Citat:
Ursprungligen postat av
clevernickname
Har bara två skivor med gruppen. "Drama" och "90125"
Såg gruppen live i Malmö 1984. Koncerten var enligt mig mycket bra. Det roligaste var dock att läsa recensionen i Kvällsposten där recensenten klagade på Chris Squires klädsel. Musiken brydde hon sig inte så mycket om.
Susanne Ljung, eller Maria Francke?
Yes är ett av de mest grundligt ohippa band som finns i en svensk kontext (i klass med Simple Minds, Céline Dion eller Supertramp), och har väl egentligen varit det allt sedan Tales kom 1973. Redan där fick nog kritiker och trendiga personer för mycket. Samtidigt är de ett fantastiskt band, enormt kreativa som musiker och låtskrivare och ofta ruggigt starka live. Att Yes alltid varit så dissade här i landet har paradoxalt nog bidragit till att lära mig att lita på min egen instinkt för bra musik och strunta i musikjournalister.
Jag har tyvärr aldrig sett dem live öga mot öga (det var nära 2003 när de spelade på Sweden Rock, men gick inte). Men jag har älskat det här bandet i fyrtio år, har minst hälften av deras studioalbum fram till 2002 i någon form, ett par livealbum (inklusive klassiska
Yessongs förstås) plus typ fem live-dvd från olika faser av karriären, och finner dem verkligen oerhört inspirerande. De är ett band för musiker, men också för vanligt folk med öppet intresse för musik. Och deras verk kommer säkert att leva vidare som en inspirerande kraft under flera generationer, skulle jag säga.
Favoritalbum:
The Yes Album, 1971
Yessongs, 1973
Tales From Topographic Oceans, 1973
Relayer, 1974
Keys To Ascension 2, 1997
Magnification, 2001
Det finns hur mycket starkt material som helst med bandet på Youtube, mängder med hela konserter, LP-spår, livespår och tv-framträdanden i mycket bra kvalitet. Gillar inte minst den här spelningen från Budapest 1998, med deras dåvarande producent Billy Sherwood som andreman på gitarr och bas:
https://www.youtube.com/watch?v=FsdFmppxwaw