• 1
  • 2
2019-05-10, 16:12
Medlem
Silvermoons avatar
Bostadsbytartankar.

Överväger att uppgradera till en större och fräschare lägenhet och väger mellan att köpa och hyra.

Oavsett vad jag gör så blir månadskostnaden ungefär den samma, runt 9 tusen enligt de intressanta lägenheter jag hittar i min stad idag.

Hyreskostnaden lär dock öka i framtiden samtidigt som ränte- och amorteringskostnader sjunker(om räntan ligger kvar) allt eftersom jag betalar av. Å andra sidan så lär väl räntan snarare öka de närmsta åren och jag kommer gissningsvis att vilja göra vissa investeringar i lägenheten såvida jag inte hittar någon ny eller nyrenoverad. Plus eventuella akuta utgifter.

Dessutom måste jag lägga minst 200 tusen i insats i lägenheten som jag annars hade kunnat göra roliga saker för...

I det längsta loppet är köp säkert bättre, men ur ett kort och medellångt perspektiv känns det inte jätteattraktivt.

Missar jag något?
Allmänna råd?
Citera
2019-05-10, 16:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Bostadsbytartankar.

Överväger att uppgradera till en större och fräschare lägenhet och väger mellan att köpa och hyra.

Oavsett vad jag gör så blir månadskostnaden ungefär den samma, runt 9 tusen enligt de intressanta lägenheter jag hittar i min stad idag.

Hyreskostnaden lär dock öka i framtiden samtidigt som ränte- och amorteringskostnader sjunker(om räntan ligger kvar) allt eftersom jag betalar av. Å andra sidan så lär väl räntan snarare öka de närmsta åren och jag kommer gissningsvis att vilja göra vissa investeringar i lägenheten såvida jag inte hittar någon ny eller nyrenoverad. Plus eventuella akuta utgifter.

Dessutom måste jag lägga minst 200 tusen i insats i lägenheten som jag annars hade kunnat göra roliga saker för...

I det längsta loppet är köp säkert bättre, men ur ett kort och medellångt perspektiv känns det inte jätteattraktivt.

Missar jag något?
Allmänna råd?

Min uppfattning är egentligen att om du vet att du ska flytta inom kanske 1-4 år är hyreslägenhet ett utmärkt val. På en sådan kort tid är risken med en BR stor, i och med att priserna kan variera stort. Ska du bo i 10+ år är bostadsrätt oftast ett bättre val, givet att du har utrymme i ekonomin att hantera räntesvängningar.

I perioden 4-10 år kan man argumentera åt båda hållen.

En fördel med en bostadsrätt är att du har mycket större utrymme för att anpassa ditt boende till hur du vill ha det. Det behöver inte kosta så mycket att renovera en bostadsrätt (förutom badrum och kök som gärna blir hyfsat dyrt) om du gör mycket själv. Ska du ha en nyrenoverad hyresrätt är avgiften oftast markant högre.
Citera
2019-05-10, 16:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Bostadsbytartankar.

Missar jag något?
Allmänna råd?

Köpa är alltid bättre än att hyra då du bealar till dig själv vid köp, men till någon annan vid hyra. Hyra är alltid bara bortkastade pengar när det väl ska flyttas.
Citera
2019-05-10, 16:48
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Köpa är alltid bättre än att hyra då du bealar till dig själv vid köp, men till någon annan vid hyra. Hyra är alltid bara bortkastade pengar när det väl ska flyttas.

Betalar till mig själv gör jag bara om jag någon gång i framtiden "cashar ut" och slutar bo i bostadsrätt.
Annars betalar jag till den som ärver mig och eftersom jag inte har några planer på att skaffa barn så känns det rätt onödigt att tänka på det.

Men visst, om jag köper nu och bor i bostadsrätt i 20-30 år och sen flyttar till hyresrätt igen så har jag massa pengar då. Om jag inte dött innan dess vill säga, det vet man ju inte.
Citera
2019-05-10, 16:53
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Min uppfattning är egentligen att om du vet att du ska flytta inom kanske 1-4 år är hyreslägenhet ett utmärkt val. På en sådan kort tid är risken med en BR stor, i och med att priserna kan variera stort. Ska du bo i 10+ år är bostadsrätt oftast ett bättre val, givet att du har utrymme i ekonomin att hantera räntesvängningar.

I perioden 4-10 år kan man argumentera åt båda hållen.

En fördel med en bostadsrätt är att du har mycket större utrymme för att anpassa ditt boende till hur du vill ha det. Det behöver inte kosta så mycket att renovera en bostadsrätt (förutom badrum och kök som gärna blir hyfsat dyrt) om du gör mycket själv. Ska du ha en nyrenoverad hyresrätt är avgiften oftast markant högre.

Bra sammanfattning av pros and cons!
Citera
2019-05-10, 17:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Bra sammanfattning av pros and cons!

Håller inte med. Så där resonerar bara negativa personer. Risker hit och dit.

Jag har köpt och sålt bostadsrätter på halvårsintervall med 25% vinst. Hur hämtar man hem det på en hyresrätt?
Citera
2019-05-10, 18:30
Medlem
KetchupJudes avatar
Köpa är alltid bättre, bara trash som hyr vanligtvis - eller så har man en jävligt uppenbar och välkalkylerad anledning till att man hyr, t ex att man inte tänkte bli långvarig utan ska jobba utomlands längre perioder av livet.
Citera
2019-05-10, 19:51
Medlem
-Emmanuels avatar
Har du råd så skulle jag säga att det är det bättre att köpa. Du bestämmer över ditt hem och investerar ditt kapital inför framtiden.
Citera
2019-05-11, 23:16
Medlem
En annan skillnad värd att beakta - om du hyr riskerar du ofta att hamna i lite mer sunkiga områden med störiga grannar/psykfall och folk som i allmänhet inte bryr sig om sin omgivning. Jag talar av egen lång erfarenhet...
Citera
2019-05-12, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Köpa är alltid bättre, bara trash som hyr vanligtvis - eller så har man en jävligt uppenbar och välkalkylerad anledning till att man hyr, t ex att man inte tänkte bli långvarig utan ska jobba utomlands längre perioder av livet.

Är jag "trash" som äger men önskar hyra? Vill bo smått. Önskar jag fick bo i östeuropa istället för i Sverige.
Citera
2019-05-12, 17:36
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Jag har köpt och sålt bostadsrätter på halvårsintervall med 25% vinst. Hur hämtar man hem det på en hyresrätt?

Undrar var du köper de bostadsrätterna i sådana fall... Antar att du köper något halvsunkigt och renoverar upp det? För att bara köpa en bostadsrätt och sälja för 25% högre pris ett halvår senare funkar inte längre. Det var en fin period för ett par år sedan men fastighetspriserna i Sverige har absolut inte stigit så mycket som du föreslår de senaste åren. De jag känner som följt din strategi på senare dagar har snarare förlorat pengar i slutändan.
Citera
2019-05-12, 18:45
Medlem
Citat:

Absolut, men vad hjälper det som redan har varit inför framtiden? Det är ju inte en försäkring direkt.

Förövrigt plockar man hem vinsten genom att investera det som annars hade varit kontantinsats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in