2019-05-10, 18:28
Medlem
Mullrets avatar
Läste en artikel om Mons Kallentoft i DI i morse. Intressant artikel.
Sedan kom Malou klockan 1000 och hade en lång intervju.
Kollade vilket utgivande förlag för boken som Mons skrivet.

Allt under samma hatt, Bonnier.

DI, TV4 samt förlag. Samma ägare. Trovärdigheten är noll. Även om författaren är bra, så sjunker hans trovärdighet när media pratar i egen sak och vinning.
Citera
2019-05-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Läste en artikel om Mons Kallentoft i DI i morse. Intressant artikel.
Sedan kom Malou klockan 1000 och hade en lång intervju.
Kollade vilket utgivande förlag för boken som Mons skrivet.

Allt under samma hatt, Bonnier.

DI, TV4 samt förlag. Samma ägare. Trovärdigheten är noll. Även om författaren är bra, så sjunker hans trovärdighet när media pratar i egen sak och vinning.

Han skriver väl böcker och vill göra reklam för sin bok? Det är väl win-win för alla inblandade?

Nu vet jag inte vilken bok du syftar på men han brukar väl skriva deckare?

Fattar inte riktigt vad du menar faktiskt.
Citera
2019-05-10, 19:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Han skriver väl böcker och vill göra reklam för sin bok? Det är väl win-win för alla inblandade?

Nu vet jag inte vilken bok du syftar på men han brukar väl skriva deckare?

Fattar inte riktigt vad du menar faktiskt.

Menar att Bonniers eget förlag får gratisreklam av tv4 och DI. Borde varit en banner precis som i annonserna som visar det är " Reklam " då det är reklam för lyfta sin egen produkt.

Tv4 och DI missar att berätta det är deras eget förlag.

Annat exempel. Om Volvo ägde DN och DN skriver att Volvos bilar är de enda som duger...
Senast redigerad av Mullret 2019-05-10 kl. 19:53.
Citera
2019-05-10, 19:55
Medlem
Citat:
Menar att Bonniers eget förlag får gratisreklam av tv4 och DI. Borde varit en banner precis som i annonserna som visar det är " Reklam " då det är reklam för lyfta sin egen produkt.

Och vad har det med saken att göra? Bonniers är väl ett vinstdrivande företag?
Jag hade inte ens haft problem med det om nån i Bonniersläkten hade skrivit boken, men nu har de inte det.

Du kommer se och höra honom göra reklam i i både radio och Tv program som inte hör till Bonnier.
Citera
2019-05-10, 19:56
Medlem
Citat:

Annat exempel. Om Volvo ägde DN och DN skriver att Volvos bilar är de enda som duger...

Men DN/Bonnier påstår ju inte att Volvos bilar är de enda som duger bara för att de gör reklam för en egen bil?
Citera
2019-05-11, 00:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Och vad har det med saken att göra? Bonniers är väl ett vinstdrivande företag?
Jag hade inte ens haft problem med det om nån i Bonniersläkten hade skrivit boken, men nu har de inte det.

Du kommer se och höra honom göra reklam i i både radio och Tv program som inte hör till Bonnier.
Att bonnierkoncernen i sina egna kanaler gör reklam för sina egna produkter under sken av att det är journalism är inte okej. Skulle vilja kalla det TS beskriver för förtäckt reklam, och inte konsumentupplysning eller journalism. Att de talar om andra författare och böcker gör det inte bättre - snarare tvärtom då det ger intryck av att de är seriös media. Smart, faktiskt, att man smyger in sin egen författare bland en massa andra.

Dessutom skriver han dåliga deckare.

P.S. du är väl inte Mons eller nån från Bonnier?
Citera
2019-05-11, 10:17
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Under flera år skrev jag rese- och gastronomijournalistik tidningar som Gourmet, SAS Seasons Magazine, Veckans Affärer och Icon Magazine.

Läs dem under Reportage

Under 2008 skrev jag krönikor för Veckans Affärer om mina restaurangbesök världen över.
http://www.kallentoft.com/pages.aspx?r_id=43181

Veckans Affärer och Icona Magazine ägs av Bonnier.
Citera
2019-05-11, 13:15
Medlem
Citat:
Jag har inte sett programmet, har de påstått han hans bok är den enda som duger?
Citera
2019-05-11, 17:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Jag har inte sett programmet, har de påstått han hans bok är den enda som duger?

Du missar poängen. Media skall inte vara en kanal för marknadsföring av egna produkter.

Ifall SVT skulle göra reklam för enbart Socialdemokraterna varje timme, skulle det vara ok? Lyfta partiet till skyarna ... ingen kritik utan bara lovord?

Som i Italien där Berlusconi styr media?
Citera
2019-05-11, 18:26
Medlem
Svea.Folks avatar
Egentligen borde det vara samma regler för den typen av partsinlagor som gäller för sponsrade youtuber-videos och sponsrade blogginlägg.

Men Bonnier är ju makten, så de klarar sig oftast undan kritik.
Citera
2019-05-11, 20:31
Medlem
Citat:
Du missar poängen. Media skall inte vara en kanal för marknadsföring av egna produkter.

Ifall SVT skulle göra reklam för enbart Socialdemokraterna varje timme, skulle det vara ok? Lyfta partiet till skyarna ... ingen kritik utan bara lovord?

Som i Italien där Berlusconi styr media?
Nu är inte SVT (har en hel del åsikter om SVT, men det lämnar vi till en annan gång) och TV4 samma sak. Men jag styr gärna vad jag gör reklam för i mina kanaler själv, utan inblanding av pappa staten. Därför kan jag inte heller kritisera TV4 för det.

Jag kan välja att inte titta på det, men jag tänker inte lägga mig i vad de väljer att visa. Precis som jag förväntar mig att ingen lägger sig i vad jag gör. Behöver inte vara svårare än så.

Men mitt första inlägg påpekar bara att du jämför äpplen och päron, vilket du precis gjorde igen (SVT/TV4).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in