Citat:
Ursprungligen postat av
enobservator
Jag är i en liknande sits som dig TS, ska studera i ca 5 år och har tagit fullt CSN-lån för att kunna spara långsiktigt med olika sparhorisonter, har nyligen bekantat mig med privatekonomi och lägger undan en del av studiemedlet till samtliga fonder;
Avanza Auto 5 (25%)
Avanza Global (25%)
Avanza Zero (25%)
Avanza Emerging Markets (25%)
Det jag nu behöver justera är andelen pengar på vardera fond för att få den så optimal som möjligt.
Tycker du ska skippa Avanza Auto 5 helt och hållet. Den har för hög avgift och är lite redundant då Emerging Markets redan investerar i liknande marknader (tänker på Kina främst).
Sedan hade jag ökat Global till 70% (för att den har lägre risk), Zero 20% (mer riskabel) och Emerging Markets 10% (högst risk) (60/25/15 eller 60/30/10 är också okej). Spara långsiktigt och vad du än gör, rör inte pengarna åtminstone de kommande 15 - 20 åren. Då är du i princip garanterad en avkastning, men i snitt kan du förvänta dig omkring 7% per år inflationsjusterat.
Men som jag förstått det använder du en del av CSN-lånet för att investera? Frågan är hur smart det egentligen är. Det är trots allt lånade pengar, och man brukar säga att man, oavsett vad, aldrig ska investera pengar som inte är ens egna. Men då kanske du investerar en del av CSN-bidraget, och inte av lånet? Detta blir ju mer av en formalitet då du såklart får CSN som en klumpsumma (låne- och bidragssummor ej separata) men det kan vara bra att tänka igenom det hela ett extra varv för att verkligen förstå/vara med på vilka pengar man egentligen använder.