Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppegallopp
Men under hur lång period borde jag sprida ut investeringen av mina sparade pengar. Här är jag osäker på hur jag ska tänka. Risken borde ju minska om investeringarna spids ut under längre tid i och med att risken att köpa dyrt minskar. Men under hur lång tid borde jag sprida ut investeringen av mina 150kkr?
Har du för avsikt att köpa en lägenhet under studietiden kan ju 150k vara en bra del i en kontantinsats om du har föräldrar som kan gå i borgen. Den lägenheten kan du hyra ut medan du själv bor i en studentlägenhet och på så sätt leva gratis under hela din studietid. Det gör att du kan investera nästan hela ditt CSN och pengar från extrajobb och ta examen med en lägenhet och ett antal hundra tusen på ditt ISK. Jämför det med pajasarna som tar examen med 300k i studieskulder och inte en krona på banken.
Eftersom du redan verkar ha en OK koll på ekonomi och har vett att inte bränna lånet ska du
självklart ta fullt CSN-lån. Enda anledningen jag rekommenderar någon att inte göra det är om man är en förlorare som inte kan hålla i pengar.
Helt ärligt tycker jag du bara ska sätta igång och investera löpande under din studietid. Du ska ändå plugga i fem år och kommer under den tiden få ca 500k i studiemedel. Sedan kommer du förmodligen extrajobba och få in ett par 100k extra. 150k är ingen hiskelig summa i sammanhanget och absolut inget du behöver oroa dig för. Om du vill minska risken kan du sprida ut köpen under det närmaste året och investera t.ex. 12500 kr/mån i 12 månader. Men lyssna inte på pajasarna som säger att du ska vänta tills det kommer en börskrasch, det är ingen som vet när det kommer. Dessa människor sa samma sak för fem år sedan och har missat en god utveckling sedan dess. Även om det sker en sättning det närmaste året är det bara bra för dig som är i starten av din aktiekarriär. Då kan du köpa på dig till ett lägre pris.