skulle behöva låna ca 4000kr. Går det att låna det på kredit på avanza, och sen sälja aktierna och behålla pengarna? eller får man inte göra så?
t.ex att jag köper aktier för 4000 på kredit, säljer aktierna, använder mina 4000 sen betalar jag tillbaks om ett år? eller är det aktierna man har som säkerhet? för jag har aktier på mitt avanzakonto redan som säkerhet om det spelar någon roll
Är det så jävla svårt att läsa vad som står på Avanzas hemsida? Står klart och tydligt att det är en värdepapperskredit och att du bara kan använda pengarna för att köpa nya värdepapper. Om du säljer innehaven blir du överbelånad och måste reglera kapitalunderskottet omedelbart.
Hur fan kan du förresten behöva ett år på dig att betala en kostnad på 4k? Har du ens en buffert eller lön? Du kanske ska lösa den biten innan du börjar investera i aktier.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!