilt mot betalning) och är det upphovsrättsskyddat så bör dom kunna ställas till svars för det.
Frågan är bara hur?
Citera
2019-05-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nu var det ju inte Facebooks existens och berättigande som sådant som tråden gällde och det går knappast att blunda för att det är det överlägset största sociala mediet out there så diskussionen om att vara med eller inte får ni ta någon annanstans.

Håller med och önskar att inläggen kan handla om ursprungliga frågan.
Annonsören för Bitcoin tycks byta avsändare hela tiden så inte ens anmälan till FB kommer någon vart. AdBlocker funkar naturligtvis inte heller och inte heller att avsäga sig reklam från den speciella avsändaren, så klart.

En strategi kunde väl vara att spamma ner annonsörens hemsida. Men jag har ingen aning om hur det går till. Jävligt irriterande är det hur som helst...
Citera
2019-05-15, 22:57
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doris_day
Håller med och önskar att inläggen kan handla om ursprungliga frågan.
Annonsören för Bitcoin tycks byta avsändare hela tiden så inte ens anmälan till FB kommer någon vart. AdBlocker funkar naturligtvis inte heller och inte heller att avsäga sig reklam från den speciella avsändaren, så klart.

En strategi kunde väl vara att spamma ner annonsörens hemsida. Men jag har ingen aning om hur det går till. Jävligt irriterande är det hur som helst...

En strategi - om man nu vill grotta ner sig i detta - borde vara att börja i andra änden. Vem finansierar och har intresse av att dyngan sprids? Jo enbart Bitcoinföretaget - inget annan. Så självklart är dom beställare av detta på ett eller annat sätt. Det borde vara dit dom juridiska och ansvarsmässiga anspråken riktas och då helst från FB.
Citera
2019-05-15, 23:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Att ha Facebook och gnälla på sådant? Som att gnälla på att barn i leklandet har roligt.
Citera
2019-05-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att ha Facebook och gnälla på sådant? Som att gnälla på att barn i leklandet har roligt.

Det var alltså det, som diskussionen inte gällde.
Citera
2019-08-02, 10:20
Medlem
zoombos avatar
Det har varit lugnt nu med den här dyngan. Vet inte om någon myndighet agerat för under juli kom det i princip inga fejkade annonser alls i flödet.

Men nu har det börjat igen. Kanske inte lika intensivt som när det var som värst men helt klart störande.

Jaja, det är väl bara att scrolla förbi tänker många men problemet är att det handlar om förfalskning och falsk marknadsföring; man får det att se ut som kända personer och mediekanaler faktiskt står bakom det som skrivs och det finns säkert en och annan som går på detta scam, kanske äldre eller mindre godtrogna surfare så dyngan måste bort en gång för alla!

Jag har sett på andra forum och i andra trådar att folk börjar tycka att nu jävlar får det vara nog och FB får ta sitt ansvar för detta men ändå händer inget. Det finns säkert en sanning i det som Mackan52 skriver att dom blundar så länge det inte är kränkande (som sexuellt innehåll, harrejävlar!) och dom betalar.
Follow the money brukar erfarna brottsutredare säga. Vem har intresse i detta och vem betalar. Då kan man ringa in och klämma åt dem. Skulle inte förvåna mig om det är organiserad brottslighet som drar i trådarna.
Citera
2019-08-04, 09:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag stör mig big time på att merparten av alla s k sponsrade annonser i Facebookflödet numera använder TV-kändisar som Skavlan, Filip Hammar, Rickard Sjöberg, Jessica Almenäs m fl och så har dom ett screenshot från en TV-sändning med nån text i stil med "Här avslöjar han hur han drog ihop en förmögenhet på kort tid" och klickar man på fanstyget så hamnar man i nån sida som är fake från början till slut där samma person sägs berätta om hur han satsade på Bitcoins och nu har tjänat snuskigt med pengar. Sidan är helt plagierad från Expressen, DN, AB, DI eller någon annan existerande riktig sida som gör ekonomiska inslag - med den skillnaden att hela texten är hopdiktad och alla klickbart på sidan leder till Bitcoin-företaget.
Scam? Visst.
Oetiskt? Absolut.
Klick-bait? Om...
Otillåtet? Ja, eftersom personerna som citeras inte står bakom detta och man har förfalskat andra tidningars sidor.

Jag har anmält detta till TV4 och dom bara suckar och säger att dom är medvetna om det men har svårt att göra nåt åt det. Inte minst för att det dyker upp nya hela tiden.
Jaså, om dom som stor mediemogul har svårt så borde det vara nästan hopplöst för enskilda personer (dom som drabbas).

Jag anmäler i snitt 2-5 såna här fejkannonser till Facebook dagligen - sammanlagt nu säkert 2-300 st - omväxlingsvis som Skräppost, Falska nyheter eller Vilseledande eller bedrägeri och det enda som då händer är att man får en notis om att dom ska granska detta och att man inte kommer att få mer annonser från denna källa.
Sen kan man få en notis från FB där det står så här:
"Du gjorde rätt som informerade oss om detta. Vi har granskat annonsen som du rapporterat och trots att den inte bryter mot våra annonsregler förstår vi att du kanske inte vill se annonser som denna. Vi kommer inte att visa denna annons för dig i framtiden."

Inte bryter mot våra annonsregler? Källgranskar dom aldrig sina annonsörer? Ringer det inga klockor om samma personer dyker upp hos hundratals annonsörer och verkar gagga om samma sak? Om det dessutom kommer in anmälningar? Eller blundar dom bara för att annonsören faktiskt betalat för detta?

Det måste ju sitta en "fabrik" någonstans och skapa dessa annonsörer på löpande band och sen trycka ut dyngan så snabbt dom bara hinner, det behövs väl ingen doktorshatt för att fatta detta? Men Facebook reagerar inte och går inte att nå, går varken maila eller ringa så det verkar vara ett olösligt problem?

Hur får man stopp på dyngan?
Att Facebook inte tar i med hårdhandskarna mot detta är ju löjligt, det verkar ju lägga ner hur mycket tid som helst på att spärra och varna folk som tycker "fel" i deras tycke.

Jag vet inte exakt hur det funkar och ser ut på Facebook idag då det är många år sen jag stängde mitt konto. Frugan och många av vännerna har detta dock, och de flesta tycker väl att Facebook slirar en del.
Citera
2019-08-04, 10:36
Bannlyst
När man anmäler annonser kan man även välja att se annonsörerns övriga annonser.

Det väljer jag varje gång, och anmäler allihop.

Men vafan, de kommer fortfarande. Det går mycket fortare att anmäla en bröstvårta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in