• 1
  • 2
2019-05-10, 12:35
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Som rubriken lyder; min x-sambo har efter försäljning av annan bostad och lite arv fått pengar över - ca. 750 000. Just nu har hon dessa bara på ett vanligt lönekonto. Vad skall hon göra med dessa för att få bra, behöver inte vara bäst avkastning, för det är oftast blå dunster. En stabil avkastning eller bara att hon inte tappar en massa penningar på valutafallet som pågått en tid nu.

Hon har en insatslägenhet som inte är betald till fullo - skall hon betala av hela denna? Är väl en 400 000 kvar på denna. Skall hon sats på andra valutor, aktier, fonder, guld, ädelstenar eller vad fasiken skall hon göra? Jag är inte man nog att hjälpa henne med detta, tyvärr - så jag ber expertisen på Flashback om hjälp.

Shoot!
Citera
2019-05-10, 12:43
Medlem
AngelsKit-V.47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder; min x-sambo har efter försäljning av annan bostad och lite arv fått pengar över - ca. 750 000. Just nu har hon dessa bara på ett vanligt lönekonto. Vad skall hon göra med dessa för att få bra, behöver inte vara bäst avkastning, för det är oftast blå dunster. En stabil avkastning eller bara att hon inte tappar en massa penningar på valutafallet som pågått en tid nu.

Hon har en insatslägenhet som inte är betald till fullo - skall hon betala av hela denna? Är väl en 400 000 kvar på denna. Skall hon sats på andra valutor, aktier, fonder, guld, ädelstenar eller vad fasiken skall hon göra? Jag är inte man nog att hjälpa henne med detta, tyvärr - så jag ber expertisen på Flashback om hjälp.

Shoot!
Investera i Forex
Citera
2019-05-10, 12:44
Medlem
1-Rensa krediter och liknande

2-Betala av en del av bolånet men framförallt använda pengarna som påtryckningsmedel till att sänka bolåneräntan.

3-Planera så att hon inte åker på en skattesmäll om nåt år. Det är inte kul att investera/betala av en massa och sen åka på en 30% skatt året efter. Lika bra att räkna in sånt nu och planera för att minimera den vinsten på bästa möjliga sätt.

4-Buffert

5-SEN kommer ev sparande i nåt, tex fonder.
Citera
2019-05-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelsKit-V.47
Investera i Forex

Kan du förklara lite mer utförligt?
Citera
2019-05-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
1-Rensa krediter och liknande

2-Betala av en del av bolånet men framförallt använda pengarna som påtryckningsmedel till att sänka bolåneräntan.

3-Planera så att hon inte åker på en skattesmäll om nåt år. Det är inte kul att investera/betala av en massa och sen åka på en 30% skatt året efter. Lika bra att räkna in sånt nu och planera för att minimera den vinsten på bästa möjliga sätt.

4-Buffert

5-SEN kommer ev sparande i nåt, tex fonder.

1. Ja, låter sunt och smart!

2. Hur mycket skall hon betala av då? Du menar att hon skall säga att hon funderar på att byta bank och vad de då kan göra med bolånet, eller?

3. Tror hon redan betalt in vinsten detta år. Eller, i alla fall sparat denna summan på ett separat konto.

4. Hur mycket? 100 000? Med tanke på hur SEK sjunker så skall hon kanske ha bufferten i en annan valuta?

5. Finns dessa fonder, eller vad det var, kvar där man satsade en viss summa och låste dessa och så dubblades dessa efter en femårsperiod, eller något sådant?
Citera
2019-05-10, 13:09
Medlem
SYSTEMexes avatar
lades häromdagen ut en artikel om detta på en blogg

https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/

läsvärd
Citera
2019-05-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
lades häromdagen ut en artikel om detta på en blogg

https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/

läsvärd

Skall kolla denna - även om den är ganska mycket sponsrad så finns det matnyttiga tips ändå, märker jag efter att ha läst bara början - tack!
Citera
2019-05-10, 13:23
Medlem
Citat:
Skall kolla denna - även om den är ganska mycket sponsrad så finns det matnyttiga tips ändå, märker jag efter att ha läst bara början - tack!

Gillar deras podd.
Citera
2019-05-10, 14:18
Bannlyst
Gör sej skuldfri, är det bästa.
Citera
2019-05-10, 14:27
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Shoot!

Jag skulle säga att innan du tar emot någons tips så bör exet ha svaret på följande frågor:

1. Hur länge har hon tänkt spara pengarna? 1 år? 5 år? 20 år?
2. Hur resonerar hon kring risk? Är hon okej att den investerade summan t.ex. sjunker ett tiotal procent om summan långsiktigt kommer t.ex. dubbleras i värde?
3. Vad har hon tänkt använda pengarna till?
4. Hur ser hennes situation ut om bostaden sjunker med t.ex. 30% i värde samtidigt som räntan går upp till 5-6%?

Innan ni svarat på frågorna ovan så bör ni inte ta tips av någon alls, för ingen kan ge er ett bra råd utan att åtminstone ha svaret på ovanstående frågor.
Citera
2019-05-10, 14:57
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Gör sej skuldfri, är det bästa.

Detta!

Klipp hela bolånet! Bästa garanterade avkastningen hon kan få, per definition.

Allt annat innebär en viss risk,

Sen, in i en bra ISK, t ex hos Avanza. Plättlätt att köpa lite fonder och aktier i den.
Citera
2019-05-10, 15:12
Bannlyst
Blir man sjuk eller likande, så är skuldfrihet.

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Detta!

Klipp hela bolånet! Bästa garanterade avkastningen hon kan få, per definition.

Allt annat innebär en viss risk,

Sen, in i en bra ISK, t ex hos Avanza. Plättlätt att köpa lite fonder och aktier i den.
livsutvid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in