• 1
  • 2
2019-05-11, 08:26
Medlem
Jag har jämt tänkt mig att "leva loppan" betyder något positivt, att man är rik, har roligt, hittar på upptåg osv. Sen stötte jag på en person som använde det för att beskriva ett fattigt leverne, att man lever på smulor, inte har råd med nåt och hankar sig fram.

Hur uppfattar ni termen?
Hur har ni hört det användas?
Om ni använder uttrycket, hur definierar ni det?
Citera
2019-05-11, 08:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Jag har jämt tänkt mig att "leva loppan" betyder något positivt, att man är rik, har roligt, hittar på upptåg osv. Sen stötte jag på en person som använde det för att beskriva ett fattigt leverne, att man lever på smulor, inte har råd med nåt och hankar sig fram.

Hur uppfattar ni termen?
Hur har ni hört det användas?
Om ni använder uttrycket, hur definierar ni det?

Leva loppan är att ständigt stöka och partaja. Inkomst spelar ingen roll.
Citera
2019-05-11, 08:38
Medlem
Svantevits avatar
Att leva loppan betyder att man festar och slösar, men man behöver inte vara så värst rik för att göra det, räcker att man har lite pengar som man bränner på nöjen. Personen som kopplade det till fattigdom var helt ute och cyklade
Citera
2019-05-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Att leva loppan betyder att man festar och slösar, men man behöver inte vara så värst rik för att göra det, räcker att man har lite pengar som man bränner på nöjen. Personen som kopplade det till fattigdom var helt ute och cyklade
Så enligt din definition kan personer i Lyxfällan anses "leva loppan", om dom är och festar och slösar?

Men jag funderar på tex "loppmarknad". Är det loppor som åsyftas, eller "lopp" som i "runda"/nåt man ska göra snabbt (tänk vasalopp)? "Loppor" som att möblerna och sakerna som säljs är loppbitna? För där har jag mest hört att det är "loppor" och sunkiga saker som menas. Vad är dina tankar om det?
Citera
2019-05-11, 09:14
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Om man lever på det lilla och det som är gratis, då kunde livet bli bra. Inget jobbande, inga räkningar. Bara glassa runt och vara. Ät när du är hungrig. Sov när du är trött.
Varför är vi så rädda för allt? Djuren svälter inte. Är inte du mer än ett djur?
Citera
2019-05-11, 09:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Loppa sig" kan betyda att lata sig. Det är nog den sortens lättja som åsyftas.med uttrycket.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...?programid=411
Citera
2019-05-11, 09:43
Medlem
butofcourses avatar
Man måste nog ha lite pengar för att leva loppan. Inte sällan har man läst rubriker om bankrånare etc "levde loppan på Rivieran"

Man slösar pengar på onödigt strunt i andras ögon, och lever som det är sin sista dag. Så uppfattar jag det.
Citera
2019-05-11, 10:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Exakt, och Wiki håller med:
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/leva_loppan
Och loppmarknad heter så för att de begagnade kläder som såldes där kunde ha loppor
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Loppmarknad
Citera
2019-05-11, 11:57
Medlem
Att leva loppan är synonymt med att festa, röja, parta, alltså att spendera "utan att tänka på morgondagen"

Exempel : Vi levde loppan på krogen i lördags ! (Vi festade, röjde, partade på krogen i lördags !) Det har inte så mycket att göra med hur mycket pengar som spenderades, mer att man öst på.

Däremot kan man inte säg att en person levde loppan bara för att han ägde en flashig lägenhet på Strandvägen i Sthlm, om personen däremot ofta har fester i lägenheten så kan man säg att han lever loppan i den lägenheten.

Man kan leva loppan på lånade pengar, på ärligt och oärligt intjänade pengar det har ingen betydelse. Det har ingen betydelse om man är rik eller fattig heller. Man kan leva loppan på en billig restresa till Teneriffa under en vecka, liksom man kan leva loppan under ett par månader i Monaco. Man lever däremot inte loppan om man sitter på balkongen på lyxhotellet i Monaco och läser en bok, man måste ut och röja...

Sedan att man ofta hör att någon levde loppan för rånpengar etc är mer för att sådana pengar är lättare att spendera än ärligt intjänade pengar.
Citera
2019-05-11, 16:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Man måste nog ha lite pengar för att leva loppan. Inte sällan har man läst rubriker om bankrånare etc "levde loppan på Rivieran"

Man slösar pengar på onödigt strunt i andras ögon, och lever som det är sin sista dag. Så uppfattar jag det.

Nej, hur mycket pengar man har är egalt. Man gör av med det man har helt enkelt om det så är en hundring eller hundratusen spelar ingen roll.
Citera
2019-05-11, 16:57
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, hur mycket pengar man har är egalt. Man gör av med det man har helt enkelt om det så är en hundring eller hundratusen spelar ingen roll.

Du lever inte loppan med 0 kr i fickan iaf.
Citera
2019-05-11, 17:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Du lever inte loppan med 0 kr i fickan iaf.

Jo, det kan man göra om någon bjuder.

Dessutom var frågeställningen i trådstarten om man måste vara rik, vilket man definitivt inte behöver vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in