• 2
  • 3
2019-05-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardyman
Om han ännu inte är identifierad? Låter underligt. Kan man arbeta på ett bygge utan att någon skulle sakna mej? Omöjligt.... Men såklart, är det svart arbetskraft så gör nog arbetsgivaren allt för att sopa undan alla spår.
Hoppas detta utreds ända upp i toppen bland cheferna.
Det är inget konstigt att identifiering tar tid. Han verkade ju vara utlänning. Kanske Inga papper på sig. Ingen kollega kan hans personnummer, dessutom har han inget sådant. Ingen familj finns i Sverige utan ska resa hit.
Citera
2019-05-15, 10:10
Medlem
Nu är ju hela idén med personalliggare typ ID06 att man vet vilka som "stämplat" in. Ett utdrag ur systemet visar vilka som stämplat in, bocka av levande personer från den listan så borde det endast vara en person kvar.
Citera
2019-05-16, 02:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag arbetade hösten 2017 på det stora ICA MAXI bygget i Södertälje, där fuskades det friskt med säkerheten. Och de var utlänningarna som struntade i reglerna. När man påpekade att de skulle ha hjälm eller fallsele, flinade de bara och nickade, sedan förlöpte jobbet som vanligt.
Det märkliga är att jag vid två tillfällen såg en polisbil, köra en runda inne på området men poliserna gick inte ur bilen eller ens talade med någon, utan körde ut igen efter någon minut.
Jag uppfattade polisens runda som ett spel för galleriet. De kan bara inte ha missat att se gubbar jobba på skärmtak utan fallsele och hjälm. Entrepenören hette ED bygg eller EM bygg och verkar var skumt på alla vis.

Vad ska polisen göra åt det innan något hänt?
Citera
2019-05-16, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är inget konstigt att identifiering tar tid. Han verkade ju vara utlänning. Kanske Inga papper på sig. Ingen kollega kan hans personnummer, dessutom har han inget sådant. Ingen familj finns i Sverige utan ska resa hit.

Han borde ha samordningsnummer eller en såkallad SINK registrering. Eller åtminstone sökt den. Tjänster som utförs på fastighet ska skattas i landet där fastighet är belägen.
Citera
2019-05-16, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är osäker - hade vi haft mer på fötterna hade vi kanske varit överens, men jag tror på slarv, inte ren olycka, men som du säger; det får vi troligtvis aldrig veta. Hur ser utredningar kring arbetsplatsolyckor ut? Blir dessa publika? De utreds väl oftast såsom brott och då kanske en FUP kommer?

FUP kommer väl bara om utredning resulterar i att det väcks åtal. Och jag är tveksam att det blir det i de fall där arbetstagaren fått instruktion att använda säkerhetsanordning men inte gör det.

Ca var femte dödsolycka går till domstolsprövning:
https://www.arbetsmiljoupplysningen....etsmiljobrott/

Nej, jag skulle inte heller säga att det är "ren olycka" om man inte använt säkerhetslina. Sedan gäller och ta rätt på om det var den anställde själv eller arbetsgivaren som struntade i den.

Jag antar dock att bransch organisationer från såväl arbetstagar-som arbetsgivarsidorna gör ganska grundliga undersökningar även i fall som inte går till prövning i domstol. Samt försäkringsbolagen förstås.
Citera
2019-05-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad ska polisen göra åt det innan något hänt?
De skall agera, då det arbetades ca. 10m över mark utan vare sig hjälm eller fallsele.
Det är krav på detta.
Hade Polisen gjort en razzia där, så hade de säkert hittat svartarbetare också.
Citera
2019-05-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
De skall agera, då det arbetades ca. 10m över mark utan vare sig hjälm eller fallsele.
Det är krav på detta.
Hade Polisen gjort en razzia där, så hade de säkert hittat svartarbetare också.

Om de såg det. Möjligt är väl att de cruisade där för att de letade efter någon eller något specifikt (eftersökt fordon eller liknande).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in