Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-15, 19:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Det har väl nämnts - men indisk mat t ex?

Är ju mycket vegotrend nu, finns många vegetariska recept inom indisk matlagning om det är intressant.

1000 miljoner olika curryvarianter, olika kryddningar, ingredienser, osv.

Finns en del mer komplcierade maträtter i flera steg, t ex biryani.

Att långkoka en masalagryta med högrev/märgpipa i en slowcooker är himmelskt. Hitta en asiatisk butik som har bra masalablandningar, sedan släng ner lite färsk kanel, stjärnanis, färsk kummin, kardemumma samt lite riven ingefära, riven vitlök, ett par chilis och invänta miraklet. Nästan omöjligt att göra fel. Att det inte blir en exakt karbonkopia av en specifik indisk rätt spelar ingen roll, det kommer smaka indiskt och gott som fan.

Vill man ha mer åt tikka-hållet så kör man ner en burk krossade tomater. Mer krämig som Korma, i med lite kokosmjölk.
Citera
2019-05-16, 09:37
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Mannerhemims Vorschmack. Ska kokas i minst 53 timmar gärna längre.
Jag skulle uppskatta recept på denna 53 timmars variant.
Citera
2019-05-16, 10:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Jag skulle uppskatta recept på denna 53 timmars variant.
Här hittar du receptet från Savoy, den kokas förvisso "endast" i 48 timmar men det är ju de som gamle Marskalk Mannerheim fick att börja tillaga rätten och som gjorde den populär här uppe i nord så det får väl räknas som "orginalet".

https://www.hbl.fi/artikel/80-ariga-savoy-har-trakterat-kandisar-fran-marskalk-mannerheim-till-james-bond/
Citera
2019-05-16, 10:48
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktGul
Tjena Flashback!

Är på jakt efter någon mat att bemästra - vill nörda ner mig i olika metoder, ingredienser, proportioner osv. Fick inspiration efter att läst den stora pizzatråden (har beställt pizzastål för att börja baka!), men undrar om ni har några mer tips på andra roliga saker?

Vill alltså laga något flera gånger om och bli bättre på att laga det. Kan vara i princip vad som helst, men helst inte efterätter.

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt
  • Etablerad (så det finns skrivet om det för tips och idéer)
  • Inte ta för lång tid (tänker på typ lufttorkad korv. Vill kunna få resultat på under en vecka)
  • Objektivt bra egenskaper (mesta mat är väl extremt subjektiv, men t ex bröd håller nog dom mesta med om att det inte ska vara smuligt och snustorrt)

Saker jag tänkt på än så länge är Pizza, Croissanter och något bröd.

"Pizzastål" är väl det senaste hyckleriet och sättet att få folk att köpa värdelösa saker.
Pizzasten i all ära fungerar bra om den har skaplig massa. Vill man ha en bra produkt så skaffar man hellre en bit täljsten i lämplig storlek och 2-3 cm tjock.

Hela poängen är att underlaget skall hålla samma temperatur som ugnen så att brödet bakas ordentligt och att det blir "frasigt". Detta klarar en täljsten bättre än både stål och de tunna billigare pizzastenarna som finns i handeln. Täljstenen lagrar betydligt mer energi än både stål och marmor/komposit material, och fungerar därför betydligt bättre.

Det vanligaste felet folk gör med sina pizzastenar är att de inte värmer upp dem genomvarma och får uselt resultat. Folk har för bråttom. en täljsten kan ta 2-5 timmar på sig att bli genomvarm beroende på tjockleken men resultatet är värt den tiden, speciellt om man skall baka åt flera då man har gäster hemma.
Citera
2019-05-16, 13:26
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Här hittar du receptet från Savoy, den kokas förvisso "endast" i 48 timmar men det är ju de som gamle Marskalk Mannerheim fick att börja tillaga rätten och som gjorde den populär här uppe i nord så det får väl räknas som "orginalet".

https://www.hbl.fi/artikel/80-ariga-savoy-har-trakterat-kandisar-fran-marskalk-mannerheim-till-james-bond/
Tack! Intressant att dom använder saltsill istället för matjesill och ansjovis.
Citera
2019-05-16, 16:17
Medlem
Förutom Ramen, texas chili, surdegsbröd och risotto som redan nämnts slår jag ett slag för att beta av svenska klassiker som Biff Rydberg, Wallenbergare, dillkött, kalops, kroppkakor, palt osv.
Citera
2019-05-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyeyes
Förutom Ramen, texas chili, surdegsbröd och risotto som redan nämnts slår jag ett slag för att beta av svenska klassiker som Biff Rydberg, Wallenbergare, dillkött, kalops, kroppkakor, palt osv.

Risotto, kalops och kroppkakor ligger högt upp på listan!
Citera
2019-05-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktGul
Risotto, kalops och kroppkakor ligger högt upp på listan!

Har du närhet till en riktig köttbutik så kan jag varmt rekommendera att köpa kött och chark där, de förutom en helt annan kvalité på köttet en helt annan kunskap och entusiasm för matlagning än vad man får någon annanstans. Så om du inte redan gjort det, gå till en riktig kötthandel både för kött och andra charkuterier! Kan vara det bästa som finns att stå där och snacka och få proffstips!
Citera
2019-05-19, 15:44
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Olika typer av italienska pastarätter är ju ett givet kort i det här sammanhanget. Finns oändliga varianter av Pasta Carbonara och olika skolor som tycker olika kring vad som är korrekt och inte. Går att tweaka hur mycket som helst. Du kan göra din egen pasta. Köp in råvaror från saluhallen.

Är det inte ganska vedertaget att man har ägg, guanciale, pecorino och svartpeppar?
Citera
2019-05-19, 15:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Är det inte ganska vedertaget att man har ägg, guanciale, pecorino och svartpeppar?
Om du bara visste hur många som syndar med grädde... :-O
Citera
2019-05-19, 16:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du bara visste hur många som syndar med grädde... :-O

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Om Marco Pierre White en av världens bästa kokar kommer undan med att göra en carbonara på grädde och bacon, häller på olivolja över spaghettin och kokar spaghettin i buljong så kan man glömma ALLT med att hävda vara "traditionalist" med någon kraft.

https://www.youtube.com/watch?v=RcNrFW6tuSg&t=28s

När världens bästa kockar pissar så lättvindigt på traditionen är det bara löjligt att folk som hjälpligt kan laga mat i jämförelse försöker påkalla någon hävdad traditionalitet på ingredienserna i en rätt.

Snart kommer du se någon kockjävel som gör en Falukorv Wellington med.
Man lyckades ju slakta biff Stroganoff på samma sätt så varför inte?
Citera
2019-05-19, 16:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om Marco Pierre White en av världens bästa kokar kommer undan med att göra en carbonara på grädde och bacon, häller på olivolja över spaghettin och kokar spaghettin i buljong så kan man glömma ALLT med att hävda vara "traditionalist" med någon kraft.
Har ingenting emot att man gör nya varianter på traditionella rätter, absolut inte, men jag gillar inte att man påstår att det då är en carbonara. Det är falsk marknadsföring.

I vissa fall kan det vara svårt, som när restauranger serverar carbonara som dagens. Det går helt enkelt inte att varmhålla en traditionell. Men då är det lite underförstått, även om jag nog inte tycker det är okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in