2019-11-28, 20:05
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag är Djurgårdare men har alltid gillat Hammarbys idrottsföreningsmärke med sin gyllene lagerkrans. Deras sånger är bohemiska och bra också. Är inte själv vänster men kan förstå att de vill ha en klubb att ty/knyta sig till. Ja Lars Ohly håller på DIF men han är undantaget som bekräftar regeln.
Söders höjder var ju ursprungligen fattiga vilket ligger kvar i föreningens image. Även om ganska många av dess supportar idag är välbeställda så har de ofta vänsteråsikter. T.ex. många hipsterjournalister på Södermalm.

Jag tycker att de tre stora Stockholmslagen alla fyller sin roll på ett perfekt sätt.

Djurgårdens mörkblå och ljusblå ränder gör dess matchställ till de bästa i världen. AIK har en vacker krona men gult och svart som kombination är jag inte lika förtjust i.

Vi har tre bra lag i Stockholm som alla har gammal historia intressanta identiteter och kultur uppbyggd kring sig.

Bara synd att FC Café Opera försvann de var coola.
Synd att inte bp drar mer folk. Dom förtjänar lite stöd mer än dom får.
Citera
2019-11-28, 20:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Stockholm har 2.4 miljoner invånare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm
Ja storstockholm. Därför jag skrev tätort. Stor är kanske bättre för att mäta. Då har malmö 740 000 och göteborg 1,1 som jämförelse. Men visst 25 000 årskort är lättare sålt på 800 000 invånare så klart.
Citera
2019-11-29, 10:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja storstockholm. Därför jag skrev tätort. Stor är kanske bättre för att mäta. Då har malmö 740 000 och göteborg 1,1 som jämförelse. Men visst 25 000 årskort är lättare sålt på 800 000 invånare så klart.
Man kanske inte ska jämföra två olika sporter men fotboll och ishockey är de i särklass största publiksporterna även om foboll är större. Att Stockholm bara har ett lag i ishockeyns högsta serie är lite anmärkningsvärt.

OnT, Hammarby är populära och har stor publik för att det är synonymt att match och att kröka hör ihop där.
Citera
2019-11-29, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Man kanske inte ska jämföra två olika sporter men fotboll och ishockey är de i särklass största publiksporterna även om foboll är större. Att Stockholm bara har ett lag i ishockeyns högsta serie är lite anmärkningsvärt.

OnT, Hammarby är populära och har stor publik för att det är synonymt att match och att kröka hör ihop där.

Vet inte om bajen e populära. Både dif och aik e väl mervpopulära och mff blåvitt och peking är likaledes mer populära och större. Kolla pokalskåpen i jämförelse.
Citera
2019-12-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Vilken jävla hen? Zlatan är väl en kille, så varför larvar du dig med efterblivna ord som hen?!
Ja vem vill inte äga en fotbollsklubb

Man, tror jag hen skulle kalla sig. Med en frisyr som kallas manbun eller något sådant.
Citera
2021-09-11, 13:33
Medlem
lemmy124s avatar
Sven Bergqvist som var landslagsmålvakt trots att han spelade med Hammarby i Division II på 1930-talet, det sjöngs om honom i Vårat gäng som drog storpublik i landet på den tiden.

Klubben hade även Svängis Johansson under hans storhetsperiod. Alltså Sveriges största cyklist genom tiderna, han drog storpublik runt landet samt levde ett bohemiskt Bajenliv fyllt med sprit & kvinnor.

Sen kom Nacka Skoglund. Populäraste grabben på Söder som alltid lirade fotboll med alla i kvarteret, kom upp i Hammarbys A-lag när klubben var som sämst. Fick spela i Division IV -III innan AIK erbjöd den arbetslösa Nacka kneg, 1000 spänn, en kostym och en kappa till morsan. Ett halvår efter det var han uppe bland världseliten i fotbollen, men varje gång han kom hem gick han på Hammarbys matcher och hängde på Södermalm.

Ni förstår det är myten runt laget. Det hårda livet.
Som när Måsen Björk gick bort efter en blindtarmsoperation 1928, eller Nicko Schirmers tragiska bortgång 1941. När Sigge Öberg 1949 hittades mystiskt drunknad i Hammarby Sjö. Kurt Kjellström som alltid hade suparpolarna på läktarn vart han än spelade, tillslut kom levernet ikapp och han gick bort 44 år gammal 1965.

Den mer berömda myten är om den roliga fotbollen.
Som när Hammarby 1921 spöa Djurgårn med 6-0. 1973 vände Hammarby derbyt från ett 1-0 underläge till 4-1 sista tio minuterna. 1976 då laget krossade guldjagande Öster med 6-0 på Söderstadion. Eller 1980 då Bajen låg under 1-2 första halvlek mot IFK Göteborg, men vände matchen i andra halvlek till 5-2. http://hifhistoria.se/Historia/bilde...oteborgref.jpg
Klacksparkar, dribblingar, fylla, braj & sång. De é Bajen.
Senast redigerad av lemmy124 2021-09-11 kl. 14:06.
Citera
2021-09-11, 17:32
Medlem
zebra121s avatar
Är det inte så att Hammarby är populärt för att det är en knegarklubb?

Det osar arbete, slit och kneg om Hammarby och arbetarrörelsens vindar. Är man knegare så är man Bajare. Eller hur?
Citera
2021-09-11, 17:36
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Är det inte så att Hammarby är populärt för att det är en knegarklubb?

Det osar arbete, slit och kneg om Hammarby och arbetarrörelsens vindar. Är man knegare så är man Bajare. Eller hur?

Många inflyttande osäkra personer som vill passa in börjar hålla på Hammarby av någon märklig anledning. Med de sagt har de givetvis många riktiga fans också.
Citera
2021-09-12, 12:28
Medlem
Måste vara trist för de "riktiga supportrarna" att ha spånga turister på såväl hemma som borta matcher.
Citera
2021-09-12, 17:50
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnalford66
Måste vara trist för de "riktiga supportrarna" att ha spånga turister på såväl hemma som borta matcher.
Om något verkar dom uppskatta dom. Det är u på grund av dessa turister som Bajen kan skryta om sina publiksiffror. Och det är ju det enda dom har.
Citera
2021-09-12, 17:54
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnalford66

Det enda trista är väl myten om att det skulle vara mycket turister. men jag kan förstå att det är ett bekvämt sätt att se på saken.
Citera
2021-09-12, 17:58
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Det enda trista är väl myten om att det skulle vara mycket turister. men jag kan förstå att det är ett bekvämt sätt att se på saken.
Att vara bäst på nyrekrytering innebär ju en del "turister". Inget gott som inte för något ont med sig och vice versa.
Sen att man som blårand väljer att gå den hånfulla vägen är väl logiskt. Men jag hade gärna sett Djurgården vara ett självklart val för nya Stockholmare. Nu präglas vi ofta av en elitism jag tror kan skrämma bort folk lite. (vår hockeysektion gör inte det på samma sätt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in