2019-05-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Känns som det är utländsk arbetskraft.

För inte fan jobbar en svensk på helgen. Måste bli alldeles för dyrt.

dumt resonemang, klart svenskar kan jobba på helgen!! Om de har deadline i veckan exempelvis så är vitet bra mycket dyrare!
Citera
2019-05-12, 12:07
Medlem
Luftwaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvdoi
Någon som vet vilket byggföretag som har bygget? Tänkte om de är nån av dom större typ Skanska, NCC, Peab så låter de i mina öron våldsam otroligt om de inte funnits ID06. Tänkte att de kan man ju identifiera me. Jobbar själv inom byggbranschen och har ID06 och enda gången inte vi måste registrera oss med ID06 är när vi är hemma hos kunder, och när vi är på ett större bygge är de ID06 som gäller.

Men kan de inte vara så att den förolyckade personen var så pass mycket skadad att de inte går/gick att identifiera?

Veidekke/Arcona. Har varit på deras byggen förut och säkerhetskullturen är ett skämt. Det finns ingen uppföljning på plats på byggen. En introduktion, en arbetsberedning och that's it. Vad som sker innanför stängslen är vilda västern.

ID06 är alltid ett krav. Kan vara så att den förolyckades ID06 inte fanns på kroppen efter fallet.
Citera
2019-05-12, 12:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Troligtvis ingen olycka utan rent slarv! Mest sannolikt en full polack eller någon annan utländsk stjärna med noll säkerhetstänk. Kanske ett fall av "jag skall bara" och sedan aaaaaiiiiiihhhhh, duns... Tragiskt, javisst - men mest sannolikt ingen ren olycka.

Det jag funderat över är varför alla som faller på arbetsplatser dör eller skadas svårt. Varför läser man aldrig om någon arbetsplatsolycka där arbetaren räddats utav att han använt sele? Är inte detta av nyhetsvärde att rapportera kring? Någon som hört om ett slikt fall (pun intended)? För det kan ju inte vara så att alla som faller inte har selen på sig...
Citera
2019-05-12, 12:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Troligtvis ingen olycka utan rent slarv! Mest sannolikt en full polack eller någon annan utländsk stjärna med noll säkerhetstänk. Kanske ett fall av "jag skall bara" och sedan aaaaaiiiiiihhhhh, duns... Tragiskt, javisst - men mest sannolikt ingen ren olycka.

Det jag funderat över är varför alla som faller på arbetsplatser dör eller skadas svårt. Varför läser man aldrig om någon arbetsplatsolycka där arbetaren räddats utav att han använt sele? Är inte detta av nyhetsvärde att rapportera kring? Någon som hört om ett slikt fall (pun intended)? För det kan ju inte vara så att alla som faller inte har selen på sig...
Jag skulle benämna det du just beskrivit som en "ren olycka". De flesta olyckor sker på grund av slarv, inte sällan som följd av stress och/eller trötthet. Lördag förmiddag skulle även kunna innebära en viss typ av huvudvärk, vätskebrist, illamående och yrsel också, men det får vi nog aldrig veta...
Citera
2019-05-12, 13:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag skulle benämna det du just beskrivit som en "ren olycka". De flesta olyckor sker på grund av slarv, inte sällan som följd av stress och/eller trötthet. Lördag förmiddag skulle även kunna innebära en viss typ av huvudvärk, vätskebrist, illamående och yrsel också, men det får vi nog aldrig veta...

Är osäker - hade vi haft mer på fötterna hade vi kanske varit överens, men jag tror på slarv, inte ren olycka, men som du säger; det får vi troligtvis aldrig veta. Hur ser utredningar kring arbetsplatsolyckor ut? Blir dessa publika? De utreds väl oftast såsom brott och då kanske en FUP kommer?
Citera
2019-05-12, 13:32
Medlem
Jag arbetade hösten 2017 på det stora ICA MAXI bygget i Södertälje, där fuskades det friskt med säkerheten. Och de var utlänningarna som struntade i reglerna. När man påpekade att de skulle ha hjälm eller fallsele, flinade de bara och nickade, sedan förlöpte jobbet som vanligt.
Det märkliga är att jag vid två tillfällen såg en polisbil, köra en runda inne på området men poliserna gick inte ur bilen eller ens talade med någon, utan körde ut igen efter någon minut.
Jag uppfattade polisens runda som ett spel för galleriet. De kan bara inte ha missat att se gubbar jobba på skärmtak utan fallsele och hjälm. Entrepenören hette ED bygg eller EM bygg och verkar var skumt på alla vis.
Citera
2019-05-12, 14:07
Medlem
Citat:
Mannen som miste livet i en arbetsplatsolycka i Solna under lördagen föll från åttonde våningen i samband med ett byggarbete, skriver Aftonbladet. Han hade inte någon skyddslina, enligt tidningen.

Citat:
Den omkomne var utländsk medborgare och inte hemmahörande i Sverige. Hans identitet är fortfarande inte helt fastställd.

https://www.svd.se/foll-atta-vaninga...-sakerhetslina

Var det på NKS eller?
Det är oftast män som dör i arbetet.
Tråkigt att behöva dö på arbetet.
Citera
2019-05-12, 15:05
Medlem
Nks har ingen entreprenad längre.
Då det byggdes där så hade Skanska helentreprenad och säkerheten var skyhög med id06 och interna kurser osv...
Dessutom var det skanska england som var där å de har ju högre säkerhetstänk än oss svenskar...

Var där vid ngra tillfällen då jag på den tiden ansvarade för tekniker som klättrade i arbetet.
Citera
2019-05-12, 21:06
Medlem
Vad är man uppe i idag typ 28 döda på arbetsplatsen under 2019?

Och vissa partier vill att företagen inte ska satsa pengar på arbetsmiljö och säkerhet utan pengarna ska gå till företags vinster.

Säkerhet för arbetarna är inget som många av våra politiska partier vill satsa pengar på utan några säger att arbetsgivare ska välja skyddsombud, inte facket dvs arbetstagarnas representanter.

Tyvärr, det blir fler som inte kommer hem från jobbet.
Citera
2019-05-12, 22:42
Medlem
Om han ännu inte är identifierad? Låter underligt. Kan man arbeta på ett bygge utan att någon skulle sakna mej? Omöjligt.... Men såklart, är det svart arbetskraft så gör nog arbetsgivaren allt för att sopa undan alla spår.
Hoppas detta utreds ända upp i toppen bland cheferna.
Citera
2019-05-13, 15:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Känns som det är utländsk arbetskraft.

För inte fan jobbar en svensk på helgen. Måste bli alldeles för dyrt.

jodå, ligger man illa till jobbas det både övertid och lördag-söndag.
Även grupper som har ackordslön tex vvs-montörer kör ofta extra pass och
extratimmar. Det är därför en rörmokare på storbygge kan tjäna 45-50.000 i månaden.
Citera
2019-05-14, 01:54
Medlem
Han var från Lettland enligt TV-nyheterna.
Jag minns inte om det var Rapport eller TV4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in