Chansen är stor att du hinner köpa en ny telefon innan du får nyttja 5G, ta därför mindre hänsyn till det.
För att lättare besvara din fråga så är det viktigt att du berättar vad du prioriterar. Batteri? Det är ett kinesiskt företag som fortfarande håller på att etablera sig, så risken finns att batterina är typiska kinabatterier som exploderar eller försvagas kraftigt efter bara ett år. Har du kontrollerat detta? Googla på "Xiaomi battery".
Kameran då? Xiaomi är precis som Huawei i framkant när det kommer till kamera, men Xiaomi har vad jag vet bara pressat in 48MP, medan Huawei har en riktig Leica-kamera med seriös mjukvara. Har du kontrollerat detta?
Kvalité. Jag har hört att Xiaomi är (precis som Huawei var först) lite plastigare och billigare. Duger det för dig? Jag ska ha premium och om telefonen är för lätt eller av ett märkbart billigt material så går den automatiskt bort. Hur är glaset? Är det bekräftat att det är genuint gorilla glass, om dom nu använder det?
Vad skiljer enheterna åt? Vilken kom först? Hur mycket skiljer sig priset? Vad har "Youtube reviewers" att säga om telefonerna?
Jag hade valt Mi 9.