2019-05-12, 12:24
Medlem
Hej,
Jag har lite bekymmer med fotsvett och skulle behöva få smarta tips på hur man kan behandla det så det inte luktar. Så fort jag tränar så blir mina fötter varma och börjar liksom lukta. Jag har nu slängt ett par träningsskor på grund utav att stanken hade fastnat i sulan och i skorna. Det absolut värsta är ju ifall jag är barfota och trycker ner fötterna i ett par skor, då är dom garanterat förstörd sedan.

Jag har läst lite om antisvett strumpor, något som skulle kunna hjälpa? Har i dags läget absolut torr men känner inte att det hjälper.
Citera
2019-05-12, 12:29
Medlem
Glokulas avatar
Finns det ingen spray till sånt för skorna? Sedan så tänker jag om det inte går att pudra in fötterna med sån puder som klättrare och tyngdlyftare har på händerna. Eller det kanske skiter sig totalt?
Citera
2019-05-12, 12:37
Medlem
Isnatts avatar
Det du måste börja göra är att ta hand om dina fötter. Gå till medicinsk fotvård två gånger per år som får fila och slipa bort förhårdnader. Förhårdnader på fötterna är som 'luftigt' skin och brukar lukta illa när du blir varm om fötterna, dessutom är det som ett skal som gör dina fötter varmare och stelare. Lovar att dina fötter kommer kännas 1 storlek mindre efter ett besök hos en medicinsk fotvårdare. Det kan du dessutom ta på friskvårdsbidraget.
Testa nästa gång du duschat att dra nageln mot hälen och se om det lossar skinn. Det värmeisolerar och luktar. Köpt en liten smidig fil som du kan använda i duschen några gånger per vecka för att hålla efter fötterna.
Ta ur sulan på dina skor efter varje pass och spraya ett spray med denna flaska https://www.clasohlson.com/se/Luktbo...Yocoair/34-259 i vardera sko.
Citera
2019-05-12, 12:38
Medlem
Undvik strumpor i funktionsmaterial. Löparstrumpor är ofta i sånt. Vanliga bomullstrumpor är bäst.
Citera
2019-05-12, 12:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej,
Jag har lite bekymmer med fotsvett och skulle behöva få smarta tips på hur man kan behandla det så det inte luktar. Så fort jag tränar så blir mina fötter varma och börjar liksom lukta. Jag har nu slängt ett par träningsskor på grund utav att stanken hade fastnat i sulan och i skorna. Det absolut värsta är ju ifall jag är barfota och trycker ner fötterna i ett par skor, då är dom garanterat förstörd sedan.

Jag har läst lite om antisvett strumpor, något som skulle kunna hjälpa? Har i dags läget absolut torr men känner inte att det hjälper.
Mitt tips om giftig tåjams lukt. Skura fötterna noga med tvål och vatten och använd strumpor i skorna som du låtit vädra ur en vecka. Det funka för mer och jag är inte orolig att katterna ska spy när dom är nära mina fötter och skor
Citera
2019-05-12, 12:58
Medlem
Det allra viktigaste är följande:
1. Regelbunden vård med fotfil för att ta bort all död hud (största anledningen till dålig lukt)
2. Skaffa skor som är rymliga och inte sitter åt för mycket (vid läderskor, se till att vårda dessa ordentligt)
3. Applicera t.ex. Absolut Torr, förhindrar svett att utsöndras på det specifika stället
4. Smörj in med en vårdande fotkräm, gärna med någon subtil doft (olivolja, trädoft)
5. Skaffa ankelstrumpor som är lätta och tunna, i följande rangordning: Bambu, bomull och Airmax/Coolmax (sistnämnda är s.k. sportstrumpor med särskilt tyg som finns i vanliga sportaffärer på nätet)
6. Sitter du stilla under arbetet kan du ta av dig dina skor på kontoret

Med förhoppning till ett par luktfria fötter i framtiden, TS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in