Citat:
Ursprungligen postat av
Silvermoon
Bostadsbytartankar.
Överväger att uppgradera till en större och fräschare lägenhet och väger mellan att köpa och hyra.
Oavsett vad jag gör så blir månadskostnaden ungefär den samma, runt 9 tusen enligt de intressanta lägenheter jag hittar i min stad idag.
Hyreskostnaden lär dock öka i framtiden samtidigt som ränte- och amorteringskostnader sjunker(om räntan ligger kvar) allt eftersom jag betalar av. Å andra sidan så lär väl räntan snarare öka de närmsta åren och jag kommer gissningsvis att vilja göra vissa investeringar i lägenheten såvida jag inte hittar någon ny eller nyrenoverad. Plus eventuella akuta utgifter.
Dessutom måste jag lägga minst 200 tusen i insats i lägenheten som jag annars hade kunnat göra roliga saker för...
I det längsta loppet är köp säkert bättre, men ur ett kort och medellångt perspektiv känns det inte jätteattraktivt.
Missar jag något?
Allmänna råd?
Min uppfattning är egentligen att om du vet att du ska flytta inom kanske 1-4 år är hyreslägenhet ett utmärkt val. På en sådan kort tid är risken med en BR stor, i och med att priserna kan variera stort. Ska du bo i 10+ år är bostadsrätt oftast ett bättre val, givet att du har utrymme i ekonomin att hantera räntesvängningar.
I perioden 4-10 år kan man argumentera åt båda hållen.
En fördel med en bostadsrätt är att du har mycket större utrymme för att anpassa ditt boende till hur du vill ha det. Det behöver inte kosta så mycket att renovera en bostadsrätt (förutom badrum och kök som gärna blir hyfsat dyrt) om du gör mycket själv. Ska du ha en nyrenoverad hyresrätt är avgiften oftast markant högre.