2006-03-02, 16:37
Medlem
steele77s avatar
Lite bakgrund:

Företaget jag arbetar för har sex butiker inom en fem mils radie. I en av de butikerna har jag sedan tre år varit biträdande butikschef. Jag har hela tiden visat mitt intresse att ta steget fullt ut och bli butikschef. Jag har åtta års branchvana och en massa kunskap i branschen jag arbetar och är dessutom dokumenterat duktig på att leda.

Scenariot är följande
I en av butikerna i företaget har butikschefen slutat. Ägaren har lyst ut tjänsten men av bekvämlighet när det har varit mycket att göra har han låtit biträdande chefen i den butiken ta över tjänsten. Personen i fråga har två års branschvana och varit biträdande i mindre än ett halvår.

Min fråga är naturligtvis om det får gå till så? Vad är det för regler som gäller när man rekryterar internt? Måste man inte välja den med uppenbart högre kompetens när båda söker tjänsten, även om vi arbetar på olika platser?

Nån som kan sånt här som kan hjälpa mig?
Citera
2006-03-02, 22:41
Medlem
ZätaGustavs avatar
Japp. Tyvärr får det gå till så. Det är styrelsen och indirekt ägarna som bestämmer precis hur ett anställningsförfarande ska gå till.

Det vill säga att - om du jobbar för ett privat bolag - så har du inga som helst rättigheter att ställa krav på vem eller vilka som som leder företaget eller vilka de vill anställa.

Det är en av de grundläggande orsakerna till att företagsutvecklingen i Sverige är sämre än i andra länder, trots att företagarna är extremt gynnade genom ett synnerligen förmånligt skattesystem (bortsätt från de bidrag som de förväntar sig ska komma från den statliga himmelen). De är - kort sagt - dumma.

Det borde ställas ett grundläggande kompetenskrav för att bedriva företag. Jag menar, herregud, det ställs krav på körkort för att ratta buss men inte för att köra aktiebolag...

Svenska företagare är extremt korkade och inskränkta. Om de ägnade en bråkdel av tiden de gnäller och ojjar sig till att tänka marknad och konkurrens så skulle Sverige vara ett bättre land.

Fram för ett marknadsliberalt Sverige!
Citera
2006-03-03, 12:08
Medlem
steele77s avatar
Tack för svaret, är inte tillräckligt kunnig för att argumentera varken för eller emot det du säger i övrigt. Helt klart är ju iallafall att trots att folk gnäller på skatter hit och dit så har vi låg företagsskatt i det här landet.

Hur fungerar det då med MBL? På ett jobb jag sökte så skulle jag bli intervjuad av personalgruppen eftersom de skulle ha inflytande i vem som skulle leda dem. Att jag såg ut som ett frågetecken när det kom kanske inte var till min fördel direkt....
Citera
2006-03-03, 12:51
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steele77
Tack för svaret, är inte tillräckligt kunnig för att argumentera varken för eller emot det du säger i övrigt. Helt klart är ju iallafall att trots att folk gnäller på skatter hit och dit så har vi låg företagsskatt i det här landet.

Hur fungerar det då med MBL? På ett jobb jag sökte så skulle jag bli intervjuad av personalgruppen eftersom de skulle ha inflytande i vem som skulle leda dem. Att jag såg ut som ett frågetecken när det kom kanske inte var till min fördel direkt....

På arbetsplatser med normalbegåvade och hyfsat kunniga chefer brukar några fler vara med på intervju. T.ex den facklige representanten och kanske någon mer. Detta för att förankra anställningen bland personal och blivande kollegor. Sen att det fortfarande sitter maktfullkomliga typer som gör som de själva vill är en annan sak. Det har de rätt till också.
Citera
2006-03-03, 13:07
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Japp. Tyvärr får det gå till så. Det är styrelsen och indirekt ägarna som bestämmer precis hur ett anställningsförfarande ska gå till.

Varför säger du tyvärr, är inte det mer än rätt?

Citat:
Det vill säga att - om du jobbar för ett privat bolag - så har du inga som helst rättigheter att ställa krav på vem eller vilka som som leder företaget eller vilka de vill anställa.

Och problemet är?

Citat:
Det är en av de grundläggande orsakerna till att företagsutvecklingen i Sverige är sämre än i andra länder, trots att företagarna är extremt gynnade genom ett synnerligen förmånligt skattesystem (bortsätt från de bidrag som de förväntar sig ska komma från den statliga himmelen). De är - kort sagt - dumma.

Skojar du med mig? Företagarna extremt gynnade Kanske om du kollar på våra storföretag men kanppast mindre och medelstora företag.

Citat:
Det borde ställas ett grundläggande kompetenskrav för att bedriva företag. Jag menar, herregud, det ställs krav på körkort för att ratta buss men inte för att köra aktiebolag...

Svenska företagare är extremt korkade och inskränkta. Om de ägnade en bråkdel av tiden de gnäller och ojjar sig till att tänka marknad och konkurrens så skulle Sverige vara ett bättre land.

Om de nu är så korkade så är det ett perfekt tillfälle för dig att starta ett företag och konkurrera ut allihopa

Citat:
Fram för ett marknadsliberalt Sverige!

Och på vilket sätt blir det mer liberalt om man inte får bestämma vem man vill anställa?
Citera
2006-03-03, 21:49
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Skojar du med mig? Företagarna extremt gynnade Kanske om du kollar på våra storföretag men kanppast mindre och medelstora företag.

Nej, jag skojar inte. Sverige är de facto ett av de mest företagsvänliga länderna i västvärlden. Men vi har också de mest okreativa företagarna.

Jag antar att det bero på en undermålig skolgång. Det kan man ju å andra sidan beskylla regeringen för. Jag vet inte, men de få företagare jag anlitar är för det mesta fullständigt värdelösa.

Jag kan bifoga en bild av min murade öppna spis om någon så önskar...

En dyr murad öppen spis...
Citera
2006-03-04, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Nej, jag skojar inte. Sverige är de facto ett av de mest företagsvänliga länderna i västvärlden. Men vi har också de mest okreativa företagarna.

Jag antar att det bero på en undermålig skolgång. Det kan man ju å andra sidan beskylla regeringen för. Jag vet inte, men de få företagare jag anlitar är för det mesta fullständigt värdelösa.

Jag kan bifoga en bild av min murade öppna spis om någon så önskar...

En dyr murad öppen spis...

vafan har det där med saken att göra?
Du anlitar idioter, och detta ska då bevisa att företag i allmänhet är idioter..
Är det inte så att du bara är fullständigt värdelös på att hitta bra hjälp?

Har du överhuvudtaget någon uppfattning om hur mycket skatter företag i Sverige betalar?
Vilka länder är det du jämför med?
Jag blir helt ställd av ditt påstående.. det är helt obegripligt hur du kan ha anmammat denna bilden av Sveriges företagsklimat.

Bolagsskatten kan man anse vara "billig", men det gynnar bara icke-svenska stora internationella bolag som sätter någon filial här.
För Svenskägda företag så blir de både den ena och andra och tredje nivån av skatt innan någon överhuvdtaget får utdelning.

Majoriteten av Sveriges företag är små och mellanstora, ägda av och i sin helhet "Svenska".

Skatter man betalar:

Bolaget betalar:
Bolagsskatt
Arbetsgivaravgiften (32,28% + på lönen. Statens största inkomstkälla)
Fastighetsskatt (1% av taxeringsvärdet, i teorin 75% av faktiskt värde)
Statlig inkomstskatt (25% av intäkt ifall du drar in mer än 39 300kr)
Firmafordon (fordonsskatt, punktskatt bensin

Ägaren betalar:
Förmögenhetsskatt (1,5% ifall din förmögenhet är över 1,5 mille. Företag, fastigheter osv räknas som förmögenhet)
Kommunalskatt/Marginalskatt/Statlig inkomstskatt
(en jävla röra.. enkelt uttryckt ju mer cash desto mer skatt, upp til 60%)

Det finns ingen person som överhuvudtaget har någon koll när det gäller företagen, som kommer påstå att Sverige har det gynnsamt.
Det är f-fan skrattretande.
Sverige är förmodligen i särklass det sämsta landet för ett företag, ur skattsynpunkt.

Så.. kan du bara vika nu och sluta snacka sådant trams.. några lättpåverkade ungar kan ju läsa ditt svammel och få konstiga idéer.

Mvh,
/Per
Citera
2006-03-05, 23:01
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Jag blir helt ställd av ditt påstående.. det är helt obegripligt hur du kan ha anmammat denna bilden av Sveriges företagsklimat.

Om man lyfter blicken över Svenskt näringsliv, SvD och DN ser man nya, utmananade och - inte minst - kunskapsintensiva horisonter. Om man vill.

Det vill OECD, Världsbanken och EU-kommissionen som ofta ger Sverige bra betyg när det gäller företagarnas villkor. Att företagarna själva är inkompetenta får man, som sagt, kanske beskylla den svenska skolan för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in