• 1
  • 2
2019-05-08, 11:41
Medlem
Klappasäftens avatar
Köpte min första aktie, en aktiepost runt 100-150 kr på ett Svenskt företag. Några dagar senare debiterar banken mig en avgift eller köpesskilling som de kallar det på nästan 200 kr!!! Courtage och skatt är en sak men köpesskilling???

Vad är detta? Det är totallöjligt!
Citera
2019-05-08, 11:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Köpte min första aktie, en aktiepost runt 100-150 kr på ett Svenskt företag. Några dagar senare debiterar banken mig en avgift eller köpesskilling som de kallar det på nästan 200 kr!!! Courtage och skatt är en sak men köpesskilling???

Köpeskilling är ju vad aktierna kostade. D.v.s köpte du aktier för 150 kr drar ju banken förstås de 150 kr från ditt konto. Det är möjligt att de slår ihop courtage och priset för aktierna till en post som de kallar köpeskilling.
Citera
2019-05-08, 11:45
Medlem
Finnj-vels avatar
Varför namnger du inte banken...? Du har med största sannolikhet missförstått situationen.
Citera
2019-05-08, 11:48
Medlem
Kan det vara så att de behövt manuellt fylla din order eftersom du inte köpt en hel aktiepost?

Du borde f.ö. använda Nordnet eller Avanza.
Citera
2019-05-08, 11:48
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Köpeskilling är ju vad aktierna kostade. D.v.s köpte du aktier för 150 kr drar ju banken förstås de 150 kr från ditt konto. Det är möjligt att de slår ihop courtage och priset för aktierna till en post som de kallar köpeskilling.

Ja det var väldigt otydligt vad de menade med köpesskilling. Det är precis vad du skrev.

Jag är inte så bra på Svenska och förstod inte vad de menade med köpesskilling. Men nu vet jag tack!
Citera
2019-05-08, 13:00
Medlem
Om du handlar småposter under 10k borde du ha ett konto på Avanza med courtageklass "Mini": Rörligt courtage 0,25 %, Lägst 1 kr.
Finns säkert liknande hos andra mäklare också.
Citera
2019-05-08, 13:12
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:

Köpeskilling är den totala summan av din order samt avgifter.

150 kr för aktien
50 kr avgift/courtage (de flesta banker arbetar inte primärt med aktiehandel så deras grundavgifter är oftast höga)

Hade du köpt 100 aktier för 150 kr styck så hade säkert avgiften fortfarande varit 50kr vid transaktionen.
Citera
2019-05-08, 13:16
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om du handlar småposter under 10k borde du ha ett konto på Avanza med courtageklass "Mini": Rörligt courtage 0,25 %, Lägst 1 kr.
Finns säkert liknande hos andra mäklare också.

Japp! Rena rånet om man köper aktier för småsummor och med hög courtage.

Citat:
Ursprungligen postat av Lottalakej
Köpeskilling är den totala summan av din order samt avgifter.

150 kr för aktien
50 kr avgift/courtage (de flesta banker arbetar inte primärt med aktiehandel så deras grundavgifter är oftast höga)

Hade du köpt 100 aktier för 150 kr styck så hade säkert avgiften fortfarande varit 50kr vid transaktionen.

Det var bara en testaktie. Jag använder som tur inte banken längre utan kör andra mäklare med låg courtage som ovanstående skribent påpekade. Dock har det ändå gått minus de senaste dagarna men är man nybörjare så måste man börja någonstans.
Senast redigerad av Klappasäften 2019-05-08 kl. 13:19.
Citera
2019-05-08, 13:48
Medlem
Citat:
Det var bara en testaktie. Jag använder som tur inte banken längre utan kör andra mäklare med låg courtage som ovanstående skribent påpekade. Dock har det ändå gått minus de senaste dagarna men är man nybörjare så måste man börja någonstans.
Helt rätt tänkt! Alla har vi varit nybörjare och lär oss av missarna men man kommer också
underfund med att ränta på ränta effekten är en fantastisk uppfinning
Citera
2019-05-08, 15:21
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Helt rätt tänkt! Alla har vi varit nybörjare och lär oss av missarna men man kommer också
underfund med att ränta på ränta effekten är en fantastisk uppfinning

Ränta på ränta? Du får gärna pm:a din magiska formel.
Citera
2019-05-08, 15:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ränta på ränta? Du får gärna pm:a din magiska formel.

Se ex https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Citera
2019-05-08, 19:23
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Kan det vara så att de behövt manuellt fylla din order eftersom du inte köpt en hel aktiepost?

Du borde f.ö. använda Nordnet eller Avanza.

De s k börsposterna avskaffades på stockholmsbörsen 2008 så det är inget problem för mäklaren att lägga en order på en aktie i systemet om den inte kan fyllas genom internhandel hos mäklaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in