Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2019-05-19, 17:24
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du bara visste hur många som syndar med grädde... :-O

Jo, det vet jag. Förmodligen en majoritet svenskar.
Men det hör ändå inte hit egentligen. För det är inte direkt omtvistat att det inte ska vara grädde i en carbonara. Därav min fråga.
Citera
2019-05-19, 19:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har ingenting emot att man gör nya varianter på traditionella rätter, absolut inte, men jag gillar inte att man påstår att det då är en carbonara. Det är falsk marknadsföring.

I vissa fall kan det vara svårt, som när restauranger serverar carbonara som dagens. Det går helt enkelt inte att varmhålla en traditionell. Men då är det lite underförstått, även om jag nog inte tycker det är okej.
Du kan gräva ner de tankarna, jag har varit lika dan, men det finns inget sådant längre kalla det för integritet, inom matlagningen.

Det är en industri dit mycket drägg söker sig med sina svarta pengar som de vill tvätta vita eller bara allmänt samvetslösa lycksökare.
Inte de smartaste i skolan som söker in på restaurangskolorna.
Rätt hög andel alkoholism/drogmissbruk relativt, kanske mindre idag än tidigare, men det tror jag inte.
Osv, osv, osv...

Allt mynnar ut i att maten tillverkas billigare och billigare med undermålig kvalité,
se t.ex. hemtjänstens mat.
Och att "hålla vid traditionerna" mest ses som, trååååÅÅÅåååkigt…
Eller att använda riktiga råvaror ses som för DyYYYyrt…
Mm, mm, mm...

Sedan kommer du nog iofs aldrig att få se en carbonara som dagens, jag har då aldrig gjort det med mindre än att den serverats direkt från pannan, på en traditionell lunchbuffé i långpanna eller kantin, aldrig. Den hade blivit en klump på direkten och pastan överkokt på mågra minuter.

P.s. Kan när jag tänker efter inte helt säkert säga om vi inte blivit serverade carbonara i skolan ändå, för där serverades i princip all pasta som en homogen degklump om man inte hade turen att komma direkt vid ett kantinbyte och pastan kom från en gryta och inte hade stått färdig i ett värmeskåp någonstans eller blivit körd dit från centralköket då spelade det ingen roll vilket som, pastan vart till en homogen degklump hur som helst...
Senast redigerad av MeanME 2019-05-19 kl. 19:37.
Citera
2019-05-19, 19:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
...jag har då aldrig gjort det med mindre än att den serverats direkt från pannan...
Knappast jag heller, med stoltheten i bevar, men jag har ändå ätit helt okej mat som de kallat carbonara. Men att något är gott, innebär såklart inte att det är en carbonara.
Citera
2019-05-19, 21:26
Medlem
Pekinganka eller pekingkyckling (kyckling tillagad
ungefär som ankan) - kan tillagas någorlunda väl
hemma lite beroende på resurser ... .

Jag kallröker mina någon timme eller så före stek-
ning som verkar bra för både smak och hållbarhet.

MVH
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in