• 2
  • 3
2019-09-22, 13:23
Medlem
Hej igen, hr kommer en liten uppdatering. Har nu pbrjat mina studier. Har investerat 10kkr i mnaden p mitt ISK-konto. 1kkr i Avanza Zero och 9kkr i Avanza global. Nu har jag ca 50kkr investerade totalt. Kvar p mitt bankkonto r ca 150kkr. Mrker att det kommer bli ca 3kkr ver frn CSN varje mnad och kommer ocks f ett par tusenlappar frn extrajobb varje mnad.

Nu till mina frgor. Anser ni att jag investerar mina pengar i bra fonder med tanke p min situation och sparhorisont? Investerar jag mina pengar i lagom takt? Det kommer ta mer n ett r till innan alla pengar r inne p brsen. Och slutligen; hur mycket av mina pengar borde jag investera? Vad r en rimlig summa att behlla i buffert som student men en billig lgenhet och relativt lga utgifter i vrigt?
Citera
2019-09-24, 22:10
Medlem
enobservators avatar
Jag r i en liknande sits som dig TS, ska studera i ca 5 r och har tagit fullt CSN-ln fr att kunna spara lngsiktigt med olika sparhorisonter, har nyligen bekantat mig med privatekonomi och lgger undan en del av studiemedlet till samtliga fonder;
Avanza Auto 5 (25%)
Avanza Global (25%)
Avanza Zero (25%)
Avanza Emerging Markets (25%)
Det jag nu behver justera r andelen pengar p vardera fond fr att f den s optimal som mjligt.
Citera
2019-09-25, 11:42
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enobservator
Jag r i en liknande sits som dig TS, ska studera i ca 5 r och har tagit fullt CSN-ln fr att kunna spara lngsiktigt med olika sparhorisonter, har nyligen bekantat mig med privatekonomi och lgger undan en del av studiemedlet till samtliga fonder;
Avanza Auto 5 (25%)
Avanza Global (25%)
Avanza Zero (25%)
Avanza Emerging Markets (25%)
Det jag nu behver justera r andelen pengar p vardera fond fr att f den s optimal som mjligt.

Tycker du ska skippa Avanza Auto 5 helt och hllet. Den har fr hg avgift och r lite redundant d Emerging Markets redan investerar i liknande marknader (tnker p Kina frmst).

Sedan hade jag kat Global till 70% (fr att den har lgre risk), Zero 20% (mer riskabel) och Emerging Markets 10% (hgst risk) (60/25/15 eller 60/30/10 r ocks okej). Spara lngsiktigt och vad du n gr, rr inte pengarna tminstone de kommande 15 - 20 ren. D r du i princip garanterad en avkastning, men i snitt kan du frvnta dig omkring 7% per r inflationsjusterat.

Men som jag frsttt det anvnder du en del av CSN-lnet fr att investera? Frgan r hur smart det egentligen r. Det r trots allt lnade pengar, och man brukar sga att man, oavsett vad, aldrig ska investera pengar som inte r ens egna. Men d kanske du investerar en del av CSN-bidraget, och inte av lnet? Detta blir ju mer av en formalitet d du sklart fr CSN som en klumpsumma (lne- och bidragssummor ej separata) men det kan vara bra att tnka igenom det hela ett extra varv fr att verkligen frst/vara med p vilka pengar man egentligen anvnder.
Citera
2019-09-25, 13:59
Medlem
enobservators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Tycker du ska skippa Avanza Auto 5 helt och hllet. Den har fr hg avgift och r lite redundant d Emerging Markets redan investerar i liknande marknader (tnker p Kina frmst).

Sedan hade jag kat Global till 70% (fr att den har lgre risk), Zero 20% (mer riskabel) och Emerging Markets 10% (hgst risk) (60/25/15 eller 60/30/10 r ocks okej). Spara lngsiktigt och vad du n gr, rr inte pengarna tminstone de kommande 15 - 20 ren. D r du i princip garanterad en avkastning, men i snitt kan du frvnta dig omkring 7% per r inflationsjusterat.

Men som jag frsttt det anvnder du en del av CSN-lnet fr att investera? Frgan r hur smart det egentligen r. Det r trots allt lnade pengar, och man brukar sga att man, oavsett vad, aldrig ska investera pengar som inte r ens egna. Men d kanske du investerar en del av CSN-bidraget, och inte av lnet? Detta blir ju mer av en formalitet d du sklart fr CSN som en klumpsumma (lne- och bidragssummor ej separata) men det kan vara bra att tnka igenom det hela ett extra varv fr att verkligen frst/vara med p vilka pengar man egentligen anvnder.
Lgger undan en del av studiebidraget (ca 3k) eftersom att jag har en buffert fr min lgenhet och studiemedel etc. Frdelningen som du angiver lter vldigt klok och det r nog bttre att satsa p 3 vergripande fonder istllet fr en extra som verlappar befintlig indexfond.
70/20/10 ser smakligt ut. Tacksam fr svar!
Citera
2020-05-10, 17:29
Medlem
Hr kommer en liten uppdatering frn trdstartaren. Jag har nu investerat 10k i mnaden sedan jag skapade trden. 9k i avanza global och 1k avanza zero. Idagslget r mitt vrde p brsen ungefr 125 000 och min avkastning sammanlagt har r nu efter "coronadippen" ungefr +-0. D jag har jobbat samt tagit studieln har jag fortfarande 150k kvar p ett vanligt bankkonto. ngrar lite shr i efterhand att jag inte investerade mitt kapital lite snabbare men tnker att jag skulle lsa det och brja investera 20 eller 25k varje mnad framver.

Tv saker jag skulle tnkas behva ha lite hjlp/input frn er med:

r det forfarande en bra id att ha 90% avanza global och 10% avanza zero nu nr det brjar rra sig om mer pengar (ver 200k efter sommaren) eller borde jag satsa p lite fler parallella investeringar? Planen r att dessa pengar inte ska anvndas p lnge. Kommer inte vilja kpa ngot boende p minst 6 r och jag tnker mig att om jag skulle vilja hitta p ngot annat i livet (ex. studieuppehll, resa, krkort) s sparar jag ihop till det nr det r dags.

Hur mycket pengar borde jag ha kvar p mitt vanliga konto som buffert? Jag fr in studiebidrag+ln p 10800 varje mnad och ca 4k till p (ett ganska oskert) arbete. Att tjna 40-60k p sommarjobb under somrarna framver om jag nskar kommer nog inte heller vara ngot problem. Jag har rtt lga fasta kostnader och hyr mitt boende fr under 4k.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in