• 1
  • 2
2019-05-04, 17:00
Medlem
Hej, jag tar studenten nu i juni (är 19 år) och kommer till hösten att börja på ett femårigt universitetsprogram. Jag har nu ungefär 150kkr (som jag jobbat ihop under min gymnasietid) på ett vanligt sparkonto (ränta= 0,0%) och kommer att tjäna ungefär 35 kkr till under sommaren. Jag har även ett isk-konto men inte riktigt kommit igång, har några få tusenlappar i avanza-zero och länsförsäkringar global indexnära. Nu är jag lite kluven med hur jag ska planera min ekonomi under studierna. Jag kommer ju inte vara i behov av studielån under de första åren i min utbildning egentligen men pga den extremt låga räntan tänker jag att det ändå borde vara fördelaktigt att ta fullt lån för att investera det i (relativt) säkra investeringar.

Hur ser ni på saken, borde jag investera mina sparpengar nu under en kortare period för att sedan leva på studielån sedan eller borde jag leva på mina sparpengar under studiernas första år och sedan kontinuerligt investera studielånet varje månad. Jag kommer inte att vara i behov av någon större summa pengar på många år och köp av bostad kommer mest troligt inte vara aktuellt på åtminstone 6-7 år.

Råd och tankar kring ämnet skule uppskattas!
Citera
2019-05-04, 17:29
Medlem
Finns det något mer fördelaktigt än att ta fullt CSN?

Med en femårig utbildning i bagaget kommer du att klara dig bra, även med återbetalningen.
Citera
2019-05-04, 17:48
Medlem
Nej, att ta maximala lånet känns ju helt klar som det mest fördelaktiga. (även om det ändå finns en viss rädsla för att ta lån och bli i skuld)...

Men hur är bäst att göra med mina sparade pengar nu? Borde jag investera mycket pengar varje månad så att jag snabbt får in alla pengar på börsen eller borde jag investera minde summor (typ studielånet) varje månad?
Citera
2019-05-04, 18:18
Medlem
Avsmugens avatar
Ta fullt lån och se till att spara och investera under studietiden. Räntan på CSN-lån är så pass låg (0.16%) att du tjänar på att ta lån och slänga in pengarna i "säkra" fonder med relativt låg avkastning.

Efter mina 5 års studerande hade jag kapital nog att betala av hela lånet på en gång om jag ville, men det är mer fördelaktigt för mig att betala av det långsamt och behålla mina investeringar.

Du ska absolut inte leva på dina besparingar. Lev på studielånet och se dessutom till att spara undan pengar, använd inte upp allt utan spara ett par tusen varje månad. Skaffa gärna ett extraknäck också vid sidan av studierna.
Citera
2019-05-04, 18:52
Medlem
En mycket god idé. Men tyvärr helt fel tid att börja. Spara dom på banken tills kraschen kommit och fått sjunka in. Sen in med allt i A-zero.
Citera
2019-05-04, 18:58
Medlem
Men under hur lång period borde jag sprida ut investeringen av mina sparade pengar. Här är jag osäker på hur jag ska tänka. Risken borde ju minska om investeringarna spids ut under längre tid i och med att risken att köpa dyrt minskar. Men under hur lång tid borde jag sprida ut investeringen av mina 150kkr?
Citera
2019-05-04, 21:13
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppegallopp
Men under hur lång period borde jag sprida ut investeringen av mina sparade pengar. Här är jag osäker på hur jag ska tänka. Risken borde ju minska om investeringarna spids ut under längre tid i och med att risken att köpa dyrt minskar. Men under hur lång tid borde jag sprida ut investeringen av mina 150kkr?

Har du för avsikt att köpa en lägenhet under studietiden kan ju 150k vara en bra del i en kontantinsats om du har föräldrar som kan gå i borgen. Den lägenheten kan du hyra ut medan du själv bor i en studentlägenhet och på så sätt leva gratis under hela din studietid. Det gör att du kan investera nästan hela ditt CSN och pengar från extrajobb och ta examen med en lägenhet och ett antal hundra tusen på ditt ISK. Jämför det med pajasarna som tar examen med 300k i studieskulder och inte en krona på banken.

Eftersom du redan verkar ha en OK koll på ekonomi och har vett att inte bränna lånet ska du självklart ta fullt CSN-lån. Enda anledningen jag rekommenderar någon att inte göra det är om man är en förlorare som inte kan hålla i pengar.

Helt ärligt tycker jag du bara ska sätta igång och investera löpande under din studietid. Du ska ändå plugga i fem år och kommer under den tiden få ca 500k i studiemedel. Sedan kommer du förmodligen extrajobba och få in ett par 100k extra. 150k är ingen hiskelig summa i sammanhanget och absolut inget du behöver oroa dig för. Om du vill minska risken kan du sprida ut köpen under det närmaste året och investera t.ex. 12500 kr/mån i 12 månader. Men lyssna inte på pajasarna som säger att du ska vänta tills det kommer en börskrasch, det är ingen som vet när det kommer. Dessa människor sa samma sak för fem år sedan och har missat en god utveckling sedan dess. Även om det sker en sättning det närmaste året är det bara bra för dig som är i starten av din aktiekarriär. Då kan du köpa på dig till ett lägre pris.
Citera
2019-05-04, 21:17
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Det beror på vad du känner dig trygg med. De flesta förutspår en börsnedgång inom den närmaste tiden men det har sagts länge nu. Jag skulle spritt ut köpen över tid och investerat 10 000 per månad och behålla 50 000 du kan använda i början av studierna, förutsatt att du ska flytta till en annan ort. Det var skönt att ha extra pengar i början av studierna tills dess att jag fick tag på boende och kunde planera långsiktigt. Dessa pengar bör du behålla som en buffert sedan och investera några tusenlappar från CSN varje månad.
Citera
2019-05-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Har du för avsikt att köpa en lägenhet under studietiden kan ju 150k vara en bra del i en kontantinsats om du har föräldrar som kan gå i borgen. Den lägenheten kan du hyra ut medan du själv bor i en studentlägenhet och på så sätt leva gratis under hela din studietid. Det gör att du kan investera nästan hela ditt CSN och pengar från extrajobb och ta examen med en lägenhet och ett antal hundra tusen på ditt ISK. Jämför det med pajasarna som tar examen med 300k i studieskulder och inte en krona på banken.

Eftersom du redan verkar ha en OK koll på ekonomi och har vett att inte bränna lånet ska du självklart ta fullt CSN-lån. Enda anledningen jag rekommenderar någon att inte göra det är om man är en förlorare som inte kan hålla i pengar.

Helt ärligt tycker jag du bara ska sätta igång och investera löpande under din studietid. Du ska ändå plugga i fem år och kommer under den tiden få ca 500k i studiemedel. Sedan kommer du förmodligen extrajobba och få in ett par 100k extra. 150k är ingen hiskelig summa i sammanhanget och absolut inget du behöver oroa dig för. Om du vill minska risken kan du sprida ut köpen under det närmaste året och investera t.ex. 12500 kr/mån i 12 månader. Men lyssna inte på pajasarna som säger att du ska vänta tills det kommer en börskrasch, det är ingen som vet när det kommer. Dessa människor sa samma sak för fem år sedan och har missat en god utveckling sedan dess. Även om det sker en sättning det närmaste året är det bara bra för dig som är i starten av din aktiekarriär. Då kan du köpa på dig till ett lägre pris.

Tack för bra svar. Något lägenhetsköp är nog inte möjligt under de kommande åren även om det kunde varit en bra affär. Jo, fullt studielån kommer jag att ta. Det kan vara bra att investera ungefär 10000 kr i månaden, då det känns bra även psykologiskt. Men jag är mycket för rent matematiska och statistiska resonemang och då talar ju mycket för att det är lönsamt att få in pengarna på börsen så tidigt som möjligt. Ps: vänta på någon krasch tror jag inte heller på
Citera
2019-05-04, 22:12
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Tack för bra svar. Något lägenhetsköp är nog inte möjligt under de kommande åren även om det kunde varit en bra affär. Jo, fullt studielån kommer jag att ta. Det kan vara bra att investera ungefär 10000 kr i månaden, då det känns bra även psykologiskt. Men jag är mycket för rent matematiska och statistiska resonemang och då talar ju mycket för att det är lönsamt att få in pengarna på börsen så tidigt som möjligt. Ps: vänta på någon krasch tror jag inte heller på

Ja, om du tror rent på statistiska resonemang så stämmer det att du ska investera alla 150k på börsen så snabbt som möjligt. Du får helt enkelt bestämma vilken avvägning du vill göra. Även om ens beslut inte ger ett lyckat utfall kan det kännas bra att veta att man i alla fall tog rätt beslut. Då finns det liksom inget att gräma sig över även om det inte går som man tänkt.
Citera
2019-05-04, 22:21
Medlem
Ja, men även om jag tror på matematik och statistik ska man ju sova gott om natten också så runt 10 000 kronor i månaden till större delen av pengarna är investerade blir nog bra.

Passar på att slänga in ett par frågor till; är avanzas globalfond lika bra som den ser ut utan att kolla särskilt noggrant? Jag menar den har ju lägst avgift av alla globalfonder men finns det fördelar med t.ex. länsförsäkringar global indexnära?

Vad tror ni för övrigt om att uteslutande placera mina pengar i liknade globalfond och eventuellt en del i avanza zero eller borde jag har med räntefonder också. Jag tänker ju att jag har lång tid på mig ändå.
Citera
2019-05-04, 22:23
Medlem
Faktiskt riktigt intressant tråd. Sitter i princip i exakt samma sits och fundera på hur jag ska investera pengarna. Förutom att jag har det mesta på börsen i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in