• 1
  • 2
2019-05-08, 14:52
Medlem
Sökte men hittade ingen tråd så jag gör ett försök på en trådstart här.

Från SVT Nyheter:
Artikel
Intervju

”I april inträffade en olycka i tunnelbanan på Masmos station, en olycka som kunde slutat i tragedi. En barnvagn med ett barn i fastnade mellan tunnelbanetågets dörrar men trots det så körde tåget i väg och barnvagnen krossades.”

”Tåget startade med barnvagnen klämd mellan dörrarna och körde iväg från plattformen. När det kom till grinden vid slutet av plattformen slogs bakre änden av barnvagnen i och slogs sönder, medan barnet inne i vagnen for inåt i tåget.”

”Har man följt alla procedurer ska man inte kunna starta med en barnvagn klämd i dörrarna. Det finns ett sätt man kan ta över manuellt, men det är för nödsituationer, som om man måste utrymma i en tunnel exempelvis.”

”Jag hör mamman som skriker ett djuriskt skrik och ser då att tunnelbanan åker iväg, säger hon.”

Någon som var på plats när det hände?
Senast redigerad av winny- 2019-05-08 kl. 14:59.
Citera
2019-05-08, 14:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Fungerande länkar:

Ett

Två

I någon mån oklart vad som hände med barnet.

Enligt säkerhetschefen på MTR från första artikeln:

"När det kom till grinden vid slutet av plattformen slogs bakre änden av barnvagnen i och slogs sönder, medan barnet inne i vagnen for inåt i tåget"

Enligt ögonvittne, artikel två:

"En privatperson kunde lyckligtvis få ur barnet ur vagnen innan barnvagnen slets i delar."
Citera
2019-05-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Fungerande länkar:

Tack! Borde fungera nu.
Citera
2019-05-08, 15:23
Medlem
Svea.Folks avatar
Antar att vi inte kommer få ta del av någon video i fallet. Vågar man gissa på en icke skidåkande mamma som trots att dörrarna var på väg att stängas skulle envisas med att trycka sig in i vagnen?
Citera
2019-05-08, 15:23
Medlem
sajebiss avatar
Så bra då, då är det alltså bara att trycka gasen i botten i fortsättningen när det står några lellar och håller upp dörrarna, mao inget mer "var vänlig släpp dörrarna vi har en tidtabell att passa".
Citera
2019-05-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Antar att vi inte kommer få ta del av någon video i fallet. Vågar man gissa på en icke skidåkande mamma som trots att dörrarna var på väg att stängas skulle envisas med att trycka sig in i vagnen?

Att som förare åka iväg med en barnvagn fastklämd är anmärkningsvärt. Har aldrig kört själv, men utöver normalt interlock som hindrar färd utan att alla dörrar är stängda så har de kameror och monitorer. Men med en kass dörrsensor och en kamera ur funktion då är det inte trivialt utan att stå utanför och kolla manuellt.

Vidare, två saker som jag reagerade på ”djuriskt skrik” och ”fick inte tag på mamman efter händelsen” är anmärkningsvärda.
Citera
2019-05-08, 16:16
Medlem
junks avatar
Jag misstänker en mamma som använt barnvagnen som en murbräcka det fungerade tydligen mindre bra denna gång.
Citera
2019-05-08, 17:07
Medlem
sajebiss avatar
Varför drog mamman som en avlöning efter händelsen?
Citera
2019-05-08, 17:09
Medlem
jag kan lukta skadestånd

edit
lät visst inte lika bra på svenska som det gör på engelska..jaja
Citera
2019-05-08, 18:45
Medlem
Proras avatar
Försvann modern efter händelsen?

Jösses!

Rör det sig om ytterligare ett av de här snabbt alltmer frekventa fallen där en svagsint afrikansk individ inte förstått att det är skillnad mellan livets gång i storstadsdjungeln och i den tropiska dito?
Citera
2019-05-08, 21:00
Medlem
Reidjis avatar
Tunnelbanan borde väl inte ens kunna lämna perrongen ifall dörrarna är så pass öppna med en barnvagn i kläm. Man vet ju hur dom öppnar och stänger dörrar ibland för att dom inte är stängda även fast de är det.

Varför drog ingen i nödbromsen är min andra fråga.
Citera
2019-05-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Varför drog ingen i nödbromsen är min andra fråga.

Det gjorde de, men de är konfigurerade att stanna först på nästa station. Något om brand och utrymning. Själv förstår jag inte varför det inte är upp till föraren att göra en bedömning om någon drar i nödbromsen. Om de precis börjat rulla iväg och någon drar så förefaller allt annat än omedelbart stopp märkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in