2019-05-14, 08:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag saknade en 14 mm kon-nyckel fr att demontera ett cykelhjul. Nu hade jag inte lust att slnga ut 100-200 kr p en sdan och s vet jag av erfarenhet att de nd brukar vara mjuka och blta i stlet som en vanlig spik.

Lycklig som jag r, rkar jag inneha en helt vanlig liten bnkslipmaskin. (man kan ocks lna andras eller be ngon p jobbet) Den anvnde jag nu fr att tunna ut en helt vanlig blocknyckel (CHROME KINCROME VANADIUM JAPAN 14 mm)

Mina BACHO-nycklar lter jag dock helst grna vara ifred frn mekaniska vergrepp

Motsvarande kostar vl inte s vrst mycket p Biltema och de r nog vl s bra (mhnda tillverkade av den bsta sortens Kinesium: KI-26).

Jag slipade i tre sekunder i taget och doppade nyckeln i ett glas vatten, fr att inte anlpa / ta ur hrdningen. Tlamod! Ingen blanlpning hr inte. Det tog nog en kvart eller tjugo minuter innan jag slipat ned nyckelgreppet p bda sidor, till samma diameter som skaftet dvs. ungefr 3,5 mm.

Sedan gradade jag av skgg och vassa kanter med ett billigt diamantbryne som likavl kunde varit en fil eller slipsten.

Nu har jag en 14mm kon-nyckel helt gratis (nja) lngt bttre n de flesta kommersiella p det att den r av hrdat krom-vanadin-stl.

Detta r allts menat som ett tips fr folk som gillar att meka och ta isr cyklar, stta ihop dem igen s att de blir fina och om man rkar sakna en s kallad kon-nyckel i en viss diameter men rkar ha tillgng till en slipmaskin och en vanlig nyckel.

Nsta steg kan tnkas vara att modifiera en skiftnyckel, s att den kan fungera som kon-nyckel fr alla diametrar.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-14 kl. 09:34.
Citera
2019-05-14, 10:27
Medlem
Millediablos avatar
Du hade kunnat lna en av mig. Eller kpt en hyfsad p ntet fr en hundring, fr en som inte har tillgng till verkstad blir det svrt att modifiera sina verktyg.

Dligt tips, smre trd.
Citera
2019-05-14, 10:41
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Du hade kunnat lna en av mig. Eller kpt en hyfsad p ntet fr en hundring, fr en som inte har tillgng till verkstad blir det svrt att modifiera sina verktyg.

Dligt tips, smre trd.

Den som drar ned kvaliteten p trden r nog tyvrr du, visst, kpa en ad hoc nyckel r inte fel, men om man har tillgng till en extra U-ringnyckel och en bnkslipmaskin gr det ju mycket snabbare att gra som TS.

Bra initiativ TS, jag har gjort p exakt samma stt som du, fast det kan ha varit en nyckel frn BA Hjort & Company som fick banta ned kftens tjocklek.

Jag r inte lika tlmodig som du, s jag slipade snabbare, s en viss blanlpning uppstod, lyckligtvis fungerade verktyget tillfredstllande nd.
Citera
2019-05-14, 14:13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Den som drar ned kvaliteten p trden r nog tyvrr du, visst, kpa en ad hoc nyckel r inte fel, men om man har tillgng till en extra U-ringnyckel och en bnkslipmaskin gr det ju mycket snabbare att gra som TS.

Bra initiativ TS, jag har gjort p exakt samma stt som du, fast det kan ha varit en nyckel frn BA Hjort & Company som fick banta ned kftens tjocklek.

Jag r inte lika tlmodig som du, s jag slipade snabbare, s en viss blanlpning uppstod, lyckligtvis fungerade verktyget tillfredstllande nd.

Slipmaskinen kostade kanske 300 spnn s det handlar frvisso inte om en maskinverkstad som den andre tycktes tro i sitt svaga sinne.

Jag frlter dig fr att ha modifierat en BACHO

(Jag innehar bland andra verktyg en 18-tum Bacho skiftnyckel frn 50- eller 60-talet 0675 heter den och den r tungur)

Hade jag varit tjuvaktig, hade jag kunnat lgga vantarna p ett samlarobjekt: En jtteskiftnyckel frn Kongsbergs Vpenfabrikk A/S. Men s blev det icke.

Jag tackar ocks fr att du frstr saker och ting, r tydligen praktiskt lagd ocks.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-14 kl. 15:02.
Citera
2019-05-16, 06:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag frlter dig fr att ha modifierat en BACHO

Jag hittade nyckeln nr jag skulle laga en punktering p ett skottkrrehjul, det var visst ingen BAHCO, det var en Reyco.
Citera
2019-05-20, 20:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Ytterligare om s.k. kon-nycklar.

De r aldrig hejarsmidda, utan r tillverkade av stlplt och efter stansningen eller utskrningen r de hrdade.

Om man jmfr med en block-nyckel, s r de fullstndigt underlgsna hllfasthetsmssigt. Kanske 50% smre hllfasthet.

Pedalnycklar r n vrre, eftersom pedalaxlar har en tendens att sitta fast s hrt in i djvulen fast, (saatanin perkele voi vittu).

Dr skall man endast kpa det bsta.

Pedalnycklar kan inte tillverkas av blocknycklar fr brist p material, dvs. det r fr lite metall i dem, de har fr liten kft p utsidan. Jag provade att lossa en pedal med en "Reyco" nyckel "Western-Germany", den kroknade och blev harmynt

Sjlvklart anvnder jag 5-56 eller WD-40 och extremt brutala metoder som att frlnga hvstngen med ett jrnrr eller p annat stt.

Stora kanonen r en gasollga, men inte ens den r alltid tillfyllest. P Aluminium-vevarmar riskerar man att ta ur hrdningen. Det kan vara vldigt dligt.
Mjligtvis kan du komma till lycka om du vntar tio r i rumstemperatur innan du anvnder.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-20 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in