Citat:
Ursprungligen postat av
Akvaristenno1
Okej men jag har låga nivåer just nu, och jag vill boosta med tyrosin, jag undrar mängden man ska ta?
Jag snusar lite, men inget socker eller droger osv.
Förstår du frågan om jag säger att dopaminet måste komma från nånstans, alltså hjärnan måste ha materiel för att tillverka signalsubstansen, tyrosin tex. Får den inte det - hur ska den då tillverka substansen?
Snuset, dvs nikotinet, kidnappar din naturliga dopaminreglering i hjärnan så det är svårt att säga hur du påverkar din hjärna men jag skulle säga att det är en bidragande orsak till överstimulering av neurotransmittorer känsliga för dopamin.. Jag dricker på tok för mycket kaffe så koffeinet överstimulerar mina adonesinsynapser (dvs reglering för hur trött jag ska vara). Kan ha problem att sova och skiter jag i kaffet blir jag trött men efter en vecka utan koffein är det tillbaka på naturliga nivåer och tröttheten/vakenheten är stabiliserad. Nikotin är förstås mycket mer aktivt och beroendeframkallande än koffein men principen är den samma. Allt som överstimulerar receptorerna känsliga för dopamin
för ofta och för mycket "domnar bort" som en försvarsmekanism för kroppen alltid strävar efter balans.
Nu spann jag på här men det jag förstått eligt wiki:
"The Dietary Reference Intake (recommended dietary allowance, RDA) for phenylalanine and tyrosine is 33 mg per kilogram of body weight, or 15 mg per pound. For a 70 kg person, this is 2310 mg (phenylalanine + tyrosine)."
Så vad vet jag? 1-2gram? Vad står det på förpackningen? Annars är väl det viktigt att äta vitaminer och mineraler osv så alla byggstenar finns för att tillverka dopamin