2020-03-13, 16:24
Medlem
Ergasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fan vad tråkigt, svårt att säga något annat än att det i nuläget var rätt beslut dock.
Danmark har ju gått ännu längre och vill nu stänga restauranger, barer och fik så vi har nog en del kvar att stänga ner.

Galet tråkigt att inte få gå på kvarten dock. Jag är inte den som brukar se mitt lag på TV direkt så det blir extremt jobbigt bara det. Fotboll är ju inget tv-program men man får ju genomlida det på söndag ändå.

Frågan är ju om man ens kommer spela semifinalerna nästa helg?
Kvartsfinalerna i Svenska cupen skjuts upp. Förbundet meddelar att det är efter önskan av föreningarna.
Hur man skall få i hopp spelschemat i år undandrar mitt förstånd.
Citera
2020-03-13, 18:58
Medlem
girigfans avatar
s¨g ingenting av curtis edwards under cupen, platsar han inte längre eller?
Citera
2020-03-14, 09:47
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det vill nog alla, men det finns dels en deadline för när cupen skall vara färdigspelad(europaspel) och då även kanske ett väldigt komprimerat spelschema framöver om man vill hinna med en AS säsong.

Jag tror det blir betydligt svårare att locka marginalsupporters mitt i vintern, inte bara pga årstiden och väderlek, men även pga t ex konkurrens från klassiska vintersporter.

Sedan vet man ju inte hur mycket corona-nojja man kan räkna med om vi får igång säsongen typ i Maj/Juni, det kan också påverka, dessutom kan såklart ett komprimerat spelschema göra sitt, om man har exempelvis Falkenberg på Tisdagen och AIK på Fredagen så kanske matchen mot Falkenberg inte blir riktigt lika intressant.

Edit: Och såklart, varsel, en del kan bli av med jobben framöver.

Å andra sidan kommer med all sannolikhet inte europaspelet igång som vanligt heller, det kommer åtminstone vara rejält komprimerat. Knappast så att man i nuvarande läge kommer starta kvalen i slutet av juni/början av juli.

Givetvis spelar vädret in men konkurrensen från vintersporter har vi ju från sep även vanliga år när handboll, hockey etc drar igång.

Vi har redan sett en del varsel inom främst turistnäringen (som förvisso inom t.ex. flyget gått dåligt länge och det bara ses som ett bra läge att kicka folk nu) men även andra verksamheter kommer ju lida hårt och folk får gå.
Bara att driva arenorna ett halvår extra utan några evenemang kostar ju på rejält...

Sedan måste man samtidigt ta det lite lugnt och inse att vi inte vet alls hur det blir om en månad eller två.

Citat:
Ursprungligen postat av Ergaster
Kvartsfinalerna i Svenska cupen skjuts upp. Förbundet meddelar att det är efter önskan av föreningarna.

Man kommer, om vi nu förutsätter att man skjuter upp serien i ett par månader, inte få ihop schemat under "ordinarie" säsong. Det kan vi med all sannolikhet vara säkra på. Man kommer få spela in i dec iaf om man inte gör det till en ny "maratonallsvenska" likt den på 50-talet.
Citera
2020-03-14, 11:45
Medlem
Citat:
Å andra sidan kommer med all sannolikhet inte europaspelet igång som vanligt heller, det kommer åtminstone vara rejält komprimerat. Knappast så att man i nuvarande läge kommer starta kvalen i slutet av juni/början av juli.

Givetvis spelar vädret in men konkurrensen från vintersporter har vi ju från sep även vanliga år när handboll, hockey etc drar igång.

Vi har redan sett en del varsel inom främst turistnäringen (som förvisso inom t.ex. flyget gått dåligt länge och det bara ses som ett bra läge att kicka folk nu) men även andra verksamheter kommer ju lida hårt och folk får gå.
Bara att driva arenorna ett halvår extra utan några evenemang kostar ju på rejält...

Sedan måste man samtidigt ta det lite lugnt och inse att vi inte vet alls hur det blir om en månad eller två.

Ja det finns ju rätt många frågetecken, mycket kommer påverkas, det skall t ex bli intressant att se hur transfermarknaden påverkas, kollar man i vår årsrapport har vi t ex fordringar på ca 23 mille, troligtvis från Nygrenaffären, så ser det ut i hela Europa, man betalar inte 300 mille - 1 miljard rakt av utan det sker genom delbetalningar och ligger i balansräkningarna. Skulle intäkterna minska och kassaflödena från t ex tv och publik kollapsa ute i Europa kan det bli "intressant". Allting hänger ihop.

Vi får se, men jag tror som sagt att det blir si så där. Jag tror att det kan bli viktigt att vi, och då menar jag supporterkollektivet, splashar cash på t ex merchandise, eller swishar in gåvor, om man som individ har möjlighet att göra det, och att vi börjar göra det nu.

Ja och det kommer nog komma mer.

Det måste man verkligen, när folk till och med hamstrar dasspapper så blir man ju lite trött, en del produkter kan man väl förstå att folk vill ha hemma dock... personligen är jag som jag skrev tidigare i tråden mest oroad över hur världsekonomin kommer att påverkas, inklusive fotbollsekonomin, hälsoriskerna för den enskilde är begränsade, även om man såklart vill undvika att sjukvårdssystemen blir överbelastade.
Citera
2020-03-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ergaster

Ja, speciellt då det lär finnas en deadline för när man ska rapportera till UEFA om vilka lag som ska spela i Europa, kanske blir så att man helt enkelt ställer in cupen och ger den fjärde Europa platsen till AIK.
Citera
2020-03-14, 15:57
Medlem
lyktstolpes avatar
Kan det bli så att Svenska cupen spelas i sommar när EM skulle gå? Känns som UEFA skjuter fram EM till nästa sommar
Citera
2020-03-14, 21:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ja, speciellt då det lär finnas en deadline för när man ska rapportera till UEFA om vilka lag som ska spela i Europa, kanske blir så att man helt enkelt ställer in cupen och ger den fjärde Europa platsen till AIK.

Brage blev ju blåsta den allsvenska platsen så ge cupplatsen till dem.
Citera
2020-03-15, 08:36
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie

Å andra sidan lär dylika datum skjutas rejält på också. UEFA kan liksom inte ha igång en turnering runtom i Europa när flera länder stängt sina gränser, när det är isolering etc.

Just nu vet man bara att man inget vet och att man kan bara sia om att det inte går att sia om något...
Citera
2020-03-18, 19:32
Medlem
ZlatanManias avatar
https://fotbollsthlm.se/nyhet/kvart-semi-och-final-i-maj-har-ar-planen-for-svenska-cupen/

Cupen planeras alltså att fortsätta i mitten av maj.
Citera
2020-03-18, 20:24
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Å andra sidan lär dylika datum skjutas rejält på också. UEFA kan liksom inte ha igång en turnering runtom i Europa när flera länder stängt sina gränser, när det är isolering etc.

Just nu vet man bara att man inget vet och att man kan bara sia om att det inte går att sia om något...

deadline kommer ju skjutas upp alla andra ligorna kommer behöva skjutas upp räkna med nästa års Europacup kvalen lär också behövas senare läggas.
Citera
2020-03-19, 08:02
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
https://fotbollsthlm.se/nyhet/kvart-semi-och-final-i-maj-har-ar-planen-for-svenska-cupen/

Cupen planeras alltså att fortsätta i mitten av maj.

Det verkar ju rätt otroligt dock, garanterat utan publik men ändå. Givetvis måste det planeras för det ändå men med tanke på att vi ställt in träningsmatcher, AIK sitter i karantän nu och även om det är ett utslaget lag så tränar väl inte ens DIF? Det återstår att se hur det är i Maj såklart men det känns rejält våghalsigt att tippa på att det blir cup i Maj.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
deadline kommer ju skjutas upp alla andra ligorna kommer behöva skjutas upp räkna med nästa års Europacup kvalen lär också behövas senare läggas.

Japp, precis det jag skrev Alla datum lär skjutas på.
Man har ju dessutom sagt att det är den inhemska fotbollen som ska gå före europacuperna så vi kan rentav få ett europacups-fritt år...
Citera
2020-03-19, 11:04
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Det verkar ju rätt otroligt dock, garanterat utan publik men ändå. Givetvis måste det planeras för det ändå men med tanke på att vi ställt in träningsmatcher, AIK sitter i karantän nu och även om det är ett utslaget lag så tränar väl inte ens DIF? Det återstår att se hur det är i Maj såklart men det känns rejält våghalsigt att tippa på att det blir cup i Maj.

Japp, precis det jag skrev Alla datum lär skjutas på.
Man har ju dessutom sagt att det är den inhemska fotbollen som ska gå före europacuperna så vi kan rentav få ett europacups-fritt år...

ah tror inte på detta.

men att gruppspelet kommer spelas över nyår och ligorna som tar uppehåll över jul inte kommer få göra detta.

även kommer ligorna behöva starta senare nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in