• 1
  • 2
2019-05-04, 13:36
Medlem
intervalls avatar
Hej

Nybyggd friggebod 30 m från i huset behöver el. I A1 finns en anslutning till en
bastu som är ur bruk. Så därför tänkte vi dra därifrån 30 m till A1a. Kabeln ska
förläggas på 40 cm djup med rätt sorts kabel, varningsplast och i rör. Från A1a en
installation till de tre enheter som ska drivas, och då tar jag var sin fas som
matning. Något speciellt att tänka på? Bild på det hela (pdf):

https://docdro.id/JmTCvSZ
Citera
2019-05-04, 13:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Att tänka på
- Förbrukarna i nya huset SKA vara jordade såklart, men oxå ligga under jordfelsbrytare.

-Att använda en trefas grupp till enfasobjekt är ok, men inte praxis, det ska oxå märkas
tydligt i centralen att det är en trefasgrupp med enfasobjekt anslutna.

-Överväg att göra om bastugruppen till en enfasare om det räcker med en fas i friggan.

Det bästa är såklart att göra en ny matning och sätta upp en liten central med jordfelsbrytare och
säkringar i den nya friggan.

Ett jobb för en elektriker oavsett tillvägagångssätt.
Citera
2019-05-04, 14:45
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det bästa är såklart att göra en ny matning och sätta upp en liten central med jordfelsbrytare och
säkringar i den nya friggan.

Ett jobb för en elektriker oavsett tillvägagångssätt.
Jag vill göra det enligt praxis, så då låter detta vettigare. Tack för ditt svar. Ja, JFB är given. Jag är osäker på val av kabel mellan husen, vet du eller någon annan vad den ska heta?
Citera
2019-05-04, 14:54
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Jag vill göra det enligt praxis, så då låter detta vettigare. Tack för ditt svar. Ja, JFB är given. Jag är osäker på val av kabel mellan husen, vet du eller någon annan vad den ska heta?
En enkel regel gällande el (måste du ställa dessa frågor så ska du inte syssla med el) kontakta en elektriker - konsekvenserna kan bli stora om något görs fel.

//tripportreat
Citera
2019-05-04, 16:45
Medlem
Bongomans avatar
Ring en elektriker. Den kabeln du tänker lägga är för tunn alternativt för högt avsäkrad.
Citera
2019-05-04, 16:48
Medlem
Kontakta elektriker!
Blir inte billigare när du står med en nedbränd friggebod eller andra konsekvenser!
Citera
2019-05-04, 16:56
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
En enkel regel gällande el (måste du ställa dessa frågor så ska du inte syssla med el) kontakta en elektriker - konsekvenserna kan bli stora om något görs fel.

//tripportreat
Okej. Men därför finns ju forum för att man vill inhämta kunskap inom dess ramar.
Citera
2019-05-04, 16:58
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ring en elektriker. Den kabeln du tänker lägga är för tunn alternativt för högt avsäkrad.
Okej, kan du utveckla lite om för högt avsäkrad? 16A säkring har jag tänkt.
Eller att den är för tunn, hur menar du?
Citera
2019-05-04, 16:59
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appael
Kontakta elektriker!
Blir inte billigare när du står med en nedbränd friggebod eller andra konsekvenser!
Det blir billigare för det du nämner kommer inte hända
Citera
2019-05-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Det blir billigare för det du nämner kommer inte hända

Okej, lycka till!

Ingen ironi eller sarkasm, om du är säker är du det.

Bra om man kan reda sig själv.
Citera
2019-05-04, 17:05
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appael
Okej, lycka till!

Ingen ironi eller sarkasm, om du är säker är du det.

Bra om man kan reda sig själv.
Tack tack. Koppla kan jag eftersom jag läst el och jobbat med det, men det var länge sen. och jag vill säkerstalla att det jag köper följer aktuell standard
Citera
2019-05-04, 17:08
Medlem
Ok! Men har du då ingen aktiv elektriker som du kan snacka med i bekantskapskretsen?

Har själv gjort lite grejer, alltid låtit en polare som är elektriker slå ett getöga på det jag gjort det innan jag satt det i drift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in