2019-05-13, 15:38
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Kraftigt minskad orderingång till Atlas Copco.(Själv varslad).
Volvo varslade 100 tjänster i söndags. (Volvo är extremt konjukturskänsliga och snabba med att varsla) Iaf när det gäller dumpers industrin som går mot Kina och Usa marknaden.

Nu swappade jag över till svt2 och ser faktiskt ett debattprogram angående lågkonjuktur och undran över om högkonjukturen är över.

Och enligt min mening är den över nu. Det kommer komma fler varsel, kanske inte just denna månaden men väldigt snart iallafall om man ser till den tunga industrin.

Nu kommer det hårdare tider boys, stålsätt er inför minskade inkomster och ökande räntor.
Högkonjukturen är över.
Citera
2019-05-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Kraftigt minskad orderingång till Atlas Copco.(Själv varslad).
Volvo varslade 100 tjänster i söndags. (Volvo är extremt konjukturskänsliga och snabba med att varsla) Iaf när det gäller dumpers industrin som går mot Kina och Usa marknaden.

Nu swappade jag över till svt2 och ser faktiskt ett debattprogram angående lågkonjuktur och undran över om högkonjukturen är över.

Och enligt min mening är den över nu. Det kommer komma fler varsel, kanske inte just denna månaden men väldigt snart iallafall om man ser till den tunga industrin.

Nu kommer det hårdare tider boys, stålsätt er inför minskade inkomster och ökande räntor.
Högkonjukturen är över.

Jag har följt det ett tag och det ser inte bra ut. Ni kan kalla mig konspirations nisse men allt som händer just nu är inget bra recept. Kommuner som går i konkurs allt är överbelastat, brexit och andra faktorer som gör detta till en jävla panne KAKA!
Senast redigerad av Cryptoking 2019-05-13 kl. 15:47.
Citera
2019-05-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Jag har följt det ett tag och det ser inte bra ut. Ni kan kalla mig konspirations nisse men allt som händer just nu är inget bra recept. Kommuner som går i konkurs allt är överbelastat, brexit och andra faktorer som gör detta till inget bra alls.
Nej det är absolut inte bra. Dock är det nog den utländska marknaden som kommer skapa lågkonjukturen för oss. Eftersom vi har belånat oss, skapat bostadsbubbla, minusränta, extremt dålig kronkurs och sen allmänt instabil regering på det.

Det här kan bli spännande. Jag har personligen redan jobb efter varslet men kommer landet verkligen klara massvis med arbetslösa just nu?.
Citera
2019-05-13, 15:52
Medlem
100 tjänster borta....herregud.

Kom tillbaka när över 5000 blir varslade inom en dag.
Citera
2019-05-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
100 tjänster borta....herregud.

Kom tillbaka när över 5000 blir varslade inom en dag.
Ge det innan semestern så får vi se. Sverige bestämmer inte den tunga industrin.

edit: Och hur många varslade tror du landet klarar innan det blir en inbördes lågkonjuktur?
Citera
2019-05-13, 16:05
Medlem
69 kommuner gick med förlust förra året, man räknar med ett underskott på 20 miljarder fram till 2020. Allt enligt rapport kl 16.

Samtidigt som bensinpriset når ny rekordnivå. Enligt rapport samma sändning.

edit: Och även ökat terrorhot i landet. Viktigt att bevaka schengenavtalet, stoppa kriminella som tar sig in. För att skydda befolkningen från brott. Källa Svt forum kl 1605.

Jag orkar inte.

edit: återreseförbud mot kriminella från rumänien och polen. Det här säger en Sosse. Jag måste vara hög och illusinerar.
Senast redigerad av DisposableGarbage4 2019-05-13 kl. 16:11.
Citera
2019-05-13, 16:12
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
. Nu kommer det hårdare tider boys, stålsätt er inför minskade inkomster och ökande räntor.
Högkonjukturen är över.
En fråga:

Varför kommer vi få ökande räntor i en lågkonjunktur?

Företag kommer vilja sälja produkter till en efterfrågan som minskar = lägre priser.
Så då kommer staten vilja stimulera, det innebär lägre räntor.
Citera
2019-05-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
En fråga:

Varför kommer vi få ökande räntor i en lågkonjunktur?

Företag kommer vilja sälja produkter till en efterfrågan som minskar = lägre priser.
Så då kommer staten vilja stimulera, det innebär lägre räntor.
Personligen tror jag inte man kan sänka ränta lägre ens om man ville. Ingves har dock varnat för att räntan kan komma att höjas ett tag.

Hushållen ska nog räkna med ”en mycket högre räntenivå i framtiden”, säger Riksbankschefen Stefan Ingves till SvD Näringsliv.

Hushållen kan räkna med en reporänta på 2,5–4 procent och bankernas påslag på ytterligare 1,5–2 procentenheter, enligt Ingves.

https://omni.se/ingves-rakna-med-myc...tiden/a/rAMjR8

Så där har du allt direkt från hästens mun.
Citera
2019-05-13, 16:20
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Personligen tror jag inte man kan sänka ränta lägre ens om man ville. Ingves har dock varnat för att räntan kan komma att höjas ett tag.

Hushållen ska nog räkna med ”en mycket högre räntenivå i framtiden”, säger Riksbankschefen Stefan Ingves till SvD Näringsliv.

Hushållen kan räkna med en reporänta på 2,5–4 procent och bankernas påslag på ytterligare 1,5–2 procentenheter, enligt Ingves.

https://omni.se/ingves-rakna-med-myc...tiden/a/rAMjR8

Så där har du allt direkt från hästens mun.

Aa du kan ju kolla vad ”hästens mun” har sagt tidigare angående räntan.
https://images.app.goo.gl/heA4QQ79EPrUqqVd9

Ta det där gnägget med en nypa salt.
Citera
2019-05-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Aa du kan ju kolla vad ”hästens mun” har sagt tidigare angående räntan.
https://images.app.goo.gl/heA4QQ79EPrUqqVd9

Ta det där gnägget med en nypa salt.
Förlåt mig, men vad ska jag kunna utläsa från det där diagrammet?
Citera
2019-05-13, 16:28
Medlem
Svensk regerings sammelSurium S med finansministerfiaskot,
lögnaren Magdalena Andersson S tillåts än en gång orerande
invagga tafflighetens arma valboskaps minst begåvade i sin och
7 klöverns oöverträffade förträfflighet.
Inom kort kommer notan på politikernas DIGRA förlustelser på
skattebetalarnas bekostnad!
Vänta och se vad Du får avstå för att objudna ska leva i lyx!
Senast redigerad av Ba-ahllah-petit 2019-05-13 kl. 16:31.
Citera
2019-05-13, 16:31
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Förlåt mig, men vad ska jag kunna utläsa från det där diagrammet?
Det är riksbankens prognos för reporäntan vs reporäntans faktiska utfall.

Kallas i folkmun för ’igelkotten’ eftersom det ser ut som en igelkott. Igelkottens taggar är prognosen. Kroppen är faktiskt utfall. Dvs man prognosticerar en hög ränta men det visar sig defacto man håller mycket lägre ränta än vad man har sagt. Därav att du ska ta vad hästen gnägger om med en nypa salt, du ska lyssna på igelkotten.

Man kommer aldrig höja räntan. Det skulle innebära kollaps för hela finansekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in