2019-05-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Mina första tankar när jag såg videon var inte vad har offret gjort innan, när någon far illa förnedras
och du hör upphetsat fnissande bland de som filmar så ställer inte jag mig på förtryckarens sida.
Det har inte framkommit någonting
Jag håller med. Jag har också flera gånger skrivit i tråden att jag vill att MGM döms och dessutom utvisas om rättegången visar att detta var oprovocerat våld. Men vi vet inte vad som hände innan videon och det bör fastslås först.
Citera
2019-05-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rektorn vet självklart inte huruvida den vita killen skrikit "neger" från sitt fordon, han var inte på plats. Varför ljuger du? Att blattarna försöker dilla ihop "rasism" som försvar är föga överraskande. Det "vittnet" påstod dessutom att misshandeln aldrig ägt rum.

Får ni inte lära er att ljuga mer övertygande?
Nej, men rektorn har vittnat om att dessa ungdomsgrupper har legat i någon form av konflikt sen innan. Därför vet vi inte om gärningen var oprovocerad eller en hämnd för något som har skett tidigare. Vi vet heller inte om de svenska ungdomarna på något sätt har provocerat precis innan händelsen, något som absolut kommer påverka hur hårt MGM döms.

Varför vill ni inte värna om rättssäkerheten och låta processen gå igenom rättsapparaten innan ni dömer?
Citera
2019-05-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag håller med. Jag har också flera gånger skrivit i tråden att jag vill att MGM döms och dessutom utvisas om rättegången visar att detta var oprovocerat våld. Men vi vet inte vad som hände innan videon och det bör fastslås först.
Jag kan tänka mig att misshandlarna gått fram till bilen och börjat sparka på den och då kliver föraren ut för att ifrågasätta detta sen börjar misshandeln..
Citera
2019-05-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Hahahaha, dåså.
Vad vill du ha för rättssäkerhet då? Olika för svenskar och invandrare? Eller vill du att invandrare och rektorer inte ska tillåtas vittna i allmänhet?
Citera
2019-05-12, 17:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Är nog ännu minst lika vanligt med fördomar mot svenskar, från andra sidan också. Det lär inte bli bättre med tiden heller.

När man växte upp på 90-talet var det mycket bråk redan då, ändå var det rena idyllen jämfört med nu. 2030 och 2040 kommer nog tänka problemen idag var oerhört små.

Svårt att förutspå framtiden men vissa farhågor finns. Min känsla är att skillnaderna mellan olika platser kan bli extrema. På vissa orter kommer integrationen gå så bra att man överhuvudtaget inte reflekterar över vem som har invandrarbakgrund. På andra orter kan det bli rena gängkrig mellan svenskar & invandrare.

Det var en katastrof att man valde att bygga upp samhället efter bilen. Man slog ut lokalsamhället & den levande landsbygden. Allt anpassades efter att man skulle transportera sig någon annanstans. En energikris när oljan sinar kan bli total katastrof där allting handlar om att bo på rätt plats med extrema skillnader i bostadspriser.

De områden som befolkas av invandrare idag är relativt sent tillkomna. De byggdes ofta på 60- & 70-talet. Svenskarna hade heller inte sina rötter där. Ingen hade sina rötter där. Områdena var inte ens attraktiva som nybyggda. Tråkig, steril, brutal arkitektur, placerade långt utanför städernas levande kvarter. Politiker trodde att de var moderna, fina bostäder men de fick dåligt rykte tidigt. Fattiga som bott i rivningskåkar flyttade dit till denna rotlösa miljö.

Vissa orter på landsbygden är redan stendöda. Ifall trenden med köpcenter & företagsområden i städernas utkanter fortsätter att slå ut all verksamhet på landet så kan vissa orter hamna i kris. Att lägga ner järnvägen var bland de värsta fiaskona i Sveriges historia. En tågstation är som ortens hjärta. Vid en energikris kan huspriser falla ner till att bli nästan gratis.

I min by på ca 2000 invånare så kom en invandrarpojke fram till mig & snackade. Han var ute själv & drev omkring då han inte orkade vara hemma. Han påstod att de bodde 18 stycken i villan! Man kan föreställa sig hur fort en by kan förändras om invandrare börjar köpa upp billiga hus & hyra ut rum till andra invandrare där man bor 15 stycken i en villa.

Då snackar vi alltså orter där svenskarna anser sig ha sina rötter. På landet kan det vara så att släkten alltid bott där. Inte nybyggda områden i städers utkanter alltså, utan orter där befolkningen har sin bakgrund & släktingarna ligger på den lokala kyrkogården. Det är välkänt att lågutbildade ofta är mera negativt inställda till invandrare. Där kan det bli extrema problem när samma krock sker som i städernas mindre attraktiva områden, fast det då istället sker på svenskarnas territorium där de har rötterna. När allt liv i byn dessutom dör & det är dyrt & omständligt att åka till närmsta storstad så man känner sig isolerad, samtidigt som man upplever att fientligt folk flyttar in i farfars gamla hus. Då kan det braka loss rejält.
Senast redigerad av Stivali 2019-05-12 kl. 18:04.
Citera
2019-05-12, 17:59
Medlem
Citat:
Spelar väl ingen roll vad som hände innan? Man sparkar inte på en liggande eller på en sittande i bil. Eller tycker du att det är ok?
Citera
2019-05-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jag kan tänka mig att misshandlarna gått fram till bilen och börjat sparka på den och då kliver föraren ut för att ifrågasätta detta sen börjar misshandeln..
Jag kan också tänka mig några olika möjliga händelseförlopp, men poängen är att det inte är jag som ska döma. Vi har en väl fungerande rättsapparat i Sverige, faktiskt en av världens bästa (även om jag ibland tycker att våra straff är en aning för milda).

I denna tråden är invandraren redan dömd av 99% av skribenterna, trots att vi inte har en aning om vad som har föranlett misshandeln. Det är detta jag ställer mig emot.

För att upprepa mig hoppas jag att MGM döms till ett hårt straff + utvisning om det visar sig att det rör sig om oprovocerat våld. Om däremot misshandeln var en hämnd för något som har skett tidigare är jag inte riktigt lika säker. Låt oss ta det när undersökningarna är klara.
Citera
2019-05-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Spelar väl ingen roll vad som hände innan? Man sparkar inte på en liggande eller på en sittande i bil. Eller tycker du att det är ok?
Nej, det är givetvis inte ok. Men poängen är att vi inte vet vad som har föranlett misshandeln och att vi bör vänta tills vi vet det innan vi dömer någon.

Låt oss ta ett rent hypotetiskt exempel. Observera ordet hypotetiskt extra noga. Säg att du har mobbat en kortväxt kille under lång tid, bara på grund av att du inte gillar kortväxta. Varje gång du har sett honom i skolan har du ropat "jävla dvärg" efter honom. Du har också vid flera tillfällen skrivit "alla dvärgar ska dö" på hans skåp. En dag när du är ute på stan med bilen får du syn på den kortväxte killen, vevar ner rutan och skriker: "Nu kör vi över dvärgen! Du ska dö din jävla hordvärg!". Den kortväxte killen som under det senaste året har blivit mer och mer trött på situationen lackar ur fullständigt och går fram och slår dig på käften upprepade gånger.

Tycker du att den kortväxte killen bör bli dömd för misshandel medan du går fri?
Citera
2019-05-12, 18:23
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Nej, det är givetvis inte ok. Men poängen är att vi inte vet vad som har föranlett misshandeln och att vi bör vänta tills vi vet det innan vi dömer någon.

Låt oss ta ett rent hypotetiskt exempel. Observera ordet hypotetiskt extra noga. Säg att du har mobbat en kortväxt kille under lång tid, bara på grund av att du inte gillar kortväxta. Varje gång du har sett honom i skolan har du ropat "jävla dvärg" efter honom. Du har också vid flera tillfällen skrivit "alla dvärgar ska dö" på hans skåp. En dag när du är ute på stan med bilen får du syn på den kortväxte killen, vevar ner rutan och skriker: "Nu kör vi över dvärgen! Du ska dö din jävla hordvärg!". Den kortväxte killen som under det senaste året har blivit mer och mer trött på situationen lackar ur fullständigt och går fram och slår dig på käften upprepade gånger.

Tycker du att den kortväxte killen bör bli dömd för misshandel medan du går fri?

Vad har ditt fåniga exempel med situationen att göra överhuvudtaget?.
Citera
2019-05-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Om du inte har förstått det efter att ha läst mina senaste inlägg så tror jag inte att du har förmågan att förstå oavsett hur jag förklarar. Släpp det och gå vidare.
Citera
2019-05-12, 18:37
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna

Situationen har ju säkerligen föranletts av någon form av kontrovers. Frågan är bara vad. Det har ju framkommit att det fanns grupperingar bland samhällets ungdomar.
Citera
2019-05-12, 18:41
Medlem
Citat:
Om du inte har förstått det efter att ha läst mina senaste inlägg så tror jag inte att du har förmågan att förstå oavsett hur jag förklarar. Släpp det och gå vidare.
Du kan väl sitta och konstruera olika krystade scenario det kokar ändå ner till att just dom här babbarna har en våldshistorik som är hårresande. Dom har i princip hållit Kil i skräck sen dom kom hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in