• 1
  • 2
2019-05-11, 17:34
Medlem
dengodafenans avatar
30 år, receptionist i Sthlm på deltid, ca 60% (möjlighet att gå upp i tid men tycker detta är lagom). Tjänar ca 13 000 före skatt. Mer eller mindre fast anställd, inte formellt men det skulle nog gå att ordna papper på detta om banken vill. Överkvalificerad (har univ-examen inom nåt annat) men älskar jobbet så kommer vara kvar i rätt många är känns det som.

Sparat/tjänat ihop till ca 1 000 000 genom aktier och sportsbetting. Studieskuld på 260 000.

Bor i studentkorridor nu men blir kickad i vinter pga uppnått maxgräns för antal år man får bo där.

Sugen på en etta i Sthlms innerstad på ca 25 kvm. Med min pappa (pensionerad landstingsmellanchef, 70 år) som medsökande borde banken trots min låga inkomst kunna ge mig ett OK lån så jag kanske kan sikta på en bostad för omkring 2 500 000, ge eller ta 100K.

Hur mkt tycker ni jag borde peta in i kontantinsats? 750 000? Då når jag den magiska 70% belåningsgränsen så jag bara behöver amortera 1% (borde slippa skärpta amorteringskravet på en extra procentenhet pga lånet understiger 4.5 årsinkomster). Lägger jag mer än så får jag förmodligen ännu bättre lånevillkor men en buffert för oförutsedda utgifter kan ju vara bra idé?

1.34% ränta* + amortering + brf-avgift borde enligt bolånekalkylerna jag gjort landa på kanske ca 4 5000 - 5 500 totalkostnad i månaden, det känns ok? Jag är bra på att leva tajt, speciellt matkostnader är jag världsmästare på att hålla nere. Cyklar överallt så inget SL-kort.

Grönt, gult eller rött ljus till dessa planer?

* Medveten om att räntan kommer att stiga förr eller senare.
Citera
2019-05-11, 17:51
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Har du fått ett lånelöfte? Jag skulle bli förvånad om du får låna 1,5 miljoner kronor med en inkomst på 13 000 före skatt tyvärr .
Citera
2019-05-11, 17:53
Medlem
vitgulvolvos avatar
Banken lär säga NEJ. Notera fetstil & caps lock. Inte ens om du kör med hela miljonen som insats.

Detta har du redan fått svar på i din andra tråd. Förstår inte varför du skapar en till. Skaffa dig ett riktigt jobb istället och sluta försöka köpa det du inte har råd med.
Citera
2019-05-11, 17:55
Medlem
dengodafenans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Banken lär säga NEJ. Notera fetstil & caps lock. Inte ens om du kör med hela miljonen som insats.

Detta har du redan fått svar på i din andra tråd. Förstår inte varför du skapar en till. Skaffa dig ett riktigt jobb istället och sluta försöka köpa det du inte har råd med.

Hur förklarar du då att alla bankers bolånekalkylsajter gett grönt ljus när jag anger både min och pappas inkomst?

Förra tråden handlade om huruvida jag KUNDE, denna tråd handlar om huruvida jag BORDE.
Citera
2019-05-11, 18:02
Medlem
Betta din 1 000 000 på odds så slipper du lån.
Citera
2019-05-11, 18:14
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengodafenan
Hur förklarar du då att alla bankers bolånekalkylsajter gett grönt ljus när jag anger både min och pappas inkomst?

Förra tråden handlade om huruvida jag KUNDE, denna tråd handlar om huruvida jag BORDE.
Då har du angett en vanlig lön (antar jag) inte två låga löner som tillsammans motsvarar en vanlig lön. Gör som så att du kontaktar banken på måndag, vi kan bara gissa oss fram och använda samma lånekalkylatorer som du kan.

Jag tycker att du borde öka din lön innan du belånar dig, alternativt spara mer pengar så att du inte behöver låna en stor summa, ju mindre belåning du har desto mindre känslig är du för räntehöjningar.
Citera
2019-05-11, 18:25
Medlem
dengodafenans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Då har du angett en vanlig lön (antar jag) inte två låga löner som tillsammans motsvarar en vanlig lön. Gör som så att du kontaktar banken på måndag, vi kan bara gissa oss fram och använda samma lånekalkylatorer som du kan.

Nej jag angav min egen låga lön och pappas medelpension. Skrev oss som två olika personer som sökte så det gick rätt till. Men ska absolut ta några bankmöten i veckan.
Citera
2019-05-11, 18:36
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:

Du fick svar på båda frågorna i den förra tråden. Du varken kan eller borde.
Citera
2019-05-11, 19:32
Medlem
Gå upp till heltid så du har papper på det iaf till Herr Bankir.
Citera
2019-05-11, 19:45
Medlem
senapslamms avatar
Vänta ett par år så kan du köpa din bostad billigare.
Citera
2019-05-11, 21:43
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Men har du fått ett lånelöfte? Som sagt är det ingen på Flashback som fortfarande vet en jota om din pappas ekonomi så förstår inte varför du startar en till tråd om detta istället för att prata med banken.

Tror de flesta här är rörande överens om att det är idiotiskt i din situation. Vi har gett dig råd om att du ska ta tag i ditt liv först. 13k brutto som 30-åring är en katastrof. Har du någon sjukdom som gör att du inte kan jobba mer än 60%? Varför har du dragit på dig fullskaliga studieskulder för en utbildning som du inte ens vill jobba inom?

När banken beräknar lån räknar de på dina marginaler vid 7% ränta, på 1,75M blir det ca 10k/mån. Det är för fan nästan hela din nettoinkomst. Lägg till avgift, amortering och dina övriga levnadskostnader så fattar vem som helst att din pappa måste chippa in rejält för att kunna täcka kostnaderna i en sådan situation. Även vid en lägre ränta kommer du få stora problem, inte säkert att dina boendekostnader stannar kring 5k/mån i framtiden. Du klarar inte heller amorteringskravet utan att räkna in din pappas pension. Även om du lever det luffarliv du gör nu hade delar av din pappas pension rykt, skäms du inte över den tanken?

Jag tycker fortfarande det är pinsamt att du ska dra in din pensionerade pappa i detta bara för att du är för bekväm att försörja dig själv. Du nämnde att du ville ha en central lägenhet för att det är smidigt vid fest. Mitt råd är att skaffa ett riktigt jobb istället för att glida runt på halvfart, du är inte student längre. Eller så får du inse fakta att det är en usel idé och köpa en billigare lägenhet i förorten.
Citera
2019-05-11, 23:12
Medlem
Får du lån beviljat av banken är det väl en okej plan om du tror att du kommer få ihop ekonomin och är beredd på att jobba mer om det skulle behöva eller allra helst redan innan det absolut behövs, för att ha lite bättre marginaler.

Hade ungefär samma situation när jag började min "bostadskarriär" men det var ju ett antal år sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in