2019-05-11, 11:51
Medlem
504umMadLads avatar
"2015 kunde man läsa att "Hedemora tar emot flest asylsökande" i Dalarna.

"Hedemora har under en längre tid välkomnat nyanlända människor, vilket skapar unika möjligheter för bygdens utveckling", skriver kommunen på sin egen hemsida.

Samtidigt kommer nu en "dyster prognos" för Hedemoras ekonomi, uppger SVT Dalarna.

Ekonomin rasar till 40 miljoner kronor under budget. Man hade räknat med ett överskott på 10 miljarder, i stället blev det minus med 30 miljoner. Det största underskottet kommer från bildningsförvaltningen och socialförvaltningen.

Enligt Annika Strand, kommundirektör i Hedemora, handlar det om kostnader för unga och skenande försörjningsstöd, precis som andra kommuner larmat om."

http://www.friatider.se/tog-emot-fle...min-i-hedemora

Bensinpriset uppe på 17:-, 60% av allt du tjänar går till staten, blattarna får moskéer finansierade från arabvärlden, våldtäkterna ökar, rånen ökar - Känns det bra nu svennebanan?
Citera
2019-05-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 504umMadLad
Samtidigt kommer nu en "dyster prognos" för Hedemoras ekonomi, uppger SVT Dalarna.

Ekonomin rasar till 40 miljoner kronor under budget. Man hade räknat med ett överskott på 10 miljarder, i stället blev det minus med 30 miljoner. Det största underskottet kommer från bildningsförvaltningen och socialförvaltningen.

Det bör tilläggas att Hedemora under 2018 fick dryga 172 miljoner kronori av "robin hood"-skatten. Den faktiska förlusten är alltså flera gånger större än vad SVT gör gällande.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...lss-kostnader/
Citera
2019-05-11, 12:28
Medlem
Bra att SVT Dalarna börjar skriva om att kommunernas ekonomi är på dekis: (FB) SVT: Flyktingvänliga Falun vände 70 miljoner i vinst till förlust sedan 2015

Dock nämner SVT inte med ett ord att det med all sannolikhet är extrakostnader relaterade till invandring som ruinerar kommunen.

svt.se: Dyster prognos för Hedemoras ekonomi

Citat:
...drar kostnaden för försörjningsstöd iväg.

...de statligt finansierade extratjänsterna nu dras in.

– Då måste kommunen hitta andra lösningar och det riskerar ju att öka försörjningsstödet
Citera
2019-05-11, 12:36
Medlem
Onekligen börjar det bli väldigt besvärligt på många håll i landet. Det är flera som har varnat för sådana här scenarion sedan flera år tillbaka, men som har talat för döva öron, tystats med brunsmetande epitet, nedgjorts som människor genom personliga angrepp om bristande mental hälsa, t ex den i mitt tycke mycket läsvärda skribenten och debattören Ann Heberlein.

Nationalekonomen Tino Sanandaji, professor Magnus Henrekson är väl några av de mest kunniga i ämnet som varnat för sakernas tillstånd och som har skrivit läsvärda böcker i ämnet. Även Ledarsidorna.se med Johan Westerholm, har påtalat att situationen kommer att bli alltmer ohållbar. Frågan är ju hur ohållbar den blir..

Mitt svar är att jag är pessimist. Jag kan inte se annat än att vi bara är i början av något som våldsamt kommer att skaka Sverige i dess grundvalar.

Jag upplever också att allmänheten i gemen inte riktigt förstår vad som händer, inte vill förstå vad som händer/inte bryr sig. Man anar inte hur fort det här kommer att gå och att försämringarna fasansfullt nog förvärras exponentiellt. Man sover. Man förleds. Man förljugs. Inte ens på valdagen väljer tillräckligt många av oss att protestera mot detta tillstånd, kanske mest dramatiska tillstånd som har varit i Sverige sedan vi förlorade Finland och ryssen härjade längs våra kuster. Varför? För att man inte förstår.

Detta i kombination med att nödvändiga motåtgärder bromsas av att makten inte ens vill erkänna problemens kärna: Invandringen av människor från totalt väsensskilda kulturer än vår egna, gör att det just nu bäddas för en kollaps vi aldrig tidigare har skådat.
Citera
2019-05-11, 13:15
Medlem
Det kommunala självstyret urholkades med RobinHood-skatten (eget ansvar försvann eftersom de kommuner som skötte sig straffades med stora uttaxeringar som styrdes över till kommuner med oansvariga politiker).
När "flykting"-krisen kom gav staten ytterligare generösa bidrag till dem som gjorde som staten ville. Lokalpolitikerna kunde lura väljarna och följa de centrala påbuden mot att de visade upp en god lokal ekonomi för ett tag.

Idag kan vi väl lugnt räkna med att de flesta av landets ca 300 kommuner måste räddas av staten, och naturligtvis kommer då staten att kräva att man rättar sig efter centrala påbud. (Vilka dessa kommer att bli vet vi inte ännu). Det kommunala självstyret är i praktiken avskaffat.

Säg att staten i genomsnitt behöver skjuta till 25 Miljoner/år till varje kommun. Det blir 22 miljarder, vilket inte är så svårt när statens överskott ligger på ca 80 miljarder. Så vi kommer klara oss så länge konjunkturen inte sviker. Om däremot arbetslösheten rusade till 7-8% så skulle skatteintäkterna sjunka med 200 miljarder och kostnaderna öka med kanske uppåt 100 miljarder.
Då sitter vi ordentligt i klistret.
Skulle det sammanträffa samtidigt som räntan rusar så skulle svenska folket få känna av hur det känns att leva i Rumänien och liknande ställen. Staten ställer inte upp och du har ingenstans att skaffa mat. En del skulle kanske sitta utanför snabbköpen i Oslo och skaka pappmugg.

Ganska oroväckande att det krävs så lite för att det skall gå så illa.
Citera
2019-05-11, 13:25
Medlem
dwgs avatar
Dags för dom inblandat att säga upp sig
Citera
2019-05-11, 13:27
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det kommunala självstyret urholkades med RobinHood-skatten (eget ansvar försvann eftersom de kommuner som skötte sig straffades med stora uttaxeringar som styrdes över till kommuner med oansvariga politiker).
När "flykting"-krisen kom gav staten ytterligare generösa bidrag till dem som gjorde som staten ville. Lokalpolitikerna kunde lura väljarna och följa de centrala påbuden mot att de visade upp en god lokal ekonomi för ett tag.

Idag kan vi väl lugnt räkna med att de flesta av landets ca 300 kommuner måste räddas av staten, och naturligtvis kommer då staten att kräva att man rättar sig efter centrala påbud. (Vilka dessa kommer att bli vet vi inte ännu). Det kommunala självstyret är i praktiken avskaffat.

Säg att staten i genomsnitt behöver skjuta till 25 Miljoner/år till varje kommun. Det blir 22 miljarder, vilket inte är så svårt när statens överskott ligger på ca 80 miljarder. Så vi kommer klara oss så länge konjunkturen inte sviker. Om däremot arbetslösheten rusade till 7-8% så skulle skatteintäkterna sjunka med 200 miljarder och kostnaderna öka med kanske uppåt 100 miljarder.
Då sitter vi ordentligt i klistret.
Skulle det sammanträffa samtidigt som räntan rusar så skulle svenska folket få känna av hur det känns att leva i Rumänien och liknande ställen. Staten ställer inte upp och du har ingenstans att skaffa mat. En del skulle kanske sitta utanför snabbköpen i Oslo och skaka pappmugg.

Ganska oroväckande att det krävs så lite för att det skall gå så illa.

sverige har 290 kommuner
skulle man skjuta in 25 miljoner per kommun blir det ca 7,5 miljarder inte 22
Citera
2019-05-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Dags för dom inblandat att säga upp sig

Kruxet för politikerna är att det inte kommer få några jobb på den verkliga arbetsmarknaden. Det bästa de kan göra nu är att bara köra på samma veva, för det första skulle de se hyckleri ut om de slutar nu och för de andra så är detta ingen slump. Nu tvingades kommuner att ta emot migranter, men idén är att krascha nationen.

Pöbeln anar ingenting såklart.
Citera
2019-05-11, 13:35
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Det var ju så. När hälften av alla arbetslösa blev av med a-kassan efter reformen så gick alla på soc istället. Kommunen började gå back. Staten gav pengar till alla kommuner som tog emot flyktingar.

När sossarna tog över drog de ner antalet asylsökande till 25000 om året och den inkomsten försvann. Nu kommer alla de här kommunerna gå dåligt fram till a-kassan lagas eller de drar in på service lokalt.

Statliga skatten sänktes medans kommunala skatten användes som kassako.
Citera
2019-05-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
sverige har 290 kommuner
skulle man skjuta in 25 miljoner per kommun blir det ca 7,5 miljarder inte 22

Lol! Jag lärde mig räkna i det svenska skolsystemet. Din matte är bättre än min. Allt är relativt och alla skall med. Min lärare sade att jag ändå var ganska duktig på matte, och jag har gymnasiebehörighet!
Kan vi inte komma överens om att vi båda har rätt?
Citera
2019-05-11, 14:11
Medlem
RadioDDR1s avatar
Detta är vad socialdemokraterna vill göra med hela Europa. Sätta varenda land i bankrutt genom att översvämma dem med asylmigranter. Jag tror inte vi riktigt är medvetna om vilket extremistiskt parti socialdemokraterna faktiskt är. Folk undrar fortfarande varför tyskarna valde fram Adolf Hitler till makten, en mer relevant fråga är varför de själva envisas med att välja extremister varje gång de ska rösta. Det blir konsekvenser av ett sådant agerande.
Citera
2019-05-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Detta är vad socialdemokraterna vill göra med hela Europa. Sätta varenda land i bankrutt genom att översvämma dem med asylmigranter. Jag tror inte vi riktigt är medvetna om vilket extremistiskt parti socialdemokraterna faktiskt är. Folk undrar fortfarande varför tyskarna valde fram Adolf Hitler till makten, en mer relevant fråga är varför de själva envisas med att välja extremister varje gång de ska rösta. Det blir konsekvenser av ett sådant agerande.

Lika illa med moderater, spelar ingen roll om moderater eller socialdemokrater sitter vid makten, de ljuger, hycklar lika mycket för folket, och kör på enligt den dolda agendan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in