• 1
  • 2
2019-05-06, 21:51
Medlem
oretas avatar
Hallå!
Är en person som inte äter så bra, och antar att det finns en hel del andra som mig med?
Letar efter något recept på typ... matbullar? som har ALLT! (vitaminer och mineraler) och annat? som kroppen behöver för att må bra!

Äter mestadels chips å annat onyttigt skit för att det är så enkelt, men vill fylla frysen med typ "matbullar/matbollar" som har allt som man behöver för att må bra, något man kan äta konstant men ändå få i sig allt, tänk ett mega storkok med allt som man sedan bara kan mixa ihop helt enkelt för att det ska kunna användas för att leva på hela livet (om man så vill)

finns det något recept på detta? sen kan jag väl modifiera det på något vis själv men ändå så att man får i sig allt man (JA MAN!) behöver
Skulle verkligen uppskatta något recept på detta (är framförallt tänkt för något simpelt att ta med sig till jobbet å äta där)

OBS GLUTENFRITT!!
Citera
2019-05-06, 21:54
Medlem
mikaelss avatar
Ägg och apelsinjuice ger dig allt du behöver. Kör ned ett rått ägg i juice är du klar, vill du piffa till det (och underlätta för kroppen) kokar du ägget och dricker juicen till.
Citera
2019-05-06, 21:56
som ovanstående, ägg är väldigt bra - och juice, i alla dess slag är förbannat jävla gott.
Citera
2019-05-06, 21:59
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Kokt ägg, havregrynsgröt och folköl.
Citera
2019-05-06, 22:02
Medlem
oretas avatar
Ska vara glutenfritt med (öl = malt = gluten) tyvär
rått ägg å juice... kan ju fungera med vill ju inte kräkas av det heller :/
känns som det kan vara svårt att få ner

Och kan man leva på enbart juice å ägg resten av livet å få i sig ALLT?
i dont know, känns som det saknar något grönt? vill gärna fylla frysen av någon typ av matboll som funkar att livnära sig på som har absolut allt som den mäsnkiliga kroppen behöver? eller? jag vet inte, är därför jag frågaer?
Senast redigerad av oreta 2019-05-06 kl. 22:06.
Citera
2019-05-06, 22:11
Medlem
Musik.mannens avatar
Men varför lagar du inte bara mycket mat och fryser ner matlådor?

Kyckling och ris
Köttfärssås
Köttgryta
Fiskgryta

Är mat som är både enkelt och billigt att göra!
Matbollar vad är det för nåt?
Citera
2019-05-06, 22:12
Medlem
Juice är väl mest socker? Broccoli är väl en betydligt bättre c-vitaminkälla än apelsinjuice, t.ex.
Citera
2019-05-06, 22:24
Medlem
Lever, ägg och fet fisk.

Vill du kombinera detta i en rätt kanske du kan göra en pastej?
(Då rekommenderar jag att även att addera smör)

Om du vill forma pastejen till bollar lär det gå att göra
Citera
2019-05-06, 22:25
Medlem
oretas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Men varför lagar du inte bara mycket mat och fryser ner matlådor?

Kyckling och ris
Köttfärssås
Köttgryta
Fiskgryta

Är mat som är både enkelt och billigt att göra!
Matbollar vad är det för nåt?

Matbollar är i min värld allt du behöver tillagad mat som du sedan kör ner i en mixer så allt blandar ut sig jämt och du sedan kan forma till en boll, krydda valfritt och eventuellt panera? om man så väljer
och sedan fylla frysen av jättemånga såna, och så fort jag känner att jag behöver något att få i mig något så kan jag ta fram en sådan och äta!

vill gärna ha fast föda med för jag har (tro det eller ej) tänderna kvar x)
bara ingen riktig matlust
Citera
2019-05-06, 22:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreta
Hallå!
Är en person som inte äter så bra, och antar att det finns en hel del andra som mig med?
Letar efter något recept på typ... matbullar? som har ALLT! (vitaminer och mineraler) och annat? som kroppen behöver för att må bra!

Äter mestadels chips å annat onyttigt skit för att det är så enkelt, men vill fylla frysen med typ "matbullar/matbollar" som har allt som man behöver för att må bra, något man kan äta konstant men ändå få i sig allt, tänk ett mega storkok med allt som man sedan bara kan mixa ihop helt enkelt för att det ska kunna användas för att leva på hela livet (om man så vill)

finns det något recept på detta? sen kan jag väl modifiera det på något vis själv men ändå så att man får i sig allt man (JA MAN!) behöver
Skulle verkligen uppskatta något recept på detta (är framförallt tänkt för något simpelt att ta med sig till jobbet å äta där)

OBS GLUTENFRITT!!

Lider du av Celiaki eller varför måste det vara glutenfritt?

Storkok av typ linsgrytor är enkelt att göra och frysa in i portionsförpackningar. Enkelt att värma.
Citera
2019-05-06, 22:40
Medlem
Grittys avatar
Väx upp och lär dig laga mat. Hur jävla svårt kan det vara? Vad exakt är det som gör att du inte orkar sköta en simpel kost?

Är du deprimerad? Datornörd? Skit i det, käka findus matlådor tills du är 50 och ser ut som Hasse, 70 år från Lammhult utan el & vatten.

Har du en ugn eller? Spis? Köp en gryta. Gör storkok så har du mat och slipper tänka på det resten av veckan, bara fylla frysen med det. Lever, ägg, grönsaker (frysta funkar galant: wokmix broccoli spenat grönkål), strimla vit/rödkål, lär dig blötlägga bönor och koka upp eller köp konserver så är det färdigt.

(FB) Dieter och specialkost

(FB) Näring, kost och kosttillskott
Citera
2019-05-07, 00:27
Medlem
Magnituds avatar
Nötter och frön är nog en av de mest allsidiga när det gäller näring... dessa kan man ju dock inte äta jättemycke av varje dag.

Blanda i solrosolja i havregrynsgröten så har du fett omega3 omega 6 vitamin E protein kolhydrater kalium och allt annat havregrynsgröten innehåller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in