Citat:
Ursprungligen postat av
enobservator
Jag r i en liknande sits som dig TS, ska studera i ca 5 r och har tagit fullt CSN-ln fr att kunna spara lngsiktigt med olika sparhorisonter, har nyligen bekantat mig med privatekonomi och lgger undan en del av studiemedlet till samtliga fonder;
Avanza Auto 5 (25%)
Avanza Global (25%)
Avanza Zero (25%)
Avanza Emerging Markets (25%)
Det jag nu behver justera r andelen pengar p vardera fond fr att f den s optimal som mjligt.
Tycker du ska skippa Avanza Auto 5 helt och hllet. Den har fr hg avgift och r lite redundant d Emerging Markets redan investerar i liknande marknader (tnker p Kina frmst).
Sedan hade jag kat Global till 70% (fr att den har lgre risk), Zero 20% (mer riskabel) och Emerging Markets 10% (hgst risk) (60/25/15 eller 60/30/10 r ocks okej). Spara lngsiktigt och vad du n gr, rr inte pengarna tminstone de kommande 15 - 20 ren. D r du i princip garanterad en avkastning, men i snitt kan du frvnta dig omkring 7% per r inflationsjusterat.
Men som jag frsttt det anvnder du en del av CSN-lnet fr att investera? Frgan r hur smart det egentligen r. Det r trots allt lnade pengar, och man brukar sga att man, oavsett vad, aldrig ska investera pengar som inte r ens egna. Men d kanske du investerar en del av CSN-bidraget, och inte av lnet? Detta blir ju mer av en formalitet d du sklart fr CSN som en klumpsumma (lne- och bidragssummor ej separata) men det kan vara bra att tnka igenom det hela ett extra varv fr att verkligen frst/vara med p vilka pengar man egentligen anvnder.