• 2
  • 3
2019-09-22, 13:23
Medlem
Hej igen, här kommer en liten uppdatering. Har nu påbörjat mina studier. Har investerat 10kkr i månaden på mitt ISK-konto. 1kkr i Avanza Zero och 9kkr i Avanza global. Nu har jag ca 50kkr investerade totalt. Kvar på mitt bankkonto är ca 150kkr. Märker att det kommer bli ca 3kkr över från CSN varje månad och kommer också få ett par tusenlappar från extrajobb varje månad.

Nu till mina frågor. Anser ni att jag investerar mina pengar i bra fonder med tanke på min situation och sparhorisont? Investerar jag mina pengar i lagom takt? Det kommer ta mer än ett år till innan alla pengar är inne på börsen. Och slutligen; hur mycket av mina pengar borde jag investera? Vad är en rimlig summa att behålla i buffert som student men en billig lägenhet och relativt låga utgifter i övrigt?
Citera
2019-09-24, 22:10
Medlem
enobservators avatar
Jag är i en liknande sits som dig TS, ska studera i ca 5 år och har tagit fullt CSN-lån för att kunna spara långsiktigt med olika sparhorisonter, har nyligen bekantat mig med privatekonomi och lägger undan en del av studiemedlet till samtliga fonder;
Avanza Auto 5 (25%)
Avanza Global (25%)
Avanza Zero (25%)
Avanza Emerging Markets (25%)
Det jag nu behöver justera är andelen pengar på vardera fond för att få den så optimal som möjligt.
Citera
2019-09-25, 11:42
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enobservator
Jag är i en liknande sits som dig TS, ska studera i ca 5 år och har tagit fullt CSN-lån för att kunna spara långsiktigt med olika sparhorisonter, har nyligen bekantat mig med privatekonomi och lägger undan en del av studiemedlet till samtliga fonder;
Avanza Auto 5 (25%)
Avanza Global (25%)
Avanza Zero (25%)
Avanza Emerging Markets (25%)
Det jag nu behöver justera är andelen pengar på vardera fond för att få den så optimal som möjligt.

Tycker du ska skippa Avanza Auto 5 helt och hållet. Den har för hög avgift och är lite redundant då Emerging Markets redan investerar i liknande marknader (tänker på Kina främst).

Sedan hade jag ökat Global till 70% (för att den har lägre risk), Zero 20% (mer riskabel) och Emerging Markets 10% (högst risk) (60/25/15 eller 60/30/10 är också okej). Spara långsiktigt och vad du än gör, rör inte pengarna åtminstone de kommande 15 - 20 åren. Då är du i princip garanterad en avkastning, men i snitt kan du förvänta dig omkring 7% per år inflationsjusterat.

Men som jag förstått det använder du en del av CSN-lånet för att investera? Frågan är hur smart det egentligen är. Det är trots allt lånade pengar, och man brukar säga att man, oavsett vad, aldrig ska investera pengar som inte är ens egna. Men då kanske du investerar en del av CSN-bidraget, och inte av lånet? Detta blir ju mer av en formalitet då du såklart får CSN som en klumpsumma (låne- och bidragssummor ej separata) men det kan vara bra att tänka igenom det hela ett extra varv för att verkligen förstå/vara med på vilka pengar man egentligen använder.
Citera
2019-09-25, 13:59
Medlem
enobservators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Tycker du ska skippa Avanza Auto 5 helt och hållet. Den har för hög avgift och är lite redundant då Emerging Markets redan investerar i liknande marknader (tänker på Kina främst).

Sedan hade jag ökat Global till 70% (för att den har lägre risk), Zero 20% (mer riskabel) och Emerging Markets 10% (högst risk) (60/25/15 eller 60/30/10 är också okej). Spara långsiktigt och vad du än gör, rör inte pengarna åtminstone de kommande 15 - 20 åren. Då är du i princip garanterad en avkastning, men i snitt kan du förvänta dig omkring 7% per år inflationsjusterat.

Men som jag förstått det använder du en del av CSN-lånet för att investera? Frågan är hur smart det egentligen är. Det är trots allt lånade pengar, och man brukar säga att man, oavsett vad, aldrig ska investera pengar som inte är ens egna. Men då kanske du investerar en del av CSN-bidraget, och inte av lånet? Detta blir ju mer av en formalitet då du såklart får CSN som en klumpsumma (låne- och bidragssummor ej separata) men det kan vara bra att tänka igenom det hela ett extra varv för att verkligen förstå/vara med på vilka pengar man egentligen använder.
Lägger undan en del av studiebidraget (ca 3k) eftersom att jag har en buffert för min lägenhet och studiemedel etc. Fördelningen som du angiver låter väldigt klok och det är nog bättre att satsa på 3 övergripande fonder istället för en extra som överlappar befintlig indexfond.
70/20/10 ser smakligt ut. Tacksam för svar!
Citera
2020-05-10, 17:29
Medlem
Här kommer en liten uppdatering från trådstartaren. Jag har nu investerat 10k i månaden sedan jag skapade tråden. 9k i avanza global och 1k avanza zero. Idagsläget är mitt värde på börsen ungefär 125 000 och min avkastning sammanlagt har är nu efter "coronadippen" ungefär +-0. Då jag har jobbat samt tagit studielån har jag fortfarande 150k kvar på ett vanligt bankkonto. Ångrar lite såhär i efterhand att jag inte investerade mitt kapital lite snabbare men tänker att jag skulle lösa det och börja investera 20 eller 25k varje månad framöver.

Två saker jag skulle tänkas behöva ha lite hjälp/input från er med:

Är det forfarande en bra idé att ha 90% avanza global och 10% avanza zero nu när det börjar röra sig om mer pengar (över 200k efter sommaren) eller borde jag satsa på lite fler parallella investeringar? Planen är att dessa pengar inte ska användas på länge. Kommer inte vilja köpa något boende på minst 6 år och jag tänker mig att om jag skulle vilja hitta på något annat i livet (ex. studieuppehåll, resa, körkort) så sparar jag ihop till det när det är dags.

Hur mycket pengar borde jag ha kvar på mitt vanliga konto som buffert? Jag får in studiebidrag+lån på 10800 varje månad och ca 4k till på (ett ganska osäkert) arbete. Att tjäna 40-60k på sommarjobb under somrarna framöver om jag önskar kommer nog inte heller vara något problem. Jag har rätt låga fasta kostnader och hyr mitt boende för under 4k.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in