• 2
  • 3
2019-05-13, 13:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om det är mycket beror väl på din inkomst. Hur mycket drar du in?

Själv skulle jag inte klara mig långt på din budget. Jag spenderade 132 349kr i januari, 129 927kr i februari, 104 780kr i mars, har ingen data för april, och 54 069kr hittills i maj. Men detta är iofs för två personer (jag och frugan).

Så jag skulle vara nöjd om jag spenderade lika lite som TS helt klart.

Runt 60k efter skatt i hushållet här.

Hade varit bättre att ha din/er inkomst, då kunde jag sparat mer. Fast nu har jag infört köpstopp.
Citera
2019-05-13, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalisk
Hur?

Vill också jag gärna veta
Citera
2019-05-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feci
Nej har sparat 200 000 av dessa själv. Sakerne jag köper online är verkligen inte nödvendiga prylar inte heller behöver jag äta ute för 1000 spänn varje månad. Vet inte varför jag skäms livet tar ju ändå snart slutt.

Då förstår jag.

Det är som sagt en struntsumma du spenderar, måste nästan tro att du trollar.. men.
Men du ska absolut inte "skämmas" för att du spenderar ynka 2tkr på dig själv, via mat/"onödigt skit".
Man behöver en "morot" så att säga, sitter man och arbetar 5 år och lägger allting på kontot osv så mår man sämre, så sluta inte med att unna dig lite extra då o då.
Citera
2019-05-13, 21:35
Medlem
köp laotur,investor,lundberg eller någon annan stabil aktie. du har nog mer pengar än dom flesta i det här landet. 600 000 för 26 år är ganska stabilt.
Citera
2019-05-13, 22:07
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jag är nöjd. Pengarna + 2000 varje månad borde jag nog spara till att köpa bostad men vill också gärna ha lite kul här och nu. Det blir 24 000 varje år på onödiga saker kanske inte e så mycket ändå.

Pension är investerade pengar, arvet vågar jag inte röra är jätterädd att förlora alla pengarna.
Jag tror att de där 24 000 blir något mer än 24 000, varför du startar denna tråd.

Edit:
Citat:
Nej har sparat 200 000 av dessa själv. Sakerne jag köper online är verkligen inte nödvendiga prylar inte heller behöver jag äta ute för 1000 spänn varje månad. Vet inte varför jag skäms livet tar ju ändå snart slutt.
Där har vi svaret, de där 24 000 är alltså en bisats till din riktiga ekonomi. Med andra ord så är det en bråkdel av vad du egentligen slösar på skräp och skit du egentligen inte behöver. Men som andra skriver i tråden: så länge du går runt och kan spara så är du ekonomiskt i balans, utmana dig själv om du känner att det är drygt, tre månader behöver man för att anpassa sina vanor att ändras ekonomiskt. Det som gjorde att jag började spara istället för att slösa var att jag blev rånad/lurad på 6500kr i princip, det var pengar från sparkonto som jag tagit ut och bestämde mig då att spara ihop, 500 i månaden - det blev mer än så och jag inser pengars värde(lösa vikt). Har väl alltid varit ekonomiskt funtad förvisso.
Senast redigerad av GoUoD 2019-05-13 kl. 22:16.
Citera
2019-05-17, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalisk
Hur?

Bra fråga. Jag har svårt att förstå det själv. Men med ökad inkomst ökar också utgifterna enligt min erfarenhet. När man går till mataffären kollar man inte priserna, slänger ner lite prosciutto och gravlax lite spontant, entrecote/ryggbiff, en flaska amarone för 750 spänn, kaffedrinkar på burk istället gör att koka kaffe, mycket restaurangbesök, ett par weekendresor per månad (bor i USA så jag kan ofta ta en långhelg i Miami osv), har två lägenheter, två bilar så det rinner snabbt iväg. Oftast ligger vi dock lägre i utgifter (men aldrig mindre än 80k på en månad) men vi åkte till Bora Bora en vecka och bodde rätt flådigt så det gick säkert på 200 loppor och utgifterna spreds ut över februari och mars och det är kanske därför det blev något mer spend än normalt.
Citera
2019-05-19, 10:42
Medlem
Ännu en humblebrag-tråd...
Citera
2019-05-19, 16:01
Medlem
Har med fått problem med pengar!Igår spenderade jag 97000 på en utekväll och förra veckan ungefär lika mycket.
Har cirkus 1 mille in varje månad men detta ger mig svår ångest,funderar på att ringa psykvården men jag vågar inte riktigt.Vad ska jag göra? Med vänlig hälsning .
Citera
2019-05-19, 16:07
Bannlyst
Jag funderar på att resa en månad till Kanada i sommar. Är det fel att använda hela min buffert på 26 000 till detta? Sen fram emot hösten tänker jag börja spara ihop till en ny buffert. Blir det problem har jag som tur är mitt arv att ta av.
Citera
2019-05-21, 13:30
Bannlyst
Kollade i dag mitt konto står på nästan 30 000 plus utan att jag har sparat på nånting alls. Ändå känner jag stor rädsla för att använda så mycket pengar på en resa till Kanada. Bör jag låta bli?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in