Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Nej, jag skojar inte. Sverige är de facto ett av de mest företagsvänliga länderna i västvärlden. Men vi har också de mest okreativa företagarna.
Jag antar att det bero på en undermålig skolgång. Det kan man ju å andra sidan beskylla regeringen för. Jag vet inte, men de få företagare jag anlitar är för det mesta fullständigt värdelösa.
Jag kan bifoga en bild av min murade öppna spis om någon så önskar...
En dyr murad öppen spis...
vafan har det där med saken att göra?
Du anlitar idioter, och detta ska då bevisa att företag i allmänhet är idioter..
Är det inte så att du bara är fullständigt värdelös på att hitta bra hjälp?
Har du överhuvudtaget någon uppfattning om hur mycket skatter företag i Sverige betalar?
Vilka länder är det du jämför med?
Jag blir helt ställd av ditt påstående.. det är helt obegripligt hur du kan ha anmammat denna bilden av Sveriges företagsklimat.
Bolagsskatten kan man anse vara "billig", men det gynnar bara icke-svenska stora internationella bolag som sätter någon filial här.
För Svenskägda företag så blir de både den ena och andra och tredje nivån av skatt innan någon överhuvdtaget får utdelning.
Majoriteten av Sveriges företag är små och mellanstora, ägda av och i sin helhet "Svenska".
Skatter man betalar:
Bolaget betalar:
Bolagsskatt
Arbetsgivaravgiften (32,28% + på lönen. Statens största inkomstkälla)
Fastighetsskatt (1% av taxeringsvärdet, i teorin 75% av faktiskt värde)
Statlig inkomstskatt (25% av intäkt ifall du drar in mer än 39 300kr)
Firmafordon (fordonsskatt, punktskatt bensin
Ägaren betalar:
Förmögenhetsskatt (1,5% ifall din förmögenhet är över 1,5 mille. Företag, fastigheter osv räknas som förmögenhet)
Kommunalskatt/Marginalskatt/Statlig inkomstskatt
(en jävla röra.. enkelt uttryckt ju mer cash desto mer skatt, upp til 60%)
Det finns ingen person som överhuvudtaget har någon koll när det gäller företagen, som kommer påstå att Sverige har det gynnsamt.
Det är f-fan skrattretande.
Sverige är förmodligen i särklass det sämsta landet för ett företag, ur skattsynpunkt.
Så.. kan du bara vika nu och sluta snacka sådant trams.. några lättpåverkade ungar kan ju läsa ditt svammel och få konstiga idéer.
Mvh,
/Per