2019-05-12, 22:51
Medlem
moosewings avatar
Jag går i tankarna att avveckla mitt aktiebolag. Jag har använt det främst för att hjälpa polare runt omkring mig för att ha som ett extra gig utöver vanliga dagsjobbet.

Känner att det har tagit allt för mycket tid och jag har inte tjänat så pass mycket att jag tycker det är värt.

Då till min fråga. Hur ser det ut med t.ex. mobiltelefon, dator etc som man har köpt med bolagets pengar. Är det tillgångar som man måste sälja eller går det på något sätt att behålla?
Citera
2019-05-12, 23:56
Medlem
Beroende på vad för slags bransch det handlar om samt hur gamla prylarna är så finns chansen att du kan direktavskriva det, dvs att varorna är skrot/kastade, obrukbara, uråldriga(Därefter frågan ang vilken bransch du är i) Då får du behålla sakerna som privat utan problem.. Du måste kontakta skatteverket på den frågan..

Nekar dom avskrivning så måste du sälja tillgångarna till dig själv efter marknadsvärde, sedan får du skatta för dessa pengar från företaget sedan får du ta ut resten som vinst.
Senast redigerad av Noccofocus 2019-05-12 kl. 23:58.
Citera
2019-05-13, 08:11
Medlem
joceks avatar
Innan du avvecklar så fundera på om du i framtiden kanske någon gång blir egenföretagare/konsult. Då är det verkligen trevligt att ha ett gammalt AB på kran med många års ackumulerat utdelningsutrymme. Att en timme/år fylla i årsredovisningen, INK2 och K10 för möjligheten att få hundratusentals kronor lägre skatt på utdelning är väl investerad tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in