2019-05-06, 22:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Idag har SvD en artikel om priset för årets 2019 affärsbragd. https://www.svd.se/de-vinner-svd-aff...at-integration

"Jublet var öronbedövande när Tolkresurs grundare Mohammad och Hamid Khanahmadi tilldelades SvD Affärsbragd 2019. Med outtröttligt driv har de rört om i grytan i en konservativ bransch – och skapat en framgångshistoria som kan inspirera nästa generations entreprenörer".

Och även jag säger grattis till grabbarna, de har gjort det mer än det bästa av förutsättningarna.

"Tolkresurs säljer tolktjänster som omfattar allt från muntlig tolkning till skriftlig översättning, korrekturläsning och andra textarbeten. Prognosen för årets omsättning ligger på 65 miljoner kronor".

"När vi ville presentera affärsidén för banker och potentiella affärspartners skrattade man oss bara rakt upp i ansiktet och sa att behovet på marknaden var för litet, säger Hamid Khanahmadi" Det var för 10 år sedan.

"Just Norrland var bolagets första viktiga marknad, och när de startade fanns det ingen privat tolkförmedling norr om Gävle. Då var det även inom offentlig sektor som de överlägset största kunderna fanns i form av kommuner, landsting och myndigheter".

"Men framöver satsar bröderna stenhårt på att breda ut sig i näringslivet, som i dag står för 30 procent av försäljningen. Främst beror det på den politiska styrningen av marknaden inom offentlig sektor. Ett politiskt beslut kan innebära att behovet av tolkförmedling stryps".

"– Till exempel har behovet från Migrationsverket minskat rejält. Men näringslivet kommer alltid att vara i behov av tolkning och översättning, i form av bland annat böcker, reklam och konferenser, förklarar Mohammad Khanahmadi".

2015 års massinvandring sätter sina spår och visar också upp nya nischer vart skattepengarna stoppas. Ett ekosystem byggt på volymer av personer som behöver hjälp.

Tidigare vinnare

2014: Ida Backlund, grundare Rapunzel of Sweden
2015: Daniel Ek och Martin Lorentzon, grundare Spotify
2016: Jessica Löfström, grundare Expandera Mera
2017: Pär Svärdson, grundare Apotea och Adlibris
2018: Barbara Bergström, grundare Internationella Engelska skolan

Vann rätt person och företag?
Christian von Koenigsegg, grundare Koenigsegg.
Hamid och Mohammed Khanahmadi, grundare Tolkresurs.
Maria Åkerberg grundare Dermanords.
Nina Thelin, vd på Stringo.
Johan Thiel, vd Mips.

Jag reagerade jag på Svds artikel politiserade grabbarnas insatser på ett lite tråkigt sätt.

"Jurykollegan Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, pekade också på det stora humanitära mervärdet som Tolkresurs skapat:
– Med sina tjänster har de inte bara fyllt ett behov på marknaden – de har också hjälpt till att skapa integration".

Även juryns motivering har en blandning av possitivt särbehandlande och lite unken doft av överdriven offermentalitet:
”De hade inga andra tillgångar än en gammal bil och en nyinköpt bok, ändå lyckades de erövra en marknad stor som halva Sverige. Med kunskap, kreativitet och ett outsinligt driv utvecklade de en framgångsrik tjänst och tog sig in i en bransch som behövde utmanare".
Senast redigerad av Sam.Boyd 2019-05-06 kl. 22:45.
Citera
2019-05-06, 23:01
Medlem
Klart att det säger något om tidsandan men det står också SvD fritt att dela ut priser som de vill. I Sverige har vi en lång tradition av att stödja näringslivet med offentliga medel så dessa kulturberikare är knappast ensamma om att ha fått lite draghjälp.
Citera
2019-05-06, 23:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Klart att det säger något om tidsandan men det står också SvD fritt att dela ut priser som de vill. I Sverige har vi en lång tradition av att stödja näringslivet med offentliga medel så dessa kulturberikare är knappast ensamma om att ha fått lite draghjälp.

Så är det.
Jag är övertygad om att vi kommer att få läsa mer om Tolkresurs i framtiden.
Citera
2023-10-20, 16:47
Medlem
Dilkingtons avatar
https://www.globaltalk.se/

Stängd permanent sen 1a oktober. Varför skrivs det inte mer om vad som hänt?
Citera
2023-10-20, 20:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
https://www.globaltalk.se/

Stängd permanent sen 1a oktober. Varför skrivs det inte mer om vad som hänt?
Uppköpt 2019, något som de behagade meddela i ett pressmeddelandet först ett helt år efter uppköpet.

Citat:
Netherlands-based TVcN has just completed a rebrand, and the interpreting service provider is now known as Global Talk. The new name is the company’s third iteration, having first started out in 1976 under the banner “Stichting Tolkencentra.” They later renamed the business “Tolk-en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) in 2000.

With the new name taking effect as of May 19, 2020, Global Talk also took the opportunity to disclose news of an acquisition they made in 2019, of Sweden-based interpreting company Tolkresurs Sverige. As of July 1, 2020 Tolkresurs now also operates under the name Global Talk.

https://slator.com/interpreting-prov...n-acquisition/
Citera
2023-10-20, 22:16
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Uppköpt 2019, något som de behagade meddela i ett pressmeddelandet först ett helt år efter uppköpet.

https://slator.com/interpreting-prov...n-acquisition/

Ja, det var ju märkligt på många sätt, men jag tänkte mer på var Mohammad befinner sig just nu
Citera
2023-10-21, 07:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ja, det var ju märkligt på många sätt, men jag tänkte mer på var Mohammad befinner sig just nu
Står ju i den länkade notisen?
Klistrar in det här för.den som inte orkar klicka.
Citat:
Tolkresurs was privately owned by brothers Mohammad and Hamid Khanahmadi prior to the acquisition. The two are staying on in the combined organization, Van Rossum told Slator.
Citera
2023-10-21, 08:06
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Står ju i den länkade notisen?
Klistrar in det här för.den som inte orkar klicka.

Jag skulle ha varit tydligare, my bad. Han sitter inne
Citera
2023-10-21, 15:32
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Se där, det visste jag inte. Kan du berätta mer om varför?
Hittar inte personen på Lexbase, det kanske jag borde gjort i så fall?
Senast redigerad av Siegfrid 2023-10-21 kl. 15:36.
Citera
2024-01-01, 12:12
Medlem
Sitter inne? Eller suttit inne men inte nu?
För vad?

Citat:
Citera
2024-02-21, 16:21
Medlem
Dilkingtons avatar
https://www.st.nu/2024-02-21/prisad-...ilmad-barnporr

Citat:
En prisad företagare i Sundsvall står åtalad för att ha filmat två barn i smyg och sedan spridit filerna till andra.

Är detta vår stjärna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in