2020-06-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Inriktning på försvarsberedningens beslut är en fördel om man vill börja att bygga upp försvaret igen. Vilket kommer att ta en lång tid av olika anledningar. Om man då som Strv122 förslag med att öka de 3 st brigaderna till 4 st bataljoner per brigad är en bra början. Där vi samtidigt måste begränsa försvaret inom vissa punkter för att spara och fördela kostnaderna. Där både du och jag nämner flyget.

Nu har man skrotat ganska mycket varav en del var mindre lämpliga lösningar. Så kan man i efterhand inte göra mycket åt det. Många länder har kvar sina dragna pjäser som utgör den större delen av artilleriet. Där som du nämner 77A hade varit en lösning.

För mig hade det varit bättre att man fortsatte att använda 77A tills nya kanonlösningar hade skett. Jag tror inte det hade kostat så mycket mer om ARCHER hade fått helt nya kanoner baserade på 77B. Och att man hade behållit de 50 st 77B som de var. Då de var modernare och hade längre räckvidd. Det hade gjort att vårt artilleri även hade täckt in dåvarande lösning. Och en stor del till kommande 3 st brigader. Situationen har nu blivit lite bättre då vi även ska få Norges ARCHER. Sedan hade man kunnat kompletterat med band/hjulburet artilleri. Men jag förordar även robotartilleri vilket vi kommer få vänta med.

Man hade även kunnat sätta KARIN pjäserna på dumper och bara behövt göra ett större magasin. Vilket man även hade prova på dumpers programmet. Även TRIKKA system med L70 luftvärnskanon hade provats på dumper. För att bygga upp närförsvar med lvk.

Nu har ÖB försökt på olika sätt använda det som går att använda. Då det är bättre att ha något än inget alls. I väntan på bättre system. Som RBS 15KA, RB 90 och nu Bamse.

Där han har uppdaterat halva antalet av Bamse och placerat den/dem på Gotland. Eftersom Bamse har uppgraderats med längre räckvidd etc så är det en bra lösning till låg kostnad. Och något vi redan har. Bamse kan även integreras med RB90 system. Så 1-2 Bamse tillsammans med 4-2 RB 90 skulle kunna täcka in fasta föremål som ex flygplatser som den ursprungligen var tänkt för. Att sedan lösa det med lite bättre funktioner för robotarna som finns på Rb 70 NG eller byta till sådana som har bättre funktion ev senare. Eller byta senare till nyare system som mobila CAMM robotar om nu Marinen skaffar sådana.
Man kan ju gnälla på försvarsbeslut med IB77 hade redan en del att önska 1977. Att få hålla fast i det under 2000 talet är inte rimligt.

Jämfört med de flesta av länderna i världen är vi inte så svaga. Vi bör tänka på att länder som Danmark och Norge har 2-3 brigader
Senast redigerad av strv122b 2020-06-06 kl. 17:23.
Citera
2020-06-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fördelningsartilleriet syfte var att stärka upp brigaderna så man kunde kraftsamla. Det räcker inte med en bataljon artilleri för att understödja en brigad. Kalixlinjen var dessutom en sammanhängande eldunderstödslinje med befästningsartilleri.

Sverige skulle behöva minst 8 bataljoner artilleri till 4 st brigader. Är då Gotland ett regemente behövs det en dedikerad artilleribataljon även dit.
Det är 108 pjäser.

Men fortfarande kvarstår problemet med långa avstånd och att kraftsamla. Varje landsdel ex Gotland behöver minst 2 brigader.
Så 8 brigader + ett regemente på Gotland hade varit det rimliga.
Sverige hade 20 st artilleribataljoner före det att försvaret i princip upphörde att existera som en rimlig styrka.

110 pjäser är mer än Frankrike har, och det är ett militärt och allmänt betydligt större land än vårt.
Citera
2020-06-06, 23:34
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag vet inte om Gripensystemet innebär en samhällsekonomisk kostnad. Att det är en stor post i försvarsbudgeten, det är ju helt klart, men jag är övertygad om att påverkan på folks skattsedlar blir betydligt mindre med egna vapensystem jämfört med importerade.

Japan, i exemplet ovan, tillverkar visserligen inga stridsflygplan men man har ju egentillverkade stridsvagnar till sin lilla armé. Det är helt enkelt som så att industriellt högtstående länder gör på det viset, inte minst för att det ofta krävs speciella egenskaper för att systemet ska passa i landet ifråga. https://en.wikipedia.org/wiki/Type_1...:Type10MBT.jpg

Fast jo, det gör de.

Flygplan, fartyg, ubåtar, stridsvagnar, stridsfordon, luftvärn och artilleri.
Citera
2020-06-07, 10:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag vet inte om Gripensystemet innebär en samhällsekonomisk kostnad. Att det är en stor post i försvarsbudgeten, det är ju helt klart, men jag är övertygad om att påverkan på folks skattsedlar blir betydligt mindre med egna vapensystem jämfört med importerade.

Japan, i exemplet ovan, tillverkar visserligen inga stridsflygplan men man har ju egentillverkade stridsvagnar till sin lilla armé. Det är helt enkelt som så att industriellt högtstående länder gör på det viset, inte minst för att det ofta krävs speciella egenskaper för att systemet ska passa i landet ifråga. https://en.wikipedia.org/wiki/Type_1...:Type10MBT.jpg
Japan har 120 milj innevånare, Sverige har 10 milj varav 1 miljon är inavlade bidragsturister.
Att ta fram ett eget stridsflyg suger enorma resurser. Vi får visserligen ett skräddarsytt system, men det uppväger inte kostnaden.
Citera
2020-06-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
110 pjäser är mer än Frankrike har, och det är ett militärt och allmänt betydligt större land än vårt.

Gissar på att Frankrike inte räknar med att behöva föra krig på hemmaplan utan har en mer expeditionärt inriktad krigsmakt. Man har då inte såå många dyra kanoner.

Däremot satsar man betydligt mer på annat än vad Sverige gör så..
Citera
2020-06-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Gissar på att Frankrike inte räknar med att behöva föra krig på hemmaplan utan har en mer expeditionärt inriktad krigsmakt. Man har då inte såå många dyra kanoner.

Däremot satsar man betydligt mer på annat än vad Sverige gör så..
Ja precis, men jag menar att man kanske borde kolla på andra länder för att få en rimlig känsla.
Citera
2020-06-08, 15:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja precis, men jag menar att man kanske borde kolla på andra länder för att få en rimlig känsla.

Franktike har 109 självgående 155 mm pjäser, varav 77 är av typen CAESAR. Denna pjäs kan nog jämföras med Archer även om Archer nog är bättre. Vi har 48 Archer..
Citera
2020-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Franktike har 109 självgående 155 mm pjäser, varav 77 är av typen CAESAR. Denna pjäs kan nog jämföras med Archer även om Archer nog är bättre. Vi har 48 Archer..
Ja men Frankrike har två divisioner samt flera brigader. Att vi då enligt IB77 runkarens våtaste dröm skulle ha 130 pjäser faller lite på orimligheten.

Jag vill jättegärna skaffa 2 divisioner och 3-4 brigader men att vi skulle komma upp i Europas starkaste armé efter Rysslands numerär är inte rimligt.
Citera
2020-06-08, 16:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja men Frankrike har två divisioner samt flera brigader. Att vi då enligt IB77 runkarens våtaste dröm skulle ha 130 pjäser faller lite på orimligheten.

Jag vill jättegärna skaffa 2 divisioner och 3-4 brigader men att vi skulle komma upp i Europas starkaste armé efter Rysslands numerär är inte rimligt.

Jag menade att 48 avancerade självgående pjäser ju inte är jättedåligt. Man får ju se till eldkraften, tid till eldöppnande, eldens effektivitet, möjlighet att gruppera om etc.

Dragna pjäser är ganska ute, skulle jag tro.
Citera
2020-06-08, 18:29
Medlem
Citat:
Jag menade att 48 avancerade självgående pjäser ju inte är jättedåligt. Man får ju se till eldkraften, tid till eldöppnande, eldens effektivitet, möjlighet att gruppera om etc.

Dragna pjäser är ganska ute, skulle jag tro.
Ja men då är vi överens, gärna några pjäser till men generellt står vi oss ganska bra. Vi kan ju alla önska oss 4 divisioner men med tanke hur stort land vi är kontra andra länder så är det inte katastrof.
Citera
2020-06-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ja men då är vi överens, gärna några pjäser till men generellt står vi oss ganska bra. Vi kan ju alla önska oss 4 divisioner men med tanke hur stort land vi är kontra andra länder så är det inte katastrof.
Men sedan så är ju Sveriges gräns ganska fördelaktigt för oss ur ett försvars synpunkt mot Ryssland det finns liksom inte så många ställen dom kan komma utan dom måste komma via norr om dom ska ta med sig tunga fordon. Om dom inte lyckas slå ut flyget och marinen då kan dem nyttja landstings fordon men det är ganska osannolikt till en början. Finland har det där emot ganska vanskligt ur en förvars synpunkt.
Citera
2020-06-09, 12:41
Avstängd
konstapels avatar
Och där sprack det:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fo...a-laggs-pa-is/

Hultqvist sätter ner foten mot försvarets bortskämda slöseri. Försvaret får hushålla med pengarna precis som alla andra och vill man frigöra lite mer pengar så vore det en bra början att avskeda ett par tusen överflödiga yrkesofficerare som fortfarande är kvar från invasionsförsvarets dagar och som inte gör annat än att släpa kängorna efter sig och vänder papper på låtsastjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in