2019-05-10, 20:25
Medlem
The-Johnnys avatar
Hej,
Jag ska sälja min bostadsrätt och har bestämt med min farbror om att köpa hans bostadsrätt. Dessvärre visste inte jag att han skulle sälja sin lägenhet så han har skrivit kontrakt med mäklare, därav måste han fullfölja avtalet och bekosta mäklarens arvode oavsett. Min farbrors mäklare vill ha 55 000 kr, vilket jag tycker är otroligt onödigt och orimligt med tanke på att mäklaren inte gjort/kommer göra särskilt mycket alls. Lägenheten publicerades på hemnet, och dagen efter tar personen ledigt i en vecka så vi kunde knappt nå mäklaren under publiceringstiden. Hursomhelst så vill jag minska på min förlust eftersom jag kommer sälja min lägenhet i stor förlust (köpte den när priserna var som högst), och eftersom jag kom överens med min farbror om ett bra pris på hans bostadsrätt, men ska också stå för mäklarens arvode så undrar jag om man kan göra avdrag för två mäklararvoden i deklarationen?
Citera
2019-05-10, 20:44
Medlem
Du kan bara göra avdrag för faktisk kostnad. Du får inget avdrag för en påhittad kostnad/arvode.
Citat:
undrar jag om man kan göra avdrag för två mäklararvoden i deklarationen?
Så svaret är nej.
Citera
2019-05-10, 20:46
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Du kan bara göra avdrag för faktisk kostnad. Du får inget avdrag för en påhittad kostnad/arvode.

Så svaret är nej.

Varför är det påhittat? Det är en faktisk kostnad som jag betalar.
Citera
2019-05-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny

Nja. Din farbror betalar ju den ena.
Citera
2019-05-10, 21:21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej,
Jag ska sälja min bostadsrätt och har bestämt med min farbror om att köpa hans bostadsrätt. Dessvärre visste inte jag att han skulle sälja sin lägenhet så han har skrivit kontrakt med mäklare, därav måste han fullfölja avtalet och bekosta mäklarens arvode oavsett. Min farbrors mäklare vill ha 55 000 kr, vilket jag tycker är otroligt onödigt och orimligt med tanke på att mäklaren inte gjort/kommer göra särskilt mycket alls. Lägenheten publicerades på hemnet, och dagen efter tar personen ledigt i en vecka så vi kunde knappt nå mäklaren under publiceringstiden. Hursomhelst så vill jag minska på min förlust eftersom jag kommer sälja min lägenhet i stor förlust (köpte den när priserna var som högst), och eftersom jag kom överens med min farbror om ett bra pris på hans bostadsrätt, men ska också stå för mäklarens arvode så undrar jag om man kan göra avdrag för två mäklararvoden i deklarationen?

Nej det går inte.

Nästa år kommer mäklaren deklarera åt din farbror och din mäklare deklarerar åt dej.

Då står avgifterna på respektive deklaration.

Mäklaren har ju också en egen deklaration att skicka in och den måste stämma överens med din och din farbrors deklaration.
Citera
2019-05-11, 08:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ja, det är en faktisk kostnad, men det är ju din farbror som betalar när han säljer.

Vad ni har för deal om att du ska ersätta honom för det har inte med saken att göra. Förstår inte ens varför du ska betala hans mäklararvode.
Citera
2019-05-11, 11:32
Medlem
Avtal med mäklare brukar väl vara tidsbegränsade? Kan ni inte bara vänta tills avtalet gått ut?
Citera
2019-05-11, 12:00
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Avtal med mäklare brukar väl vara tidsbegränsade? Kan ni inte bara vänta tills avtalet gått ut?

Ja, tror det är lag på max tre månader...
Citera
2019-05-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, tror det är lag på max tre månader...

Annars står det ju i kontraktet som din farbror skrivit på.

Även om mäklaren står fast vid att kontraktet ska gälla så tycker jag att ni ska försöka pruta. Det blir ju inga visningar eller budgivning att ta hand om. Tyvärr har mäklaren redan dragit på sig kostnader för fotografering och utformningen av annonsen, annars brukar den biten gå ganska lätt att deala bort.

Din farbror bör också ta upp i förhandlingen att han är missnöjd med att mäklaren inte varit anträffbar första veckan precis när annonsen gick upp.

Vet en som prutade bort halva arvodet när de sålde själva, men då hade mäklaren misskött sig så illa att säljarna själva hade fått både fotografera (fotografen dök inte upp på avtalad tid pga blev aldrig bokad av mäklaren) och skriva alla texter (pga det blev aldrig gjort av mäklaren), plus att annonsen i lokaltidningen inte gått till tryck ännu.
Senast redigerad av lajm 2019-05-11 kl. 13:21.
Citera
2019-05-12, 18:02
Medlem
The-Johnnys avatar
Avtalet min farbror skrivit med mäklaren tog slut för två månader sen, vi ska nog säga upp avtalet för det finns trots allt en uppsägningstid på 10 dagar.
Citera
2019-05-12, 18:30
Medlem
Citat:
Avtalet min farbror skrivit med mäklaren tog slut för två månader sen, vi ska nog säga upp avtalet för det finns trots allt en uppsägningstid på 10 dagar.

Jamen dåså. Tio dagar kan ni ju vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in