2006-03-02, 12:13
Medlem
Hittade inget annat forum i vilket tråden skulle passa, så jag postar här.

Till en början kanske jag ska presentera mig, jag är filmfotograf. Sådär

På senare tid har jag börjat fundera över hur man skulle kunna ersätta/komplettera den vanliga kranutrustning vi brukar använda oss av vid diverse åkningar. Lösningen var lika självklar som (kanske) idiotisk. En radiostyrd helikopter, givetvis! Min kunskap inom detta område är inte den största, därför vänder jag mig till er som vet något om saken.

Mina frågor är som följer:
*Finns det överhuvudtaget någon helikopter som skulle orka lyfta en lättare filmkamera (typ Arricam Lite på ca 5kg + magasin)?
*Säljs helikoptrar av någon butik i Stockholmsområdet?
*Kan man flyga någorlunda centralt utan störningar?
*Hur lång räckvidd från radion har de bästa mottagarna?
*Kommer det här att fungera?!

Tack på förhand!
Citera
2006-03-02, 12:15
Medlem
1911a1s avatar
www.megamods.se har radiostyrda helikoptrar men jag tror nog inte att dom orkar lyfta 5+ kg.
Citera
2006-03-02, 12:34
Medlem
Ja, där fanns ju några fast alla hade ju eldrift. Har sett riktigt stora bränsledrivna maskiner från något företag som heter Kysho, är de representerade i Stockholm?

Tack för ett snabbt svar, förresten!
Citera
2006-03-02, 12:46
Medlem
cocksuckers avatar
Roffes modellflyg säljer Kyoshos grejer, ligger på Upplandsgatan. Snacka med dem, de borde ju ha koll.

Men att tänka på är ju att det inte är världens lättaste att flyga en radiostyrd helikopter, det kräver mkt träning för och få den och göra som man vill.
Citera
2006-03-02, 12:55
Medlem
glyos avatar
Det går helt klart och har använts vid ett antal tillfällen dock ska du tänka på att bilden knappast blir bra. Detta måste ett gyro av något slags användas och siffrorna stiger då rejält
Citera
2006-03-02, 13:30
Medlem
Vardons avatar
Gyro har du väl på de flesta helikoptrar... Jag skulle rekommendera att du går i en tidningsaffär och köper tex ett nummer av "Modellflygnytt" en mkt bra tidning med många annonser och liknande. Förr fanns i alla fall "Söders RC-hobby" som var mkt bra. Minns exakt var den låg men en kvalificerad gissning är söder :-)

Att fotografera från helikopter är nog inga som helst problem. Lyfta 5 kg går säkert oxå om man har en kraftig pryl. Lite problem som jag ser dock...

Behövs nån slags trådlös bildöverföring kanske för att se vad man fotar
Krävs en gansak erfaren pilot för att klara att hålla den still för att inte få rörelse oskärpa och liknande.

Och vad menar du med att flyga centralt utan störningar, inga problem för en erfaren pilot att plocka upp en helikopter mellan hus och se. Det som blir problem är sikt att kunna se den mellan hus och vad grannar och polis säger. Går säkert att söka tillstånd för det så är det inga problem men då behöver man mycket framförhållning.

Räckvidd, gammal tumregel är att räckvidden är ungefär så länge som du ser maskinen och när du inte ser den längre har du större problem än så

Kom även ihåg att de är ganska väderkänsliga, blåst och liknande funkar inte så bra.
Citera
2006-03-02, 14:24
Medlem
Christer ps avatar
Tror att du ska börja med att skippa din 5kg kamera om du inte vill lägga sjukt mycket pengar på en helikopter som orkar bära den!
Mitt förslag är att köpa en wlan kamera självklar så lätt som möjligt och strippa den så mycket det bara går. Återstår att ordna ström försörjning vilket inte är speciellt svårt att bygga.
Tror faktiskt att det är ett ganska lätt projekt bara du dumpar din 5kg klump!
Citera
2006-03-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Tror att du ska börja med att skippa din 5kg kamera om du inte vill lägga sjukt mycket pengar på en helikopter som orkar bära den!
Mitt förslag är att köpa en wlan kamera självklar så lätt som möjligt och strippa den så mycket det bara går. Återstår att ordna ström försörjning vilket inte är speciellt svårt att bygga.
Tror faktiskt att det är ett ganska lätt projekt bara du dumpar din 5kg klump!

Hehe, det är inte bara att "dumpa" min "5kg klump" och skaffa en WLAN kamera iom att Svensk Filmindustri gärna ser samma kvalité genom hela filmen, och en webkamera är inte något som ens ska försöka att tävla mot en fullfjädrad 35mm-kamera. Men tack ändå, kan ju vara nåt att leka med på fritiden.
Citera
2006-03-02, 14:35
Medlem
Megaforces avatar
Skall man upp i så höga vikter så bör man nog fundera på en blimp istället. T.ex http://www.southernballoonworks.com/ håller på med en radiostyrd blimp för utomhusbruk och som verkar kunna lyfta 5 kilo.

(I USA används ofta sådana på arenor och de släpper ut reklam mm över publiken)
Citera
2006-03-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Behövs nån slags trådlös bildöverföring kanske för att se vad man fotar
Krävs en gansak erfaren pilot för att klara att hålla den still för att inte få rörelse oskärpa och liknande.

Och vad menar du med att flyga centralt utan störningar, inga problem för en erfaren pilot att plocka upp en helikopter mellan hus och se. Det som blir problem är sikt att kunna se den mellan hus och vad grannar och polis säger. Går säkert att söka tillstånd för det så är det inga problem men då behöver man mycket framförhållning.

Räckvidd, gammal tumregel är att räckvidden är ungefär så länge som du ser maskinen och när du inte ser den längre har du större problem än så

Kom även ihåg att de är ganska väderkänsliga, blåst och liknande funkar inte så bra.

Jo, jag tänkte använda kamerans standard-IVS och till den koppla en trådlös B-fotomonitor precis som när man jobbar med kameran på marken.

När det gäller stabiliteten ska jag höra med kameratillverkaren och eventuellt P+S Technik ifall de kan bygga ihop en customlösning som är relativt vibrationsfri. Och naturligtvis måste man öva en hel jäkla massa innan man fått kläm på själva flygningen, det är vad sommaren är till för

Med flyga centralt menar jag flyga i centrala Stockholm och liknande, mellan byggnader över gator, in i gränder, genom tunnlar m.m., sådant som är omöjligt med vanlig helikopter och som skulle vara svårt att göra med kran/dolly. Monitorn blir ju dessutom som en slags vindruta när man inte ser själva helikoptern. När jag tänker på störningar tänker jag på elektriska signaler med samma våglängd som signalerna mellan radio och helikopter som kanske kan störa ut styrsignalerna vilket resulterar i olycka.
Citera
2006-03-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Skall man upp i så höga vikter så bör man nog fundera på en blimp istället. T.ex http://www.southernballoonworks.com/ håller på med en radiostyrd blimp för utomhusbruk och som verkar kunna lyfta 5 kilo.

(I USA används ofta sådana på arenor och de släpper ut reklam mm över publiken)

En blimp vore ju fint, men knappast lämpligt där hastigheten och smidigheten är avgörande
Citera
2006-03-02, 16:27
Medlem
Vardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilTac

Med flyga centralt menar jag flyga i centrala Stockholm och liknande, mellan byggnader över gator, in i gränder, genom tunnlar m.m., sådant som är omöjligt med vanlig helikopter och som skulle vara svårt att göra med kran/dolly. Monitorn blir ju dessutom som en slags vindruta när man inte ser själva helikoptern. När jag tänker på störningar tänker jag på elektriska signaler med samma våglängd som signalerna mellan radio och helikopter som kanske kan störa ut styrsignalerna vilket resulterar i olycka.

Den självklara lösningen är självklart radiostyrd modellballong, de löser alla problem :-) och är mycket vackrare än blimpar och annat bråte :-) www.modelballoon.com

Spontant låter det som ett roligt projekt... :-) Vad det gäller störningar så är flygblandet (35 MHz) reserverat för just flyg och där ska det inte vara annat än just modellflyg. Dock kan det ju finnas andra modellflygare i närheten och då blir det konflikt vilket brukar resultera i ganska ordentliga kracher för båda inblandade :-)

Att flyga i gränder och liknande är nog inga problem men man får nog se till att det är folktomt. och således genom tunnlar och dylikt med. Dock skulle jag vilja påstå att det krävs en hel del och mycket övning. Det brukar ta lång tid att kunna håvra och landa från låghöjd utan att slå sönder någonting.

Nej jag skulle rekommendera dig att du söker på modellflygklubbar i stockholmsområdet och kontaktar nån där och försöker övertala en som redan är mkt duktig på att flyga att flyga åt dig. Kan tänka mig att det finns en hel del som kan gilla iden att få göra avancerad flygningar och nån annan som betalar när man dammar in i en vägg :-)

För jag tror inte du kommer att kunna göra så mycket annat i sommar om du ska lära dig flyga på det viset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in