• 1
  • 2
2019-05-09, 22:45
Medlem
Som rubriken lyder.
Vi i Sverige har under det senaste seklet sett oss som förkämpar för den sanna demokratin och säkerheten runt denna. Vi i Sverige har en historia av att peka finger och att alltid försöka vara "bäst i klassen" vad det gäller det mesta.
Där av min stora förundran.

Häromdagen var jag och förtidsröstade till EU-valet.
Jag tog mig till biblioteket som var uppsatt på mitt röstkort som förtidsröstningslokal (därför att jag kommer att befinna mig utomlands på valdagen).
Uppenbarligen har man tagit åt sig av kritiken från förra valet, då någon/några kritiserade att valsedlarna låg öppet så att andra kunde se vad man tog för valsedel (vilket i min värld ej är ett problem, vill man ej skylta med vad man röstar på så tar man bara en sedel från varje parti).

Jag gjorde mitt val, gick in bakom skärmen och stoppade ned valsedeln i valkuvertet.
Gick sedan fram till valförrättarna (eller vad de nu kallas) och legitimerade mig, räckte fram mitt röstkort och kuvertet med min valsedel.
Döm om min förvåning när de tog fram ett nytt större kuvert, där de stoppade ned mitt kuvert med valsedel tillsammans med mitt röstkort klistrade igen och lade på valurnan.

Jag framförde min kritik till personerna som satt där:
Men vänta nu lite, hur blir det med min anonymitet när ni sammanfogar min valsedel med mitt namn och personnummer i samma kuvert?
-Ja, men det är för att det skall komma till rätt valdistrikt...
-Men om någon nu vill, så kan de nu öppna mitt valkuvert och se vad jag röstat på och koppla ihop det med min identitet utan att jag får vetskap om det?
-Det är såhär det fungerar...

Enligt min åsikt lämnar svenska val en hel del övrigt att önska!
Vad anser ni Flashbackexperter om det svenska systemet gällande förtidsröstning?
Citera
2019-05-09, 22:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Som rubriken lyder.
Vi i Sverige har under det senaste seklet sett oss som förkämpar för den sanna demokratin och säkerheten runt denna. Vi i Sverige har en historia av att peka finger och att alltid försöka vara "bäst i klassen" vad det gäller det mesta.

Jag tog mig till biblioteket som var uppsatt på mitt röstkort som förtidsröstningslokal (därför att jag kommer att befinna mig utomlands på valdagen).
Uppenbarligen har man tagit åt sig av kritiken från förra valet, då någon/några kritiserade att valsedlarna låg öppet så att andra kunde se vad man tog för valsedel (vilket i min värld ej är ett problem, vill man ej skylta med vad man röstar på så tar man bara en sedel från varje parti).

Jag gjorde mitt val, gick in bakom skärmen och stoppade ned valsedeln i valkuvertet.
Gick sedan fram till valförrättarna (eller vad de nu kallas) och legitimerade mig, räckte fram mitt röstkort och kuvertet med min valsedel.
Döm om min förvåning när de tog fram ett nytt större kuvert, där de stoppade ned mitt kuvert med valsedel tillsammans med mitt röstkort klistrade igen och lade på valurnan.

Men vänta nu lite, hur blir det med min anonymitet när ni sammanfogar min valsedel med mitt namn och personnummer i samma kuvert?
-Men om någon nu vill, så kan de nu öppna mitt valkuvert och se vad jag röstat på och koppla ihop det med min identitet utan att jag får vetskap om det?

Vad anser ni Flashbackexperter om det svenska systemet gällande förtidsröstning?

Du har rätt i din observation. Det här är en klar brist.

Dom har rätt i sitt svar. Det är så här det fungerar.

Jag håller med, vi borde göra något bättre.
Citera
2019-05-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du har rätt i din observation. Det här är en klar brist.

Dom har rätt i sitt svar. Det är så här det fungerar.

Jag håller med, vi borde göra något bättre.

Det är ett ynkligt dåligt system!
Speciellt när landet slår sig för bröstet om att värna demokratin.
Citera
2019-05-09, 23:09
Medlem
Föreslå gärna ett bättre system som låter dig rösta godtyckligt antal gånger men bara räkna din sista röst! Sedan så förstår du varför man lägger ihop röstkort + röst och markerar tiden. Alla utom sista rösten öppnas aldrig.
Citera
2019-05-09, 23:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashVaxel
Föreslå gärna ett bättre system som låter dig rösta godtyckligt antal gånger men bara räkna din sista röst! Sedan så förstår du varför man lägger ihop röstkort + röst och markerar tiden. Alla utom sista rösten öppnas aldrig.
Fast varför ska man kunna rösta fler gånger egentligen. Borde ju räcka med en gång. Dock kvarstår problemet med att rösten ska till rätt valdistrikt.
Citera
2019-05-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashVaxel

Varför skall du få rösta flera gånger?
Citera
2019-05-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast varför ska man kunna rösta fler gånger egentligen. Borde ju räcka med en gång. Dock kvarstår problemet med att rösten ska till rätt valdistrikt.

Vilket enkelt löses med att stället där man förtidsröstar har valurnor för varje distrikt och helt enkelt stoppar valkuvertet i rätt urna.
Citera
2019-05-10, 00:18
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Vilket enkelt löses med att stället där man förtidsröstar har valurnor för varje distrikt och helt enkelt stoppar valkuvertet i rätt urna.
Jag antar att du vet hur många valdistrikt det finns i sverige?
Citera
2019-05-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag antar att du vet hur många valdistrikt det finns i sverige?
Jag antar att du vet hur många förtidsröstningsinrättningar det finns?

Jag tillhör en (som alla andra, ett valdistrikt) och kunde förtidsrösta på 3st ställen, jag antar att det kanske skulle innebära att det på varje förtidsröstningsställe skulle behövas kanske 5-6st olika urnor.
Inte allt för svårt att välja mellan...?
Citera
2019-05-10, 00:33
Medlem
ingen fara ts.ingen skiter i vad du rösta på!
så rösta på den hjärtat känner för!
Citera
2019-05-10, 00:37
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder.

de måste ju veta var de ska skicka kommunistiska thugs, vilken adress du har. så länge du har samma åsikt som en moderator...eh förlåt som en politiker är det helt ok. har du en annan fråga.eh jag menar åsikt ska du kämpas ned.
Citera
2019-05-10, 00:41
Medlem
Gud-Runars avatar
"I en lokal för förtidsröstning finns det ingen röstlängd att pricka av att du har röstat. Dina valkuvert skickas därför tillsammans med röstkortet till din vallokal på valdagen.

I vallokalen prickas du av i röstlängden och röstkortet skiljs från valkuvertet eller valkuverten.

Det innebär att dina valkuvert inte kan kopplas ihop med ditt röstkort när rösterna räknas."

https://www.val.se/att-rosta/var-ros...tidsrosta.html

Står under vad händer med min förtidsröst,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här