2019-05-12, 23:47
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feci
Hej

Jag älskar att handla online har just nu i kväll köpt saker för 1000 spänn. Det brukar vara så varje månad. Sen äter jag ute för samma belopp. På mitt konto finns 26 000 kvar, netto har jag 20 000 varje månad, sparar sen typ 5 000 av dessa. Arv på 600 000 står på särskilt sparkonto med 0 ränta , sparat pension tills nu ungefär en halv miljon, är 26 år. Tycker ni det e bra så?

Skäms varje gång jag använder pengar vet inte varför men det bara e så.

Jodå, du tycks ha utgifterna under kontroll och på det planet ser jag inga problem.
Däremot minskar de ärvda pengarna ju i värde varje år på grund av inflationen när du har dem på ett nollräntekonto.
Nej, jag menar inte att du bör gambla med dem i högriskaktier, men eftersom du, vad jag förstår, tänker spara dem på längre sikt så skulle jag definitivt rekommendera att du placerade dem i (lågrisk)fonder.
Ja, de kan på kort sikt tappa i värde, men på längre sikt lär du tveklöst tjäna på det.
Alternativet, ditt nollkonto, innebär att pengarna blir mindre och mindre värda för varje år.
Senast redigerad av Stenballe 2019-05-13 kl. 00:04.
Citera
2019-05-13, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du har på 4 månader spenderat 142,9k på vad då om man får fråga?

Hmm, jag har köpt lite grejor: ett övervakningssystem (Arlo pro 2, fem kameror), ammunition, en ny nas, fler hårddiskar, en dammsugare, köpt sprit i Tyskland och lite sånt, en resa till usa, en hyrbil, mat, boende, möbler till dottern, ångtvätt, service på bilen och annat skit mm. Är det mycket? Känns lite mycket faktiskt?

Min mamma spenderar ett par-fem tusen på mitt kort också per månad. Jag är en poängjägare
Citera
2019-05-13, 01:38
Medlem
Enydrions avatar
Pengarna kan du ju sätta in på ett konto med bankgatanti finns två banker som ger 0,95% ränta och där du kan ta ut dem när som helst...
Nordax och PRA. Medan du funderar var du ska placera dem...

https://www.finansportalen.se/sparkonto/
Citera
2019-05-13, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hmm, jag har köpt lite grejor: ett övervakningssystem (Arlo pro 2, fem kameror), ammunition, en ny nas, fler hårddiskar, en dammsugare, köpt sprit i Tyskland och lite sånt, en resa till usa, en hyrbil, mat, boende, möbler till dottern, ångtvätt, service på bilen och annat skit mm. Är det mycket? Känns lite mycket faktiskt?

Min mamma spenderar ett par-fem tusen på mitt kort också per månad. Jag är en poängjägare

Om det är mycket beror väl på din inkomst. Hur mycket drar du in?

Själv skulle jag inte klara mig långt på din budget. Jag spenderade 132 349kr i januari, 129 927kr i februari, 104 780kr i mars, har ingen data för april, och 54 069kr hittills i maj. Men detta är iofs för två personer (jag och frugan).

Så jag skulle vara nöjd om jag spenderade lika lite som TS helt klart.
Citera
2019-05-13, 06:24
Medlem
Citat:
Hej

Jag älskar att handla online har just nu i kväll köpt saker för 1000 spänn. Det brukar vara så varje månad. Sen äter jag ute för samma belopp. På mitt konto finns 26 000 kvar, netto har jag 20 000 varje månad, sparar sen typ 5 000 av dessa. Arv på 600 000 står på särskilt sparkonto med 0 ränta , sparat pension tills nu ungefär en halv miljon, är 26 år. Tycker ni det e bra så?

Hur vågar du?
Lägg pengarna på hög och låt din avkomma få den när du kolar - inte fan ska du spendera en krona utav dem!
Skojar givetvis.

// Menar du att du personligen sparat 500tkr utöver tjänstepensionen?
Inte dåligt isåfall, blir ju ca 10tkr/månaden om du arbetat sedan du var 18 år.
Du förtjänar att unna dig 1tkr i månaden.
Citera
2019-05-13, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Själv skulle jag inte klara mig långt på din budget. Jag spenderade 132 349kr i januari, 129 927kr i februari, 104 780kr i mars, har ingen data för april, och 54 069kr hittills i maj. Men detta är iofs för två personer (jag och frugan).

Hur?
Citera
2019-05-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Ingen mening att diskutera om det är mycket eller lite. Du säger att det känns lite mycket, då är det väl så. Vi andra ser ju inte hela bilden. Men ni verkar vara osäkra personer som måste skylta med hur mycket pengar som rullar och få bekräftelse. Bra att Mamma finns i närheten
Nej då, skojar bara lite. Trevlig måndag!
Citera
2019-05-13, 08:38
Medlem
musttomtes avatar
Allt med pension sparande kan man hoppa över. Du kommer inte att bli så gammal samt när det är dags att gå så kommer pengarna inte vara värda ett shit =)
Citera
2019-05-13, 08:44
Medlem
Citat:
Hej

Detta är en jidder tråd. Läser man dina olika inlägg i tråden så går det inte ihop. Du ljuger helt enkelt.
Tänk om dom som svara kunde läsa några inlägg också, väldigt lätt att inse!

Inkomst på 26t.... utgifter över 100t/mån påstår sig ha över 500t i pension... låter sin mamma handla för2-5t/mån
Detta är ett litet hop plock från kommentarerna, läs och fundera lite innan ni svara att det är helt okey!

Låter som du är på väg mot lyxfällan om det här ens är på riktigt!

Glömde kolla tidigare trådar.... enligt denna är han 26år gammal, den andratråden han startade är han gift och är 55+
Senast redigerad av DYKB 2019-05-13 kl. 08:47.
Citera
2019-05-13, 09:12
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYKB
Detta är en jidder tråd. Läser man dina olika inlägg i tråden så går det inte ihop. Du ljuger helt enkelt.
Tänk om dom som svara kunde läsa några inlägg också, väldigt lätt att inse!

Inkomst på 26t.... utgifter över 100t/mån påstår sig ha över 500t i pension... låter sin mamma handla för2-5t/mån
Detta är ett litet hop plock från kommentarerna, läs och fundera lite innan ni svara att det är helt okey!

Låter som du är på väg mot lyxfällan om det här ens är på riktigt!

Glömde kolla tidigare trådar.... enligt denna är han 26år gammal, den andratråden han startade är han gift och är 55+

Möjligt att han trollar, orkar inte kolla. Men din sammanfattning är ju vad tre olika personer (konton) skrivit i denna tråd. Eller missar jag något?
Citera
2019-05-13, 10:10
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Intressant faktiskt. Personligen skulle jag knappt klara mig tre dagar på din budget. I januari spenderade jag 8 356 987kr, i februari 13 954 107kr, mars 9 307 623kr och hittills i maj har jag spenderat 6 354 097kr. Jag fyllde mina (har minst tio) enorma garage med värdelösa prylar som jag aldrig kommer att använda. Något som jag dock ångrar mig är att jag inte köpte en penisförstoring.. eller en bra utbildning, så att jag slapp behovet av att skryta på ett forum om meningslösa saker utan verklighetsförankring.
Citera
2019-05-13, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Menar du att du personligen sparat 500tkr utöver tjänstepensionen?

Nej har sparat 200 000 av dessa själv. Sakerne jag köper online är verkligen inte nödvendiga prylar inte heller behöver jag äta ute för 1000 spänn varje månad. Vet inte varför jag skäms livet tar ju ändå snart slutt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in