Jag saknade en 14 mm kon-nyckel fr att demontera ett cykelhjul. Nu hade jag inte lust att slnga ut 100-200 kr p en sdan och s vet jag av erfarenhet att de nd brukar vara mjuka och blta i stlet som en vanlig spik.
Lycklig som jag r, rkar jag inneha en helt vanlig liten bnkslipmaskin. (man kan ocks lna andras eller be ngon p jobbet) Den anvnde jag nu fr att tunna ut en helt vanlig blocknyckel (CHROME KINCROME VANADIUM JAPAN 14 mm)

Mina BACHO-nycklar lter jag dock helst grna vara ifred frn mekaniska vergrepp
Motsvarande kostar vl inte s vrst mycket p Biltema och de r nog vl s bra (mhnda tillverkade av den bsta sortens Kinesium: KI-26).
Jag slipade i tre sekunder i taget och doppade nyckeln i ett glas vatten, fr att inte anlpa / ta ur hrdningen. Tlamod! Ingen blanlpning hr inte. Det tog nog en kvart eller tjugo minuter innan jag slipat ned nyckelgreppet p bda sidor, till samma diameter som skaftet dvs. ungefr 3,5 mm.
Sedan gradade jag av skgg och vassa kanter med ett billigt diamantbryne som likavl kunde varit en fil eller slipsten.
Nu har jag en 14mm kon-nyckel helt gratis (nja) lngt bttre n de flesta kommersiella p det att den r av hrdat krom-vanadin-stl.
Detta r allts menat som ett tips fr folk som gillar att meka och ta isr cyklar, stta ihop dem igen s att de blir fina och om man rkar sakna en s kallad kon-nyckel i en viss diameter men rkar ha tillgng till en slipmaskin och en vanlig nyckel.
Nsta steg kan tnkas vara att modifiera en skiftnyckel, s att den kan fungera som kon-nyckel fr alla diametrar.