• 1
  • 2
2019-05-11, 19:34
Medlem
Tjena Flashback!

Är på jakt efter någon mat att bemästra - vill nörda ner mig i olika metoder, ingredienser, proportioner osv. Fick inspiration efter att läst den stora pizzatråden (har beställt pizzastål för att börja baka!), men undrar om ni har några mer tips på andra roliga saker?

Vill alltså laga något flera gånger om och bli bättre på att laga det. Kan vara i princip vad som helst, men helst inte efterätter.

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt
  • Etablerad (så det finns skrivet om det för tips och idéer)
  • Inte ta för lång tid (tänker på typ lufttorkad korv. Vill kunna få resultat på under en vecka)
  • Objektivt bra egenskaper (mesta mat är väl extremt subjektiv, men t ex bröd håller nog dom mesta med om att det inte ska vara smuligt och snustorrt)

Saker jag tänkt på än så länge är Pizza, Croissanter och något bröd.
Citera
2019-05-11, 19:36
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktGul
Tjena Flashback!

Är på jakt efter någon mat att bemästra - vill nörda ner mig i olika metoder, ingredienser, proportioner osv. Fick inspiration efter att läst den stora pizzatråden (har beställt pizzastål för att börja baka!), men undrar om ni har några mer tips på andra roliga saker?

Vill alltså laga något flera gånger om och bli bättre på att laga det. Kan vara i princip vad som helst, men helst inte efterätter.

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt
  • Inte ta för lång tid (tänker på typ lufttorkad korv. Vill kunna få resultat på under en vecka)
  • Objektivt bra egenskaper (mesta mat är väl extremt subjektiv, men t ex bröd håller nog dom mesta med om att det inte ska vara smuligt och snustorrt)

THAI
Citera
2019-05-11, 19:38
Medlem
namunamnams avatar
Gör en satans jävla broccolipaj med massvis med ost och skinka och kanske champinjoner i. Vispa ihop 3-4 ägg med 250ml grädde och riven ost och häll över pajjäveln efter att du först lagt i broccolihelvetet där. Lägg allt i den gudsförgätna ugnen och låt det gräddas där för fan i 200 grader i upp till 35 förbannade minuter!

Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
THAI

Asiatisk mat, och då framförallt snedögda thailändares jävla thaimat, är att jämföra med onyttigt skit. Fullt med socker och palmolja oavsett vad dom tillagar.
Citera
2019-05-11, 19:38
Medlem
Qusimotos avatar
Slowcooker is the shit
Citera
2019-05-11, 19:41
Medlem
Jag skulle själv vilja kunna göra ”bean curd”, alltså tofu. Finns många videor på Youtube om detta. Exempel.
Citera
2019-05-11, 19:43
Medlem
Maträtter att nörda ned sig i är ju tex. risotto och omeletter. Enkla rätter som är svåra att bemästra och som kan varieras i det oändliga.
Citera
2019-05-11, 19:44
Medlem
Korv/biff stroganoff, väldigt enkelt att göra men svårt att göra riktigt riktigt bra.

Göra egen korv, gillar man det kan man experimentera mycket. Allt som behövs är en köttkvarn med korvtillsats.
Citera
2019-05-11, 19:45
Bannlyst
Mjölksyrade grönsaker det tar några dagar.
Annan form av inlagda grönsaker.

Det håller länge och är nyttigt, även rätt billigt och går typ inte att köpa i närheten så bra.
Citera
2019-05-11, 19:46
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namunamnam

Asiatisk mat, och då framförallt snedögda thailändares jävla thaimat, är att jämföra med onyttigt skit. Fullt med socker och palmolja oavsett vad dom tillagar.

Ö vem sa nånting om att det skulle va nyttigt Ts föreslog själv pizza.
Citera
2019-05-11, 19:47
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktGul
Tjena Flashback!

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt

Finns mycket och mången kulinariska verk att bemästra.

- Bolognese/Ragu/Lasagne
- Surdegsbak
- Pan Riche/Ciabatta
- Mången thairätt
- Den perfekta biffen/steken. (Reverse Sear eller inte. Sous Vide eller inte).
- Rökta ribs/Picanha/Iberico
- Hamburgare (Kanske inte svårt, men oändligt med variationer)
- Biryani
Citera
2019-05-11, 20:08
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Gumbo, väletablerad, oändligt med variationer och en del esoteriska val av ingredienser och är en grej som man blir bättre och bättre på att laga ju mer man gör det med hur mörk man vill göra rouxen och så
Citera
2019-05-11, 20:30
Medlem
Mannerhemims Vorschmack. Ska kokas i minst 53 timmar gärna längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in