Jag stör mig big time på att merparten av alla s k sponsrade annonser i Facebookflödet numera använder TV-kändisar som Skavlan, Filip Hammar, Rickard Sjöberg, Jessica Almenäs m fl och så har dom ett screenshot från en TV-sändning med nån text i stil med "Här avslöjar han hur han drog ihop en förmögenhet på kort tid" och klickar man på fanstyget så hamnar man i nån sida som är fake från början till slut där samma person sägs berätta om hur han satsade på Bitcoins och nu har tjänat snuskigt med pengar. Sidan är helt plagierad från Expressen, DN, AB, DI eller någon annan existerande riktig sida som gör ekonomiska inslag - med den skillnaden att hela texten är hopdiktad och alla klickbart på sidan leder till Bitcoin-företaget.
Scam? Visst.
Oetiskt? Absolut.
Klick-bait? Om...
Otillåtet? Ja, eftersom personerna som citeras inte står bakom detta och man har förfalskat andra tidningars sidor.
Jag har anmält detta till TV4 och dom bara suckar och säger att dom är medvetna om det men har svårt att göra nåt åt det. Inte minst för att det dyker upp nya hela tiden.
Jaså, om dom som stor mediemogul har svårt så borde det vara nästan hopplöst för enskilda personer (dom som drabbas).
Jag anmäler i snitt 2-5 såna här fejkannonser till Facebook dagligen - sammanlagt nu säkert 2-300 st - omväxlingsvis som Skräppost, Falska nyheter eller Vilseledande eller bedrägeri och det enda som då händer är att man får en notis om att dom ska granska detta och att man inte kommer att få mer annonser från denna källa.
Sen kan man få en notis från FB där det står så här:
"Du gjorde rätt som informerade oss om detta. Vi har granskat annonsen som du rapporterat och trots att den inte bryter mot våra annonsregler förstår vi att du kanske inte vill se annonser som denna. Vi kommer inte att visa denna annons för dig i framtiden."
Inte bryter mot våra annonsregler?
Källgranskar dom aldrig sina annonsörer? Ringer det inga klockor om samma personer dyker upp hos hundratals annonsörer och verkar gagga om samma sak? Om det dessutom kommer in anmälningar? Eller blundar dom bara för att annonsören faktiskt betalat för detta?
Det måste ju sitta en "fabrik" någonstans och skapa dessa annonsörer på löpande band och sen trycka ut dyngan så snabbt dom bara hinner, det behövs väl ingen doktorshatt för att fatta detta? Men Facebook reagerar inte och går inte att nå, går varken maila eller ringa så det verkar vara ett olösligt problem?
Hur får man stopp på dyngan?
Scam? Visst.
Oetiskt? Absolut.
Klick-bait? Om...
Otillåtet? Ja, eftersom personerna som citeras inte står bakom detta och man har förfalskat andra tidningars sidor.
Jag har anmält detta till TV4 och dom bara suckar och säger att dom är medvetna om det men har svårt att göra nåt åt det. Inte minst för att det dyker upp nya hela tiden.
Jaså, om dom som stor mediemogul har svårt så borde det vara nästan hopplöst för enskilda personer (dom som drabbas).
Jag anmäler i snitt 2-5 såna här fejkannonser till Facebook dagligen - sammanlagt nu säkert 2-300 st - omväxlingsvis som Skräppost, Falska nyheter eller Vilseledande eller bedrägeri och det enda som då händer är att man får en notis om att dom ska granska detta och att man inte kommer att få mer annonser från denna källa.
Sen kan man få en notis från FB där det står så här:
"Du gjorde rätt som informerade oss om detta. Vi har granskat annonsen som du rapporterat och trots att den inte bryter mot våra annonsregler förstår vi att du kanske inte vill se annonser som denna. Vi kommer inte att visa denna annons för dig i framtiden."
Inte bryter mot våra annonsregler?
Källgranskar dom aldrig sina annonsörer? Ringer det inga klockor om samma personer dyker upp hos hundratals annonsörer och verkar gagga om samma sak? Om det dessutom kommer in anmälningar? Eller blundar dom bara för att annonsören faktiskt betalat för detta? Det måste ju sitta en "fabrik" någonstans och skapa dessa annonsörer på löpande band och sen trycka ut dyngan så snabbt dom bara hinner, det behövs väl ingen doktorshatt för att fatta detta? Men Facebook reagerar inte och går inte att nå, går varken maila eller ringa så det verkar vara ett olösligt problem?
Hur får man stopp på dyngan?
Senast redigerad av zoombo 2019-05-15 kl. 14:14.
Senast redigerad av zoombo 2019-05-15 kl. 14:14.
Som att gnälla på att barn i leklandet har roligt.