Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-07, 09:20
  #1
Medlem
Råkade nyligen ut för mindre skada på bilen. Blev påkörd med en liten buckla som påföljd. Motparten tog på sig skulden omgående, så inga konstigheter på den fronten. Han tog kontakt med sitt försäkringsbolag och jag med mitt. Efter en tids handläggande så gav mitt försäkringsbolag mig kontaktuppgifterna till två olika verkstäder som jag kunde välja mellan för att få skadan lagad. Båda låg långt ute i någon gudsförgäten förort. Jävligt bökigt att ta sig dit med SL. Nåväl jag tog bilen dit och de fixade bucklan även om de tog god tid på sig.

Men det fick mig att undra, när det är ett försäkringsärende har man alls någon rätt att välja en verkstad som skulle passa en själv? Någon skillnad om det är ens eget försäkringsbolag som står för kostnaden eller motpartens?
Citera
2019-05-07, 09:26
  #2
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001
Råkade nyligen ut för mindre skada på bilen. Blev påkörd med en liten buckla som påföljd. Motparten tog på sig skulden omgående, så inga konstigheter på den fronten. Han tog kontakt med sitt försäkringsbolag och jag med mitt. Efter en tids handläggande så gav mitt försäkringsbolag mig kontaktuppgifterna till två olika verkstäder som jag kunde välja mellan för att få skadan lagad. Båda låg långt ute i någon gudsförgäten förort. Jävligt bökigt att ta sig dit med SL. Nåväl jag tog bilen dit och de fixade bucklan även om de tog god tid på sig.

Men det fick mig att undra, när det är ett försäkringsärende har man alls någon rätt att välja en verkstad som skulle passa en själv? Någon skillnad om det är ens eget försäkringsbolag som står för kostnaden eller motpartens?

Nepp, ingen skillnad
Citera
2019-05-07, 09:46
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001
Råkade nyligen ut för mindre skada på bilen. Blev påkörd med en liten buckla som påföljd. Motparten tog på sig skulden omgående, så inga konstigheter på den fronten. Han tog kontakt med sitt försäkringsbolag och jag med mitt. Efter en tids handläggande så gav mitt försäkringsbolag mig kontaktuppgifterna till två olika verkstäder som jag kunde välja mellan för att få skadan lagad. Båda låg långt ute i någon gudsförgäten förort. Jävligt bökigt att ta sig dit med SL. Nåväl jag tog bilen dit och de fixade bucklan även om de tog god tid på sig.

Men det fick mig att undra, när det är ett försäkringsärende har man alls någon rätt att välja en verkstad som skulle passa en själv? Någon skillnad om det är ens eget försäkringsbolag som står för kostnaden eller motpartens?

Ingen skillnad. Det är nämligen egentligen alltid ditt försäkringsbolag som står för kostnaden i relation till verkstaden (och dig). Sedan kräver ditt försäkringsbolag pengarna regressvis av den andra personens försäkringsbolag (eller av honom direkt om han saknar försäkring), men det är en senare sak.
Citera
2019-05-07, 10:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001
Råkade nyligen ut för mindre skada på bilen. Blev påkörd med en liten buckla som påföljd. Motparten tog på sig skulden omgående, så inga konstigheter på den fronten. Han tog kontakt med sitt försäkringsbolag och jag med mitt. Efter en tids handläggande så gav mitt försäkringsbolag mig kontaktuppgifterna till två olika verkstäder som jag kunde välja mellan för att få skadan lagad. Båda låg långt ute i någon gudsförgäten förort. Jävligt bökigt att ta sig dit med SL. Nåväl jag tog bilen dit och de fixade bucklan även om de tog god tid på sig.

Men det fick mig att undra, när det är ett försäkringsärende har man alls någon rätt att välja en verkstad som skulle passa en själv? Någon skillnad om det är ens eget försäkringsbolag som står för kostnaden eller motpartens?
Skrattgrabben gav svar på din fråga.
Däremot så är försäkringsbolagen väldigt flexibla. De gånger jag reglerat skada så har jag själv valt verkstad som de sedan godkänt. Får jag gissa så har de jämfört med märkesverkstäder samt riktiga bilskadecenter o om bilägarens verkstad är billigare så blir det billigare för dem själva.
Citera
2019-05-07, 17:29
  #5
Medlem
Kan ju vara en bra grej att kolla när du väljer försäkringsbolag vilka verkstäder nära dig d2 samarbetar med (Det kan ju ändras över tid men ger ju en fingervisning)
Citera
2019-05-07, 19:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ingen skillnad. Det är nämligen egentligen alltid ditt försäkringsbolag som står för kostnaden i relation till verkstaden (och dig). Sedan kräver ditt försäkringsbolag pengarna regressvis av den andra personens försäkringsbolag (eller av honom direkt om han saknar försäkring), men det är en senare sak.
Att det egna bolaget i första hand ombesörjer regleringen stämmer endast om bilen har helkasko, är så ej fallet kommer motpartens bolag att ta över direkt.
Citera
2019-05-07, 19:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan ju vara en bra grej att kolla när du väljer försäkringsbolag vilka verkstäder nära dig d2 samarbetar med (Det kan ju ändras över tid men ger ju en fingervisning)
Lär bero på både vilken bil du har, var bilen står när skadan skall åtgärdas (behöver ju inte vara hemorten) och givetvis vad som finns tillgängligt på orten. Sällan något problem att få nyttja märkesverkstad, men den kanske inte ligger geografiskt bra till heller.
Citera
2019-05-08, 01:31
  #8
Medlem
Har alltid tagit för givet att det ska vara märkesverkstad och enda gången jag varit i en olycka var det inga problem att traska in på första bästa märkesverkstad.
Citera
2019-05-08, 06:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voltio
Har alltid tagit för givet att det ska vara märkesverkstad och enda gången jag varit i en olycka var det inga problem att traska in på första bästa märkesverkstad.
Så behöver det inte vara. Dessutom är det inte alla märkesverkstäder som har skadeavdelning.
Citera
2019-05-08, 16:26
  #10
Medlem
killawifes avatar
De gånger jag har råkat ut för nåt så har man alltid bärgat bilen till närmaste märkesverkstad. Jag tror inte man som kund ens har möjlighet att egentligen välja vilken verkstad som ska utföra arbetet då man inte betalar för det. Skulle det var en tvist om detta med motpartens färsökringsbolag så kan man alltid be ens eget försäkringsbolag att tvista åt en, det brukar ingå i försäkringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback