• 1
  • 2
2019-05-12, 16:55
Om mitt och ditt medvetande hade bytt plats i våra respektive hjärnor och personligheter utan att någon visste eller kunde ana att det hade hänt. Hade jag då tänkt, känt och gjort som dig och vise versa?
Eller om du och jag bytt samtliga atomer med varandra plus allt annat och ev. själar, hade vi då betett oss likadant som förut? Du på ditt sätt och jag på mitt eller vad hade skillnaden blivit?
Citera
2019-05-12, 17:02
Medlem
Med 99 procents sannolikhet skulle inget hänt eller förändrats, och ingen skulle märka något. Medvetenhet är detsamma för alla, där hjärnor och kroppar må vara annorlunda, men that's it.
Citera
2019-05-12, 17:04
Medlem
Findmucks avatar
Den enda skillnaden hade blivit att jag blir du och tvärtom dvs jag upplever allt från ditt perspektiv. Inget annat skulle ändras och vi skulle inte veta om att vi "bytt" med varandra heller. Kul att se att någon annan tänker på det här. De flesta brukar se ut som ett frågetecken när jag drar upp det här.

En intressant artikel ang sånt här:
https://waitbutwhy.com/2014/12/what-makes-you-you.html
Citera
2019-05-12, 17:20
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Byter du ut "dina/mina atomer" så följer du med. På sätt och vis är du dina atomer och den elektriska spänning som uppstår vid hjärnans aktivitet. "Du" kan inte förflyttas från detta utan är fysiskt bundet till det. Men TS kanske bygger på en religiös föreställning om den icke-materiella "själen".
Citera
2019-05-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Byter du ut "dina/mina atomer" så följer du med.
Jaha, så vad händer om dina atomer byts ut stegvis lite i taget? Menar du att ditt medvetande långsamt skulle tyna bort?
Citera
2019-05-12, 17:40
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Jaha, så vad händer om dina atomer byts ut stegvis lite i taget? Menar du att ditt medvetande långsamt skulle tyna bort?

Beror på om strukturen förändras.

Ditt medvetande består av atomerna och den elektriska spänningen i hjärnan. Det finns inte en tredje komponent som är ett medvetande som man skicka runt till olika kroppar.

Vad är det du skulle byta ut om du inte flyttar hjärnor? Det finns ingenting att flytta/byta ut. Du är atomerna + elektriciteten i hjärnan. Det är det som utgör du. Den där "själen" är ett påhitt hos religiösa som man hittade på i samband med livet efter döden mm.
Citera
2019-05-12, 17:42
Citat:
Med 99 procents sannolikhet skulle inget hänt eller förändrats, och ingen skulle märka något. Medvetenhet är detsamma för alla, där hjärnor och kroppar må vara annorlunda, men that's it.
Skulle jag i din kropp med ditt medvetande i så fall också sagt och gjort exakt samma saker som du? Hade mina val i din kropp med ditt sinne varit desamma?
Citera
2019-05-12, 17:43
Medlem
Du ålägger dig situationen som om bäggedera tomma eller med likgiltigt innehåll. Föreställ dig istället två flaskor, den ena tom och den andra fylld med skit.
Citera
2019-05-12, 17:46
Medlem
Citat:
Beror på om strukturen förändras.

Jag gjorde mig rätt klar gjorde jag inte? Om dina och TS atomer skulle långsamt bytas ut, skulle ditt medvetande långsamt tyna bort i din "gamla" kropp?

Citat:
Ditt medvetande består av atomerna och den elektriska spänningen i hjärnan. Det finns inte en tredje komponent som är ett medvetande som man skicka runt till olika kroppar.

Nej jag tror inte heller att medvetandet är oberoende av hjärnan eller atomerna, däremot ser jag medvetandet som en illusion som uppstår av hjärnan/atomerna. Dock ser jag inte hur ditt medvetande skiljer sig från mitt, om man tar bort personligheten. Medvetandet är... medvetet. Ingen skillnad utan samma illusion i allt medvetet liv.
Senast redigerad av ABC. 2019-05-12 kl. 17:53.
Citera
2019-05-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissarionovich
Skulle jag i din kropp med ditt medvetande i så fall också sagt och gjort exakt samma saker som du?

Jag är övertygad om det ja. Frågan är dock vad jag skulle gjort, då det är rätt svårt att förutsäga.

Citat:
Hade mina val i din kropp med ditt sinne varit desamma?

Ja, allt skulle vara detsamma. Jag skulle fortfarande tro att jag är jag och alltid har varit jag sedan födseln, och detsamma för dig. Dock ser jag detta endast som ett tankeexperiment då jag menar att all medvetenhet är samma medvetenhet till att börja med (men lokaliserat i olika kroppar).
Citera
2019-05-12, 17:59
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Jag gjorde mig rätt klar gjorde jag inte? Om dina och TS atomer skulle långsamt skulle bytas ut, skulle ditt medvetande långsamt tynas bort i din "gamla" kropp?

Jag skulle förmodligen dö i processen för att det är en galen idé och ogenomförbart då alla hjärnor är aningen annorlunda. Det går inte att tanka lite atomer från hjärna A till hjärna B. Men du menar ett scenario där hjärnorna är utbytta men att den elektriska spänningen inte är förflyttad?
Citera
2019-05-12, 18:05
Medlem
Citat:
Jag skulle förmodligen dö i processen för att det är en galen idé och ogenomförbart då alla hjärnor är aningen annorlunda. Det går inte att tanka lite atomer från hjärna A till hjärna B. Men du menar ett scenario där hjärnorna är utbytta men att den elektriska spänningen inte är förflyttad?

Jag skrev ju hur jag ser på saken? Jag tror inte att medvetenheten som du bär på är annorlunda från min, därav skulle medvetenheten inte tyna bort. Däremot skulle personligheten långsamt förändras i en sådan process. Och ja detta är ett tankeexperiment naturligtvis. Precis som medvetenheten stannar kvar i en kropp som är med om en allvarlig hjärnskada där personligheten radikalt förändras, så skulle nog medvetenheten stanna kvar i en hjärna som fått sina atomer långsamt utbytta. Men som sagt, ett tankeexperiment återigen.

Hur kan ens medvetenhet vara annorlunda annan medvetenhet? Det har exakt samma funktion; att uppleva/vara medvetet. Däremot är personligheten olika från person till person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in